Ohlédnutí za IAA ve Frankfurtu 2005

Jiří Kaloč, 30. října 2005, 12:33 Google+

Přes závratné ceny pohonných hmot se individuální automobilová doprava rozvíjí jako nikdy předtím. Svědčí o tom také 61. ročník IAA ve Frankfurtu, největší automobilové přehlídky svého druhu na světě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Autosalon Frankfurt

Autosalon Frankfurt | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Takový přetlak novinek, jaký byl letos k vidění v německém veletržním městě a finanční metropoli nad řekou Mohanem, jsem už dlouho neviděl. Mezi stovkami exponátů se neztratily ani čtyřkolky, některé z nich (Audi Q7 a Opel Antara GTC) se dokonce staly hvězdami letošního 61. ročníku. Frankfurtské výstaviště se rok od roku zvětšuje a autosalon vždy vyplňuje všechny prostory (letos zde vystavovala asi tisícovka vystavovatelů ze 64 zemí), takže každý návštěvník časem zkolabuje s bolavými nohami. Než mě začnou znova bolet, udělejme si alespoň jedno kolečko po osmi obrovských halách a podívejme se letem světem na nejvýznamnější novinky, které do Frankfurtu automobilky přivezly.

Firma Audi přivezla svou ohlašovanou hvězdu a na jejím stánku nebylo k hnutí. Model Q7 mě překvapil svou velikostí (délka 5 m, rozvor 3 m) a kromě ohlášených motorů 3.0 V6 TDI a 4.2 V8 FSI také prototypem na hybridní pohon, který tvoří motor V8 FSI 4,2 l a elektromotor o výkonu 32 kW a točivém momentu 200 N.m. Ten by se měl na trh dostat v roce 2008.

Také BMW prezentovalo hybridní pohon v SUV, zabudovaný do studie Efficient Dynamics na bázi modelu X3.

Firma Daihatsu, jež se z našeho trhu stáhla, představila nástupce letitého modelu Terios. Novinka se zatím jmenuje D-Compact 4x4  a na trhu by se měla objevit na jaře 2006.

Dodge přivezl do Frankfurtu již prezentovanou studii Nitro, jejíž karoserie odolává módním trendům. Nepříliš moderní a pro evropský trh určitě nevhodný je i její motor - benzinový šestiválec o objemu 3,7 l.

Fiat měl do Frankfurtu přivézt Pandu SUV, ale objevila se zde pouze další varianta základní Pandy 4x4 s turbodieselem Multijet o objemu 1,3 l.

Honda se ve své expozici soustředila na nový model Civic, německou výstavní premiéru si zde však odbyl vůz Legend s unikátním pohonem všech kol, který jsme ovšem viděli už v Brně a který se na trhu objeví až v roce 2006.

Firma Hyundai přivezla do Evropy studii šestimístné MPV čtyřkolky s názvem Portico (4x4AM  7-8/05). S 5 m délky je tento automobil stejně velký jako Mercedes třídy R, absence prostředního sloupku a protisměrně se otevírající dveře však nevzbuzují mnoho nadějí na sériovou výrobu.

Jeep se tentokrát vytáhl a na svém stánku vystavil hned tři novinky. Novinku sériovou představoval hranatý Commander, který je v podstatě sedmimístnou verzí modelu Grand Cherokee. V USA bude tento MPV off-road brzy k dostání za 30 000 dolarů, do Evropy přijde v létě 2006. Také hranatá, ale podstatně menší je studie Patriot, která ovšem designově trochu tápe. Svou velikostí (délka 4411 mm) představuje konkurenci pro Hyndai Tucson, v terénu však dokáže mnohem víc. Další studie Compass je velká jako VW Golf a stejně nízká a o jejím nasazení v terénu lze směle pochybovat. Nicméně obě studie mají šanci dotáhnout to do sériové výroby.

Mercedes prezentoval zkrácenou třídu R, která sjíždí z výrobního pásu stejně jako ML v alabamské Tuscaloose. Ačkoliv je tento vůz o 235 mm kratší, stále se jedná o automobil o délce bezmála 5 m. Nabídka motorů bude kopírovat dlouhé provedení (R320 CDI, R350 a R500). Obdivovanou studii představovala verze R63 AMG, která s motorem V8 o výkonu 373 kW budí opravdu respekt. Mimochodem ML63 AMG se stejnou pohonnou jednotkou je již připraven pro sériovou výrobu.

Automobilka Mitsubishi poskytla návštěvníkům svou studií Concept Sportback s pohonem všech kol nadějný výhled do budoucnosti ve střední třídě a všichni se shodli na tom, že jestli takhle bude vypadat nový Lancer EVO, zvýší se podstatně počet fanoušků tří diamantů na rallye. Zatím však bylo k vidění již deváté vydání Lanceru Evolution IX o výkonu 280 k.

Opel prozradil, že nástupce Frontery se bude jmenovat Antara. Na trh se toto SUV z Rüsselsheimu dostane zřejmě již v létě 2006. Antara GTC byla proto prezentována jako studie a do série se určitě nedostane ve verzi coupé. Kdo si ale představí tento automobil o něco vyšší a pětidvéřový a odmyslí si několik detailů, má před sebou novou čtyřkolku s bleskem na kapotě. Pod kapotou se pak zřejmě objeví pohonné jednotky Vectry, mezi jinými také nový 1,9litrový čtyřválec CDTI (112 kW).

Firma Renault prezentovala vizi Egeus, která by měla rozšířit nabídku čtyřkolek této francouzské automobilky vedle spíše užitkového vozu Kangoo 4x4. Egeus s turbo-dieselem 3,0 V6 (184 kW), je sice jenom "showcar", ale s reálným základem, jenž ukazuje snahu Francouzů postavit stejně luxusní terénní čtyřkolku, jakou dnes nabízí konkurence.

Škoda rozvíjí svou vizi s názvem Yetti, a důsledně tak obsazuje první stránky všech českých periodik, která píší o IAA, ačkoliv do Frankfurtu nepřivezla kromě Octavie RS žádnou zásadní novinku. Oproti ženevskému MPV je Yetti II něco mezi kabrioletem a pick-upem, a dokonce sám jezdí. Na to, jestli nakonec Škoda vývoj sériového SUV skutečně zahájí, však tato studie odpověď rozhodně nedává.

Ssang Yong přivezl do Evropy nový vůz Kyron, který má nahradit zastaralé Musso. I když se tento automobil se zvláštními designérskými prvky na zádi tváří jako SUV, má i nadále poctivý žebřinový rám a redukční převodovku. Kyron je poháněn dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 100 kW a brzy se objeví i na českém trhu, takže se k němu jistě podrobně vrátíme.

Automobilka Subaru výrazně modernizovala své modely Impreza a Forester (str. 16), navíc je vybavila novým dvoulitrovým boxerem o výkonu 116 kW s rozvodem DOHC, elegantní SUV Tribeca si však musí na svou evropskou verzi počkat až do jarní Ženevy. Suzuki soustředilo svou expozici na novou generaci Grand Vitary, která se již začala prodávat i u nás (str. 14). Opět se objeví tří- i pětidveřový model a pod kapotou zatím najdeme dva zážehové čtyřválce o objemu 1,6 l, respektive 2,0 l. Příští rok doplní nabídku motorů turbodiesel 1,9 l.

Mezi další hvězdy autosalonu lze počítat již třetí generaci populární Toyoty RAV4, která se však na trhu objeví až na jaře 2006. Jeho design trochu navazuje na Corollu Verso, což prospělo mnohem většímu vnitřnímu prostoru, třídveřový model zatím plánován není. Pod kapotou se objeví nový turbodiesel D-cat 2,2 l o výkonu 135 kW a se šestistupňovou převodovkou, čímž RAV4 získá primát mezi konkurencí ve své třídě. Vedle toho bude v nabídce i slabší verze o výkonu 100 kW.

Firma VW předvedla nejvýkonnější Golf v historii. Model R32 disponuje šestiválcem 3,2 l o výkonu 184 kW, z 0 na 100 km zrychluje tento vůz za 6,2 s a jeho rychlost je omezena na 250 km/h. Pohon všech kol prostřednictvím spojky Haldex je pochopitelně standardem.

Do Frankfurtu poprvé zavítali také čínští výrobci, kteří se hodlají prosadit hlavně nízkými cenami, přičemž po stránce kvality svých produktů zatím výrazně zaostávají. Vedle značek Geely a Zhonghui se ve Frankfurtu představila také značka Landwind, která zde vystavila off-road na bázi první generace Isuzu Rodeo alias Opel Frontera. Otázkou zůstává, zda se jedná o standardně zakoupenou licenci, či dokonce výrobní linku, nebo je to pouze "poctivá" čínská kopie. Automobil s dieselem 2,8 l (68 kW) nebo se zážehovými čtyřválci 2,0 l (84 kW) a 2,4 l (96 kW), s přiřaditelným pohonem všech kol a terénní redukcí by měl stát na českém trhu údajně méně než 600 000 Kč, což samozřejmě není na terénní automobil mnoho, ale velké peníze to přece jen jsou.

Foto: Jiří Kaloč

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Ohlédnutí za IAA ve Frankfurtu 2005

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Koupit si nyní auto je extrémně výhodné. Podívejte se proč

Hyundai Kona Electric

Hyundai přispěje České republice v boji proti nemoci COVID-19

Toyota

CO JE BLOCKCHAIN a proč začala Toyota testovat využití této technologie?

Škoda Octavia Combi RS TDI

Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

e-Bulli

Nový e-BULLI, znovuzrození legendy s nejmodernější technikou

PSA Groupe

Skupina PSA a její fungování v současném výjimečném stavu

Toyota H2 Truck

Toyota vyvíjí vodíkové nákladní auto

Toyota C-HR Hybrid

Test: Toyota C-HR s hybridním ústrojím 4. generace a úžasnou spotřebou pro čistou radost z jízdy

Ferrari

Dokonalá kombinace: Klasické Ferrari, nádherná modelka a pláž v Miami

Moskvič 2141

CO JE TO SLEEPER a proč je tenhle Moskvič Aleko s výkonem 300 koní tím pravým?

reklama

Doporučujeme

C6S

Covini přichází s další šestikolkou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

  2. Test: Toyota C-HR s hybridním ústrojím 4. generace a úžasnou spotřebou pro čistou radost z jízdy

  3. Nový e-BULLI, znovuzrození legendy s nejmodernější technikou

  4. Koupit si nyní auto je extrémně výhodné. Podívejte se proč

  5. CO JE BLOCKCHAIN a proč začala Toyota testovat využití této technologie?

  6. CO JE TO SLEEPER a proč je tenhle Moskvič Aleko s výkonem 300 koní tím pravým?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud