Audi se chystá využít úspěchů, které dosáhlo s modelem R8 ve vytrvalostních závodech a v Le Mans. Představilo nástupce s označením R10, které bude dieselovým sportovním prototypem!
Německá automobilka Audi AG je opět krok před svojí konkurencí: Autor motoru TDI ponese opět další primát a to, že se bude ucházet o vítězství ve slavném 24 hodinovém závodě v Le Mans s dieselovým motorem.
Zcela nové Audi R10 vychází koncepčně z jeho velmi úspěšného předchůdce R8. Ovšem jinak jde o nové auto, které v sobě nese úspěšnou technologii, jenž do nedávna vítězila jak v Le Mans, tak i ve vytrvalostních závodech LMES (Le Mans European Series), ALMS (American Le Mans Series) a JLMS (Japan Le Mans Series).
Novou R10tku bude pohánět v závodním světě unikátní novinka: dvanáctiválcový 5,5 litrový TDI motor se dvěma turbodmychadly, který udivuje jak svojí tichostí, tak i úsporou paliva. Prostě, skvělá zbraň proti konkurenci. Výrobce v oficiálních materiálech udává výkon přes 650 koní a točivý moment přes 1100 Nm. Těmito hodnotami nová R10tka výrazně překonává všechny své závodní předchůdce, včetně R8čky.
Audi se rozhodlo do tohoto v závodním světě neprozkoumaného terénu vstoupit s novým motorem V12 TDI, který je vyroben z lehkého hliníku! Jak jinak u Audi. Nový dieselový motor je navíc vybaven dvěma filtry k zachytávání pevných částic. Nový motor čekají mnohé výzvy. Například tlak vstřikování paliva jednoduše překračuje hodnotu 1600 barů, což je o mnoho víc, než v seriových automobilech. Užívaná síla motoru se pohybuje v rozmězí 3000 až 5000 otáček za minutu, což je u závodního motoru neobvykle nízká hranice. Díky tomu nebudou muset závodní jezdci řadit tolik, jako například u R8čky.
Díky enormnímu točivému momentu 1100 Nm muselo Audi u R10tky vyvinout i novou převodovku, která svojí technologií odolá i extrémní síle a opotřebení.
Nová technologie si ovšem vyžádala zcela nový podvozek, honosící se významně delším rozvorem než u R8čky. Další zmenou jsou širší přední pneumatiky, které zlepší řízení vozu. Nová technologie údajně vylepšila i uhlíkové vlákno použité při výrobě skořepiny - karoserie vozu.
Nové Audi R10 prošlo poprvé testovacími jízdami na konci listopadu 2005. V březnu příštího roku jí čeká další rozsáhlý testovací program, který bude přípravou na vítězné tažení na okruhu v Le Mans při 24 hodinovém závodě, který startuje 17. června 2006.Komentář Wolfganga Ullricha - šéfa Audi Motorsport AG - poslechni zdeFoto a audio: Audi Press
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.