Moderní naftové motory produkují podstatně méně sazí než starší agregáty. Nejnovější generace částicových filtrů pro naftové motory firmy Volkswagen pracuje bez použití aditiv a nevyžaduje proto po celou dobu používání žádnou údržbu. Životnost odpovídá životnosti vozu a majitel je proto ušetřen výměny filtru, který je nově montován do modelu Touran 1,9TDI (77kw). Silnější bratříček 2,0 TDI ho má v sérii, stejně jako nové modely Golf, Golf Plus a Passat.
Filtry se sestávají z porézního keramického materiálu, který je opatřen vrstvou obsahující ušlechtilé kovy. Saze jsou při průchodu porézním keramickým materiálem zachyceny, zatímco plyny mohou volně unikat. Aby byla zajištěna dlouhodobá průchodnost filtru, musí být částice, které se na filtru usadí, odstraňovány.
Filtr se čistí tak, že usazené saze jsou čas od času zlikvidovány. Při pasivní regeneraci dochází k pomalé a šetrné přeměně sazí v CO2. Tento proces vyžaduje, aby teplota výfukových plynů dosahovala teploty vyšší než 630 °C, přičemž proces probíhá, aniž by vyžadoval nějaká konkrétní opatření, např. při jízdě na dálnici.
zdroj: Volkswagen CR