Na počátku vyšlo BMW řady 3 jen v málo modelových variantách, avšak v průběhu let se vyrobilo okolo 30 různých modelů. Na přelomu tisíciletí bylo prodáno přes 7 milionů vozů této řady.
Všechno začalo v roce 1975 na olympijském stadionu v Mnichově. Na tomto světoznámém sportovním místě představilo představenstvo společnosti BMW úplně novou řadu s názvem 3. Premiéru měl i design místa řidiče, kde byla představena zalomená střední konzola, která se pak na několik let stala typickým znakem vozů BMW. Do tohoto modelu se dodávaly čtyřválcové motory s označením 316, 318 a 320 se zdvihovými objemy 1573, 1766 a 1990 cm3. Docela slušný výkon 90 koní měla již 316, 318 disponovala výkonem 98 k a 320 táhlo kupředu 109 koňských sil. Komu ani toto nestačilo, nabízelo BMW ještě model 320i se 125 koňmi.
Druhá generace řady 3 má kořeny v roce 1982. Zvětšil se vnitřní prostor o 4 centimetry a kdo by tvrdil, že se zákonitě musí prodloužit i karoserie, moc by se mýlil. Tato změna totiž s sebou nesla zkrácení karoserie o 3 cm. Pod kapotou dřímaly silné agregáty, karoserie již při jízdě nekladla takový odpor vzduchu jako u předchozí generace. Díky tomu maximální rychlost modelu 316 s nezměněným motorem s 90 koňmi mohla dosáhnout 175 km/h.
První čtyřdveřová "trojka" přišla na trh v roce 1983 a o dva roky později první diesel. Ten ve verzi 324d skrýval pod kapotou šestiválec o výkonu 86 k a dosahoval maximální rychlosti 165 km/h. Zároveň byla vyrobena také první čtyřkolka řady 3 s označením 325iX. Další novinkou v tomto roce bylo Cabrio 325i a čtvrtým debutantem BMW M3, které s čtyřválcovým čtyřventilovým motorem poskytovalo tažnou sílu 200 koní.
Prodloužená verze, známá pod názvem Kombi (u BMW Touring), byla poprvé představena v srpnu 1987 jako 320i, 324td, 325i a 325iX.
Velice omlazená třetí generace spatřila světlo světa v roce 1990. Nejen že nový model výrazně změnil siluety, ale také nabízel pasažérům více místa a komfortu. Při nepatrném zvětšení vnějších rozměrů vozu si mohli cestující na zadních sedadlech užívat o 30 centimetrů více místa. Ani jeden z modelů třetí generace neměl pod kapotou méně než sto koní. 316i začínalo na 102 k, následovalo 318i se 113 k a nakonec dva šestiválce 320i a 325i poskytující výkon 150 a 190 koní. Nová limuzína nezůstala dlouho sama. O dva roky později k ní přibylo elegantně - sportovní coupé. Koncem roku 1992 přišlo do prodeje BMW M3 a počátkem roku 1993 nové Cabrio. Také M3 přišla v otevřené verzi, ale až o rok později. Tento ryze sportovní model byl poháněn šestiválcovým motorem o výkonu 286 koní. Městský model Compact byl představen roku 1994 ve dvou verzích, 316i a 318is.
Čtvrtá generace započala svou éru opět čtyřdveřovou limuzínou v roce 1998. Nově vyvinutý podvozek a elektronické systémy jako ABS, ASC+T a dynamická stabilizace kontroly vozu, byly neskutečně sehrané. V roce 1999 přišlo nové Coupé, na paty mu šlapalo nové Kombi a na počátku roku 2000 nové Cabrio s označením 323Ci se 170 koňmi pod kapotou. Světovou premiéru oslavil v roce 2000 také model M3. Se zdvihovým objemem 3246 cm3 poskytoval šestiválcový motor výkon 343 koní při 7900 otáčkách! Maximální točivý moment dosahoval hodnoty 365 Nm při 4900 ot. a k zrychlení z 0 - 100 km/h stačilo M3 pouhých 5,2 sekund. V roce 2001 vychází nový model Compact.
Píše se rok 2005 a je nám představena pátá generace trojkové řady BMW opět ve čtyřdveřovém provedení. Coupé by mělo následovat v roce 2006, o rok později Cabrio. A M3 tentokrát s osmiválcovým motorem v roce 2008. Máme se na co těšit.
Foto: BMW Group
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.