Česká republika zaostává za ostatními zeměmi Evropské unie v podílu elektromobilů mezi nově registrovanými osobními auty. Zatímco v EU bylo v prvním čtvrtletí ze všech nově registrovaných aut průměrně 12,1 procenta elektromobilů, v Česku to bylo jen 2,4 procenta. Z členských zemí je za Českem pouze Slovensko s 1,8 procenta. V tiskové zprávě o tom podle ČTK informovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
V zemích EU vzrostl meziročně v prvním čtvrtletí podíl elektromobilů na prodaných nových autech z deseti procent na 12,1 procenta, v Česku vzrostl z 1,7 procenta na 2,4 procenta. V Česku bylo v prvních třech měsících roku registrováno 1338 nových bateriových elektrických aut. Český trh s novými osobními auty byl v letošním prvním čtvrtletí jedenáctý největší v EU, trh s novými elektromobily osmnáctý.
"Pokud bychom data z České republiky za první kvartál tohoto roku hodnotili izolovaně, pak lze konstatovat, že 1338 nových osobních bateriových elektrických vozidel a v meziročním srovnání růst o 70,5 procenta nebyl špatný," uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.
Na trhu se podle něj projevilo významné snížení cen automobilky Tesla, která se s 300 registracemi stala nejúspěšnější značkou bateriových elektrických vozidel na českém trhu. Za ní následovala Škoda s 208 auty, Volkswagen se 181 vozy a Hyundai se 141 automobily.
V podílu registrací bateriových elektrických vozidel na nově registrovaných autech vede v Evropě Švédsko s 36 procenty, Finsko s 31 procenty a Dánsko s 30 procenty. Poslední je za Českou republikou Slovensko s 1,8 procenta. "Ze zemí V4 byl v Polsku podíl bateriových elektrických vozidel 3,3 procenta, v Maďarsku pak 5,6 procenta," doplnil Frič.
Prodej nových automobilů v letošním prvním čtvrtletí vzrostl v EU meziročně o 17,9 procenta na 2,65 milionu nových aut. Nejvíce jich jezdí na benzinový pohon, a to 37,4 procenta, aut na hybridní pohon bylo mezi nimi 25,2 procenta a naftových 15 procent.
V Česku bylo za první čtvrtletí nově registrováno přes 55.000 automobilů, z toho téměř 67 procent byla auta na benzinový pohon, čtvrtina těchto aut jezdí na naftu.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.