Dálková světla jsou během nočního cestování skvělým pomocníkem a zvyšují komfort při řízení i bezpečnost. Anebo přesně naopak. Další díl seriálu Etiketa na silnici z produkce české Toyoty proto připomíná, kdy je můžete bez problémů použít, a kdy byste naopak neměli.
V České republice platí povinnost rozsvítit světla v autě po celý den a po celý rok. Nařízení vychází z toho, že osvětlený vůz je na silnici vždycky lépe vidět. Navíc auto s nerozsvícenými světly je mezi těmi svítícími prakticky neviditelné. Je dobré vědět, že světla pro denní svícení osvětlují vůz jen zepředu, proto jakmile se začne šeřit, hustě prší nebo je mlha, je nutné zapnout také zadní světla.
Dálkovými světly ohrožujete ostatní
A pak jsou tu dálková světla, jejichž použití je jasně stanoveno zákonem. A zatímco přes den na silnicích zcela neosvětlené auto potkáte už jen málokdy, použití dálkových světel je stále velmi problematické. Řidiči totiž jednak neznají pravidla, a jednak si neuvědomují, že dálková světla mohou ostatní řidiče i další účastníky silničního provozu oslňovat, a stávají se tak nepříjemnými a nebezpečnými.
„Dálková světla nesmí být použita samozřejmě ve dne a pak také v případě, že je vozovka dostatečně a souvisle osvětlená, tedy například v obci. Dálkovými světly byste určitě neměli svítit nikdy, když hrozí, že oslníte protijedoucí vůz, řidiče před vámi, ale třeba také chodce, cyklisty, anebo také vlak,“ připomíná produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.
Svítíte-li dálkovými světly, měli byste být ostražití vždy, když se blížíte k zatáčce, do které nevidíte, případně k horizontu - ve chvíli, kdy se tam objeví auto, dálková světla ihned zhasněte. Je také dobré vědět, že když je opravdu hustá mlha nebo sněžení, dálkové svícení může být i v noci spíš na škodu - silné světlo se totiž od této bílé tmy spíše odráží, a tak zhoršuje viditelnost i vám samotným.
Pozor také na mlhovky
Řidiči v této souvislosti také často chybují při používání mlhových světel, která se zbytečně nadužívají. Měla by se zapínat v situaci, kdy je viditelnost jen několik metrů. Tehdy opravdu pomohou spatřit vůz před sebou výrazně snadněji. Ovšem jakmile se mlha rozpustí, nebo silné sněžení trochu ustane, mlhovky ihned vypněte. Dokáží totiž oslnit dokonce víc než dálková světla.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.