Fabia s novým motorem TDI na úsporné jízdě, dlouhé 18.000 km.
„Mistr světa v úsporné jízdě“ Gerhard Plattner vyrazí s vozem Škoda Fabia 1,4 TDI z Hamburku, vybaven pouze 1.000 euro, na cestu po 31 zemích Evropy, při níž urazí 18.000 kilometrů. Cílem je, aby z těchto 1.000 euro na pohonné hmoty ještě něco přivezl domů.
Jak daleko se automobilista dostane s 1.000 euro na pohonné hmoty? Tuto otázku se bude v následujících týdnech zodpovědět „Eco-Driver“ Gerhard Plattner. Vybaven měšcem s 1.000 jednoeurových mincí vyrazí 7. listopadu 2005 se Škodou Fabia z Hamburku na čtyřtýdenní cestu, která povede prakticky kolem celé Evropy. Kvůli aktuálnímu ročnímu období bude Fabia vybavena zimními pneumatikami, což sice zvýší bezpečnost, ale také spotřebu. „V tuto dobu by z důvodu nízkých teplot byla jízda na šetrnějších letních pneumatikách z hlediska bezpečnosti nezodpovědná“, říká expert na úspory, který v rámci své tour na severu možná bude muset urazit několik tisíc kilometrů po vozovkách, pokrytých ledem a sněhem a který je přesvědčen o tom, že mu z oněch 1.000 euro na pohonné hmoty ještě něco zbude.Plattner si pro svou cestu vybral Škodu Fabia TDI s novým tříválcovým motorem o výkonu 70 koňských sil a s průměrnou spotřebou 4,7 litru na sto kilometrů. Harmonogram, který je nutno v rámci jízdy kolem Evropy dodržet, kvůli mnoha předem naplánovaným termínům, je velice těsný. „Na loudání nebude čas“, je si vědom specialista na dálkové tratě, který se bude snažit o dosažení průměrné rychlosti vyšší než 80 km/h. „Ale to také není smyslem cesty. Spíše se má ukázat, že se Škodou Fabia TDI lze i za nepříznivých podmínek jet tak, aby byla dodržena průměrná normovaná spotřeba 4,7 litru na 100 kilometrů, nebo se dokonce dostat pod tuto hodnotu.“ To také bude nutné, protože při průměrné evropské ceně 1,20 euro za litr nafty by 1.000 euro na cestu z Hamburku do Hamburku přes 31 států nevystačilo.Trasa Gerharda Plattnera povede z Hamburku do Dánska, Norska, Švédska, Finska, Estonska, Lotyšska, Litvy, Polska, Česka, Slovenska, Rakouska, Slovinska, Chorvatska, Maďarska, Rumunska, Bulharska, Řecka, Itálie, San Marina, Lichtenštejnska, Švýcarska, Monaka, Francie, Španělska, Portugalska, Irska, Velké Británie, Belgie, Lucemburska, Nizozemí a zpět do Německy, na místo startu v Hamburku. Zdroj: Škoda Auto
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.