Toyota se spolu s dalšími japonskými výrobci zúčastní nadcházející Rallye Dakar s malým vodíkovým vozem. Auto s označením HySE-X1 s litrovým vodíkovým spalovacím motorem pojede v soutěži Mission 1000, která je nově součástí Dakaru.
Vozidlo vyvinulo výzkumné sdružení HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), jehož členy jsou vedle Toyoty skupina Kawasaki, Suzuki Motor, Honda Motor a Yamaha Motor.
Vůz HySE-X1 je postavený na podvozku od belgické Overdrive Racing, který má upravené uspořádání pro použití vodíku, tedy zejména palivovou nádrž a systém přívodu paliva. Pohání jej vodíkový 16ventilový kapalinou chlazený přeplňovaný čtyřválcový motor DOHC pro motocykly o objemu 998 cm3, které HySE v současnosti využívá ve svých výzkumných aktivitách. Vůz o délce 3,53 metru váží přibližně 1500 kg.
„Účast na Rallye Dakar je pro nás způsob, jak prezentovat výsledky našeho výzkumu a jak můžeme identifikovat potenciální problémy a zdokonalit naši technologii," uvedl předseda HySE a výkonný ředitel pro technický výzkum Yamahy Kenji Komatsu.
Nová součást Dakaru v nejdrsnějších podmínkách
Mise 1000 je novou součástí Dakaru, který se bude konat v Saúdské Arábii od 5. do 19. ledna 2024. Jde o aktivitu zaměřenou směrem k vývoji nové generace uhlíkově neutrálních technologií pohonu, jako jsou vodík, elektrické hybridy nebo hybridy na biopaliva. Vozy v této kategorii včetně HySE-X1 budou jezdit v jedněch z nejdrsnějších podmínek v rámci motoristického sportu.
Tvůrci průkopnického vozu tak budou mít vynikající příležitost zjistit, jak bude vodíkový motor fungovat v extrémních podmínkách a lépe identifikovat potenciální problémy s maloobjemovou mobilitou v oblasti vodíkových pohonů. Navíc svou účastí v světově proslulé Rallye Dakar bude možné propagovat přítomnost a iniciativy HySE.
HySE bude maketu vozu HySE-X1 rovněž vystavovat na tokijské výstavě Japan Mobility Show na stánku Motorsports Program.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?