Česká republika zaostává za ostatními zeměmi Evropské unie v podílu elektromobilů mezi nově registrovanými osobními auty. Zatímco v EU bylo v prvním čtvrtletí ze všech nově registrovaných aut průměrně 12,1 procenta elektromobilů, v Česku to bylo jen 2,4 procenta. Z členských zemí je za Českem pouze Slovensko s 1,8 procenta. V tiskové zprávě o tom podle ČTK informovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
V zemích EU vzrostl meziročně v prvním čtvrtletí podíl elektromobilů na prodaných nových autech z deseti procent na 12,1 procenta, v Česku vzrostl z 1,7 procenta na 2,4 procenta. V Česku bylo v prvních třech měsících roku registrováno 1338 nových bateriových elektrických aut. Český trh s novými osobními auty byl v letošním prvním čtvrtletí jedenáctý největší v EU, trh s novými elektromobily osmnáctý.
"Pokud bychom data z České republiky za první kvartál tohoto roku hodnotili izolovaně, pak lze konstatovat, že 1338 nových osobních bateriových elektrických vozidel a v meziročním srovnání růst o 70,5 procenta nebyl špatný," uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.
Na trhu se podle něj projevilo významné snížení cen automobilky Tesla, která se s 300 registracemi stala nejúspěšnější značkou bateriových elektrických vozidel na českém trhu. Za ní následovala Škoda s 208 auty, Volkswagen se 181 vozy a Hyundai se 141 automobily.
V podílu registrací bateriových elektrických vozidel na nově registrovaných autech vede v Evropě Švédsko s 36 procenty, Finsko s 31 procenty a Dánsko s 30 procenty. Poslední je za Českou republikou Slovensko s 1,8 procenta. "Ze zemí V4 byl v Polsku podíl bateriových elektrických vozidel 3,3 procenta, v Maďarsku pak 5,6 procenta," doplnil Frič.
Prodej nových automobilů v letošním prvním čtvrtletí vzrostl v EU meziročně o 17,9 procenta na 2,65 milionu nových aut. Nejvíce jich jezdí na benzinový pohon, a to 37,4 procenta, aut na hybridní pohon bylo mezi nimi 25,2 procenta a naftových 15 procent.
V Česku bylo za první čtvrtletí nově registrováno přes 55.000 automobilů, z toho téměř 67 procent byla auta na benzinový pohon, čtvrtina těchto aut jezdí na naftu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?