Průměrná vzdálenost, kterou loni najely elektromobily v Česku, stoupla o sedm procent na 12.386 km. Byla tak o 600 km vyšší než u benzinových vozů. Stále to bylo přibližně na poloviční úrovni proti vozům na CNG a o třetinu nižší než u aut na naftu. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu.
Důvodů vyššího počtu ujetých kilometrů u elektromobilů je podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu více. Patří mezi ně prudké zdražení pohonných hmot v minulém roce, ale i skladba vozového parku. Zatímco u elektromobilů převládají větší vozy, jako je Škoda Enyaq nebo Tesla, u kterých se předpokládá, že s nimi majitelé jezdí na delší vzdálenosti, velkou část benzinových aut tvoří malé vozy typu Škoda Fabia, se kterými se jezdí méně.
Průměrná ujetá vzdálenost všech moderních vozidel plnících emisní normu Euro 6 na českých silnicích klesla o 1,9 procenta na 14.569 km. Norma Euro 6 je platná od začátku roku 2015. Vyžaduje zejména, aby všechna menší vozidla obsahovala speciální filtr na oxid dusíku.
Z pohledu jednotlivých paliv podle Centra dopravního výzkumu nejvíc narostla průměrná ujetá vzdálenost u bateriových elektrických vozidel, a to o 7,1 procenta. Naopak nejvíce, o 8,2 procenta, klesla u LPG vozidel. "Průměrné kapacity baterií, a tím i dojezdové vzdálenosti elektromobilů, se v čase zvyšují, proto lze předpokládat, že bateriové elektromobily budou v čím dál větší míře využívány jako běžná konvenční vozidla, což se odrazí také na jejich ročním nájezdu," dodal ředitel centra Jindřich Frič.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.