Toyota se spolu s dalšími japonskými výrobci zúčastní nadcházející Rallye Dakar s malým vodíkovým vozem. Auto s označením HySE-X1 s litrovým vodíkovým spalovacím motorem pojede v soutěži Mission 1000, která je nově součástí Dakaru.
Vozidlo vyvinulo výzkumné sdružení HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), jehož členy jsou vedle Toyoty skupina Kawasaki, Suzuki Motor, Honda Motor a Yamaha Motor.
Vůz HySE-X1 je postavený na podvozku od belgické Overdrive Racing, který má upravené uspořádání pro použití vodíku, tedy zejména palivovou nádrž a systém přívodu paliva. Pohání jej vodíkový 16ventilový kapalinou chlazený přeplňovaný čtyřválcový motor DOHC pro motocykly o objemu 998 cm3, které HySE v současnosti využívá ve svých výzkumných aktivitách. Vůz o délce 3,53 metru váží přibližně 1500 kg.
„Účast na Rallye Dakar je pro nás způsob, jak prezentovat výsledky našeho výzkumu a jak můžeme identifikovat potenciální problémy a zdokonalit naši technologii," uvedl předseda HySE a výkonný ředitel pro technický výzkum Yamahy Kenji Komatsu.
Nová součást Dakaru v nejdrsnějších podmínkách
Mise 1000 je novou součástí Dakaru, který se bude konat v Saúdské Arábii od 5. do 19. ledna 2024. Jde o aktivitu zaměřenou směrem k vývoji nové generace uhlíkově neutrálních technologií pohonu, jako jsou vodík, elektrické hybridy nebo hybridy na biopaliva. Vozy v této kategorii včetně HySE-X1 budou jezdit v jedněch z nejdrsnějších podmínek v rámci motoristického sportu.
Tvůrci průkopnického vozu tak budou mít vynikající příležitost zjistit, jak bude vodíkový motor fungovat v extrémních podmínkách a lépe identifikovat potenciální problémy s maloobjemovou mobilitou v oblasti vodíkových pohonů. Navíc svou účastí v světově proslulé Rallye Dakar bude možné propagovat přítomnost a iniciativy HySE.
HySE bude maketu vozu HySE-X1 rovněž vystavovat na tokijské výstavě Japan Mobility Show na stánku Motorsports Program.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?