Toyota zvýší dojezd vodíkových vozů

Toyota Mirai - průkopník na poli pohonu vodíkem
Toyota Mirai - průkopník na poli pohonu vodíkem, foto: Toyota
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 11. července 2023 00:15
Sdílej:

Toyota plánuje zavést v roce 2026 novou generaci vodíkových palivových článků. Na základě 30 let zkušeností s touto technologií se očekává, že budou mít vyšší hustotu energie (16,3 kW/l), což se projeví prodloužením dojezdu vozidla o 20 procent. Momentálně vodíková Mirai ujede zhruba 650 km na jednu nádrž.

Snížením počtu článků se tato technologie stane dostupnější pro širší veřejnost. Toyota navíc odhaduje, že náklady na údržbu nákladního vozu vybaveného palivovými články nové generace budou díky 2,5krát delšímu servisnímu intervalu výrazně nižší než u vozidel s dieselovými motory.

Nová generace palivových článků rovněž umožní flexibilnější výrobu. Na stejné lince bude možné vyrábět různé typy článků v závislosti na jejich zamýšleném použití.

Nové vodíkové nádržeToyota usiluje o standardizaci vodíkových nádrží používaných v nákladních automobilech v Evropě, USA a Japonsku, aby se tak urychlila jejich výroba a usnadnila jejich instalace do různých typů vozidel. Společnost pracuje na nádržích na stlačený i kapalný vodík pro použití ve velkých nákladních vozech. Použití kapalného vodíku umožňuje použití nádrží menších rozměrů.

Probíhají také vývojové práce na vodíkových nádržích menších rozměrů a tvaru, jež bude snadné instalovat a budou kompatibilní s mnoha typy automobilů. Cílem Toyoty je umožnit přestavbu stávajících vozů tak, aby mohly využívat elektrický pohon na vodíkové palivové články nebo vodíkové spalovací motory.

Hodnota vodíkového sektoru rosteToyota představila plány v oblasti vodíkových technologií a změny ve své organizační struktuře. Od července budou všechny aspekty činnosti – vývoj, výroba a prodej – spadat pod novou organizaci s názvem Hydrogen Factory. Urychlí to rozhodovací procesy, usnadní regionalizaci výroby a oddělení výzkumu a vývoje a pomůže navázat strategická partnerství, aby poskytované technologie byly co nejdostupnější a nejkonkurenceschopnější.

Toyota odhaduje, že vodíkový sektor bude mít do roku 2030 hodnotu pěti bilionů jenů, přičemž největšími trhy budou Čína, Evropa a Severní Amerika. Společnost má již nyní objednávky na 100 tisíc sad palivových článků.

Silniční testy vozů s vodíkovým spalovacím motoremToyota již několik let vyvíjí technologii vodíkových spalovacích motorů jako alternativní cestu ke snižování emisí CO2. Prototypy vozů s uvedeným pohonem byly dosud testovány na uzavřených zkušebních tratích a v dálkových závodech.

Nyní značka získala povolení k testování na veřejných komunikacích a koncepční vůz s tímto motorem již má registraci a je schválen k provozu. Toyota se tak přiblížila uvedení pohonu na trh.

Rozmanité metody výroby ekologického vodíkuToyota se zabývá nejen výrobou vodíkových vozů nebo poskytováním pohonů, ale i ekologickou výrobou vodíku, aby zvýšila dostupnost tohoto paliva, mimo jiné s využitím stávajících řešení.

Společnost vyvinula nový elektrolyzér, který umožňuje vyrábět vodík pomocí technologie vodíkových palivových článků z modelu Mirai druhé generace. První testy tohoto řešení probíhají v závodě DENSO ve Fukušimě.

V Thajsku bude zase ve spolupráci se společnostmi Mitsubishi Kakoki Corporation a Toyota Tsusho Corporation do konce roku 2023 spuštěna výroba vodíku z drůbežího bioplynu a potravinářského odpadu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?