Volkswagen EcoRacer

EcoRacer
EcoRacer, foto: Volkswagen
Pavel Srp 7. listopadu 2005 10:10
Sdílej:

Na mezinárodním autosalonu v japonském Tokiu (22.10.-6.11.2005) VW představuje prototyp, který by se mohl zapsat do historie automobilismu jako nejhospodárnější sportovní vůz - atraktivní EcoRacer.

Vůz je poháněn novým turbodieselem o výkonu 100 kW, totiž dosahuje rychlosti až 230 km/h, přičemž jeho průměrná spotřeba činí jen 3,4 l nafty na 100 km jízdy. Při objemu palivové nádrže 30 litrů dokáže tedy EcoRacer ujet na jedno naplnění více než 1000 km.Díky karoserii z laminátu zpevňovaného uhlíkovými vlákny váží EcoRacer jen 850 kg, což spolu s vitalitou motoru podporuje dynamiku vozu: Z 0 na 100 km/h dokáže EcoRacer zrychlit během pouhých 6,3 s.EcoRacer svým atraktivním designem dokazuje, že i extrémně hospodárný vůz může vzbuzovat zaslouženou pozornost všude, kde se objeví. Jeho kompaktní karoserie je dlouhá 3,77 m, široká 1,74 m a vysoká jen 1,21 m, rozvor speciálně vyvinutých 17" kol z lehkých slitin činí 248 cm. Dynamický image umocňují velmi krátké převisy karoserie, široký rozchod kol (154 cm vpředu, 151 cm vzadu) i čelní zdvojená a koncová světla tvořená LED diodami. I když EcoRacer je "pouhým" prototypem, není to jen výstavní atrapa, která má po skončení autosalonu navždy zmizet kdesi v depozitáři nikdy nedotažených konceptů. EcoRacer si přiváží řadu unikátních prvků a řešení, která by se i sama o sobě dobře uplatnila u sériově vyráběných modelů. Například při otevírání elektromechanicky ovládaných dveří se samočinně - jako křídla - odklápějí i části střechy nade dveřmi, což usnadňuje nastupování a vystupování. Podélná střešní konzole ve tvaru písmene "T" je vyjímatelná, rychle demontovat lze i celou "hatch" záď vozu a podle přání řidiče mizí i boční okna. Rozměrné čelní okno i s rámem lze snadno zaměnit za nízký věrný štítek, jehož tvar je inspirován závodními vozy. Díky této karosářské flexibilitě se EcoRacer dokáže rychle proměnit z kupé na roadster a dále i na puristický speedster.Srdcem prototypu EcoRacer je uprostřed uložený turbodiesel TDI nové generace o zdvihovém objemu jen 1,5 l (přesně 1484 cm3), ze kterého dává moderní čtyřválec při otáčkách 4000 min-1 výkon 100 kW/136 k. Točivý moment turbodieselu, pracujícího s kompresním poměrem 17,2:1, je v rozmezí otáček 1900 min-1 až 3750 min-1 vyšší než 250 Nm. Motor 1.5 TDI je nejenom výkonný a hospodárný, ale také příkladně "čistý", protože už nyní plní požadavky teprve připravované emisní normy EU 5. Výkon motoru se přenáší na zadní kola prostřednictvím dvouspojkové převodovky DSG.Přední sedmnáctipalcová kola jsou zavěšena na zdvojených trojúhelníkových ramenech, vzadu je moderní čtyřprvková náprava. O brzdění se starají kotoučové brzdy - vpředu jsou ventilované kotouče o průměru 288 mm, zadní kotouče mají průměr 286 mm. Do brzdového okruhu je zařazený stabilizační systém ESP, převzatý z nového Passatu, který byl však pro EcoRacer výrazně modifikován. Dvousedadlový interiér odpovídá sportovnímu naturelu vozu. Kůží čalouněná sedadla jsou dokonale aerodynamicky tvarovaná, nově stylizovaný volant má průměr 340 mm, motor se spouští tlačítkem na přístrojové desce. Originálním prvkem je centrální multifunkční displej, který je propojený se sloupkem řízení a natáčí se spolu s volantem, takže řidič jej má vždy perfektně na očích. Puristicky řešený kokpit obsahuje jen nejzákladnější spínače a ovladače, centrální displej zobrazuje pouze ty nejdůležitější údaje. Pokud řidič navolí režim manuálního řazení převodovky DSG, avizuje mu palubní displej i optimální moment pro přeřazení.Dalším technologickým highlightem prototypu EcoRacer je autorizační systém, který rozeznává oprávněného řidiče na základě vyhodnocení otisku prstu. Toto zařízení lze využít i tak, že jednotlivým řidičům odpovídá různé nastavení vozu - rodiče si mohou například jednoduše pojistit, že pokud vůz má řídit jejich osmnáctiletý syn či dcera s malými řidičskými zkušenostmi, sníží se maximální dosažitelná rychlost vozu a ESP nelze deaktivovat. Foto: VolkswagenZdroj: Volkswagen
Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).