Toyota se spolu s dalšími japonskými výrobci zúčastní nadcházející Rallye Dakar s malým vodíkovým vozem. Auto s označením HySE-X1 s litrovým vodíkovým spalovacím motorem pojede v soutěži Mission 1000, která je nově součástí Dakaru.
Vozidlo vyvinulo výzkumné sdružení HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), jehož členy jsou vedle Toyoty skupina Kawasaki, Suzuki Motor, Honda Motor a Yamaha Motor.
Vůz HySE-X1 je postavený na podvozku od belgické Overdrive Racing, který má upravené uspořádání pro použití vodíku, tedy zejména palivovou nádrž a systém přívodu paliva. Pohání jej vodíkový 16ventilový kapalinou chlazený přeplňovaný čtyřválcový motor DOHC pro motocykly o objemu 998 cm3, které HySE v současnosti využívá ve svých výzkumných aktivitách. Vůz o délce 3,53 metru váží přibližně 1500 kg.
„Účast na Rallye Dakar je pro nás způsob, jak prezentovat výsledky našeho výzkumu a jak můžeme identifikovat potenciální problémy a zdokonalit naši technologii," uvedl předseda HySE a výkonný ředitel pro technický výzkum Yamahy Kenji Komatsu.
Nová součást Dakaru v nejdrsnějších podmínkách
Mise 1000 je novou součástí Dakaru, který se bude konat v Saúdské Arábii od 5. do 19. ledna 2024. Jde o aktivitu zaměřenou směrem k vývoji nové generace uhlíkově neutrálních technologií pohonu, jako jsou vodík, elektrické hybridy nebo hybridy na biopaliva. Vozy v této kategorii včetně HySE-X1 budou jezdit v jedněch z nejdrsnějších podmínek v rámci motoristického sportu.
Tvůrci průkopnického vozu tak budou mít vynikající příležitost zjistit, jak bude vodíkový motor fungovat v extrémních podmínkách a lépe identifikovat potenciální problémy s maloobjemovou mobilitou v oblasti vodíkových pohonů. Navíc svou účastí v světově proslulé Rallye Dakar bude možné propagovat přítomnost a iniciativy HySE.
HySE bude maketu vozu HySE-X1 rovněž vystavovat na tokijské výstavě Japan Mobility Show na stánku Motorsports Program.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.