Na počátku vyšlo BMW řady 3 jen v málo modelových variantách, avšak v průběhu let se vyrobilo okolo 30 různých modelů. Na přelomu tisíciletí bylo prodáno přes 7 milionů vozů této řady.
Všechno začalo v roce 1975 na olympijském stadionu v Mnichově. Na tomto světoznámém sportovním místě představilo představenstvo společnosti BMW úplně novou řadu s názvem 3. Premiéru měl i design místa řidiče, kde byla představena zalomená střední konzola, která se pak na několik let stala typickým znakem vozů BMW. Do tohoto modelu se dodávaly čtyřválcové motory s označením 316, 318 a 320 se zdvihovými objemy 1573, 1766 a 1990 cm3. Docela slušný výkon 90 koní měla již 316, 318 disponovala výkonem 98 k a 320 táhlo kupředu 109 koňských sil. Komu ani toto nestačilo, nabízelo BMW ještě model 320i se 125 koňmi.
Druhá generace řady 3 má kořeny v roce 1982. Zvětšil se vnitřní prostor o 4 centimetry a kdo by tvrdil, že se zákonitě musí prodloužit i karoserie, moc by se mýlil. Tato změna totiž s sebou nesla zkrácení karoserie o 3 cm. Pod kapotou dřímaly silné agregáty, karoserie již při jízdě nekladla takový odpor vzduchu jako u předchozí generace. Díky tomu maximální rychlost modelu 316 s nezměněným motorem s 90 koňmi mohla dosáhnout 175 km/h.
První čtyřdveřová "trojka" přišla na trh v roce 1983 a o dva roky později první diesel. Ten ve verzi 324d skrýval pod kapotou šestiválec o výkonu 86 k a dosahoval maximální rychlosti 165 km/h. Zároveň byla vyrobena také první čtyřkolka řady 3 s označením 325iX. Další novinkou v tomto roce bylo Cabrio 325i a čtvrtým debutantem BMW M3, které s čtyřválcovým čtyřventilovým motorem poskytovalo tažnou sílu 200 koní.
Prodloužená verze, známá pod názvem Kombi (u BMW Touring), byla poprvé představena v srpnu 1987 jako 320i, 324td, 325i a 325iX.
Velice omlazená třetí generace spatřila světlo světa v roce 1990. Nejen že nový model výrazně změnil siluety, ale také nabízel pasažérům více místa a komfortu. Při nepatrném zvětšení vnějších rozměrů vozu si mohli cestující na zadních sedadlech užívat o 30 centimetrů více místa. Ani jeden z modelů třetí generace neměl pod kapotou méně než sto koní. 316i začínalo na 102 k, následovalo 318i se 113 k a nakonec dva šestiválce 320i a 325i poskytující výkon 150 a 190 koní. Nová limuzína nezůstala dlouho sama. O dva roky později k ní přibylo elegantně - sportovní coupé. Koncem roku 1992 přišlo do prodeje BMW M3 a počátkem roku 1993 nové Cabrio. Také M3 přišla v otevřené verzi, ale až o rok později. Tento ryze sportovní model byl poháněn šestiválcovým motorem o výkonu 286 koní. Městský model Compact byl představen roku 1994 ve dvou verzích, 316i a 318is.
Čtvrtá generace započala svou éru opět čtyřdveřovou limuzínou v roce 1998. Nově vyvinutý podvozek a elektronické systémy jako ABS, ASC+T a dynamická stabilizace kontroly vozu, byly neskutečně sehrané. V roce 1999 přišlo nové Coupé, na paty mu šlapalo nové Kombi a na počátku roku 2000 nové Cabrio s označením 323Ci se 170 koňmi pod kapotou. Světovou premiéru oslavil v roce 2000 také model M3. Se zdvihovým objemem 3246 cm3 poskytoval šestiválcový motor výkon 343 koní při 7900 otáčkách! Maximální točivý moment dosahoval hodnoty 365 Nm při 4900 ot. a k zrychlení z 0 - 100 km/h stačilo M3 pouhých 5,2 sekund. V roce 2001 vychází nový model Compact.
Píše se rok 2005 a je nám představena pátá generace trojkové řady BMW opět ve čtyřdveřovém provedení. Coupé by mělo následovat v roce 2006, o rok později Cabrio. A M3 tentokrát s osmiválcovým motorem v roce 2008. Máme se na co těšit.
Foto: BMW Group
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).