BMW: 30 let trojkové řady

Jiří Krejčí, 14. listopadu 2005, 20:52 Google+

Na počátku vyšlo BMW řady 3 jen v málo modelových variantách, avšak v průběhu let se vyrobilo okolo 30 různých modelů. Na přelomu tisíciletí bylo prodáno přes 7 milionů vozů této řady.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
3

3 | foto: BMW Group

Sdílejte článek

Všechno začalo v roce 1975 na olympijském stadionu v Mnichově. Na tomto světoznámém sportovním místě představilo představenstvo společnosti BMW úplně novou řadu s názvem 3. Premiéru měl i design místa řidiče, kde byla představena zalomená střední konzola, která se pak na několik let stala typickým znakem vozů BMW. Do tohoto modelu se dodávaly čtyřválcové motory s označením 316, 318 a 320 se zdvihovými objemy 1573, 1766 a 1990 cm3. Docela slušný výkon 90 koní měla již 316, 318 disponovala výkonem 98 k a 320 táhlo kupředu 109 koňských sil. Komu ani toto nestačilo, nabízelo BMW ještě model 320i se 125 koňmi.

Druhá generace řady 3 má kořeny v roce 1982. Zvětšil se vnitřní prostor o 4 centimetry a kdo by tvrdil, že se zákonitě musí prodloužit i karoserie, moc by se mýlil. Tato změna totiž s sebou nesla zkrácení karoserie o 3 cm. Pod kapotou dřímaly silné agregáty, karoserie již při jízdě nekladla takový odpor vzduchu jako u předchozí generace. Díky tomu maximální rychlost modelu 316 s nezměněným motorem s 90 koňmi mohla dosáhnout 175 km/h.

První čtyřdveřová "trojka" přišla na trh v roce 1983 a o dva roky později první diesel. Ten ve verzi 324d skrýval pod kapotou šestiválec o výkonu 86 k a dosahoval maximální rychlosti 165 km/h. Zároveň byla vyrobena také první čtyřkolka řady 3 s označením 325iX. Další novinkou v tomto roce bylo Cabrio 325i a čtvrtým debutantem BMW M3, které s čtyřválcovým čtyřventilovým motorem poskytovalo tažnou sílu 200 koní.

Prodloužená verze, známá pod názvem Kombi (u BMW Touring), byla poprvé představena v srpnu 1987 jako 320i, 324td, 325i a 325iX.

Velice omlazená třetí generace spatřila světlo světa v roce 1990. Nejen že nový model výrazně změnil siluety, ale také nabízel pasažérům více místa a komfortu. Při nepatrném zvětšení vnějších rozměrů vozu si mohli cestující na zadních sedadlech užívat o 30 centimetrů více místa. Ani jeden z modelů třetí generace neměl pod kapotou méně než sto koní. 316i začínalo na 102 k, následovalo 318i se 113 k a nakonec dva šestiválce 320i a 325i poskytující výkon 150 a 190 koní. Nová limuzína nezůstala dlouho sama. O dva roky později k ní přibylo elegantně - sportovní coupé. Koncem roku 1992 přišlo do prodeje BMW M3 a počátkem roku 1993 nové Cabrio. Také M3 přišla v otevřené verzi, ale až o rok později. Tento ryze sportovní model byl poháněn šestiválcovým motorem o výkonu 286 koní. Městský model Compact byl představen roku 1994 ve dvou verzích, 316i a 318is.

Čtvrtá generace započala svou éru opět čtyřdveřovou limuzínou v roce 1998. Nově vyvinutý podvozek a elektronické systémy jako ABS, ASC+T a dynamická stabilizace kontroly vozu, byly neskutečně sehrané. V roce 1999 přišlo nové Coupé, na paty mu šlapalo nové Kombi a na počátku roku 2000 nové Cabrio s označením 323Ci se 170 koňmi pod kapotou. Světovou premiéru oslavil v roce 2000 také model M3. Se zdvihovým objemem 3246 cm3 poskytoval šestiválcový motor výkon 343 koní při 7900 otáčkách! Maximální točivý moment dosahoval hodnoty 365 Nm při 4900 ot. a k zrychlení z 0 - 100 km/h stačilo M3 pouhých 5,2 sekund. V roce 2001 vychází nový model Compact.

Píše se rok 2005 a je nám představena pátá generace trojkové řady BMW opět ve čtyřdveřovém provedení. Coupé by mělo následovat v roce 2006, o rok později Cabrio. A M3 tentokrát s osmiválcovým motorem v roce 2008. Máme se na co těšit.

Foto: BMW Group

Vytisknout

Diskuze: BMW: 30 let trojkové řady

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Nová továrna

Škoda Auto rozšiřuje montáž v Indii

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud