Za pár dní oslaví kulaté narozeniny člověk, jehož dílo můžeme potkávat denně i dnes. Stvořitel 911 a tvůrce Porsche Designu - Ferdinand Alexander Porsche.
Otec Porsche 911 - Ferdinand Alexander Porsche - oslaví 11. prosince 70. narozeniny. V letech 1962 - 1972 vedl designerské studio německého výrobce sportovních vozů. Z této doby pocházejí návrhy Porsche 911 a závodní 904.
Ferdinand Alexander Porsche se narodil 11. prosince 1935 ve Stuttgartu jako nejstarší syn Dorothei a Ferryho Porsche, pozdějších zakladatelů výroby sportovních vozů Porsche. Již jako malý kluk doprovázel svého otce a dědu Ferdinanda do prostor vývojových a konstrukčních kanceláří. Když mu bylo sedm, přestěhovala se rodina do Zell am See v Rakousku. Již jako malý si vyráběl a stavěl hračky sám. Po střední a vysoké škole nastoupil v roce 1958 do konstrukční kanceláře Porsche. Brzy ukázal svůj tvůrčí talent, když z plastelíny vyrobil nástupce modelu 356. Na frankfurtském autosalonu v roce 1963 bylo poprvé veřejnosti představeno Porsche 911, ketré bylo vyrobeno na základě jeho výkresů. V roce 1962 na něj bylo převedeno vedení celého designerského studia. Všechny návrhy závodních a sportovních vozů, které v 60. letech opustily továrnu, se za jeho působení vrátily, mezi jinými i legendární závodní auto na dlouhé tratě 904 Carrera GTS.
V roce 1972 založil F. A. Porsche vlastní designerské studio, jehož sídlo po dvou letech přesunul do Zell am See. Zde navrhoval po desetiletí pánské doplňky jako hodinky, brýle a psací potřeby, které jsou až dodnes prodávány pod značkou "Porsche Design".
Na začátku roku 2005 dobrovolně složil Ferdinand Alexander Porsche svůj mandát v dozorčí radě Porsche AG a stáhl se z aktivního pracovního života. 70. narozeniny oslaví pouze v kruhu rodinném v Zell am See.
Foto: Porsche
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.