Audi se chystá využít úspěchů, které dosáhlo s modelem R8 ve vytrvalostních závodech a v Le Mans. Představilo nástupce s označením R10, které bude dieselovým sportovním prototypem!
Německá automobilka Audi AG je opět krok před svojí konkurencí: Autor motoru TDI ponese opět další primát a to, že se bude ucházet o vítězství ve slavném 24 hodinovém závodě v Le Mans s dieselovým motorem.
Zcela nové Audi R10 vychází koncepčně z jeho velmi úspěšného předchůdce R8. Ovšem jinak jde o nové auto, které v sobě nese úspěšnou technologii, jenž do nedávna vítězila jak v Le Mans, tak i ve vytrvalostních závodech LMES (Le Mans European Series), ALMS (American Le Mans Series) a JLMS (Japan Le Mans Series).
Novou R10tku bude pohánět v závodním světě unikátní novinka: dvanáctiválcový 5,5 litrový TDI motor se dvěma turbodmychadly, který udivuje jak svojí tichostí, tak i úsporou paliva. Prostě, skvělá zbraň proti konkurenci. Výrobce v oficiálních materiálech udává výkon přes 650 koní a točivý moment přes 1100 Nm. Těmito hodnotami nová R10tka výrazně překonává všechny své závodní předchůdce, včetně R8čky.
Audi se rozhodlo do tohoto v závodním světě neprozkoumaného terénu vstoupit s novým motorem V12 TDI, který je vyroben z lehkého hliníku! Jak jinak u Audi. Nový dieselový motor je navíc vybaven dvěma filtry k zachytávání pevných částic. Nový motor čekají mnohé výzvy. Například tlak vstřikování paliva jednoduše překračuje hodnotu 1600 barů, což je o mnoho víc, než v seriových automobilech. Užívaná síla motoru se pohybuje v rozmězí 3000 až 5000 otáček za minutu, což je u závodního motoru neobvykle nízká hranice. Díky tomu nebudou muset závodní jezdci řadit tolik, jako například u R8čky.
Díky enormnímu točivému momentu 1100 Nm muselo Audi u R10tky vyvinout i novou převodovku, která svojí technologií odolá i extrémní síle a opotřebení.
Nová technologie si ovšem vyžádala zcela nový podvozek, honosící se významně delším rozvorem než u R8čky. Další zmenou jsou širší přední pneumatiky, které zlepší řízení vozu. Nová technologie údajně vylepšila i uhlíkové vlákno použité při výrobě skořepiny - karoserie vozu.
Nové Audi R10 prošlo poprvé testovacími jízdami na konci listopadu 2005. V březnu příštího roku jí čeká další rozsáhlý testovací program, který bude přípravou na vítězné tažení na okruhu v Le Mans při 24 hodinovém závodě, který startuje 17. června 2006.Komentář Wolfganga Ullricha - šéfa Audi Motorsport AG - poslechni zdeFoto a audio: Audi Press
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?