Česká republika zaostává za ostatními zeměmi Evropské unie v podílu elektromobilů mezi nově registrovanými osobními auty. Zatímco v EU bylo v prvním čtvrtletí ze všech nově registrovaných aut průměrně 12,1 procenta elektromobilů, v Česku to bylo jen 2,4 procenta. Z členských zemí je za Českem pouze Slovensko s 1,8 procenta. V tiskové zprávě o tom podle ČTK informovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
V zemích EU vzrostl meziročně v prvním čtvrtletí podíl elektromobilů na prodaných nových autech z deseti procent na 12,1 procenta, v Česku vzrostl z 1,7 procenta na 2,4 procenta. V Česku bylo v prvních třech měsících roku registrováno 1338 nových bateriových elektrických aut. Český trh s novými osobními auty byl v letošním prvním čtvrtletí jedenáctý největší v EU, trh s novými elektromobily osmnáctý.
"Pokud bychom data z České republiky za první kvartál tohoto roku hodnotili izolovaně, pak lze konstatovat, že 1338 nových osobních bateriových elektrických vozidel a v meziročním srovnání růst o 70,5 procenta nebyl špatný," uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.
Na trhu se podle něj projevilo významné snížení cen automobilky Tesla, která se s 300 registracemi stala nejúspěšnější značkou bateriových elektrických vozidel na českém trhu. Za ní následovala Škoda s 208 auty, Volkswagen se 181 vozy a Hyundai se 141 automobily.
V podílu registrací bateriových elektrických vozidel na nově registrovaných autech vede v Evropě Švédsko s 36 procenty, Finsko s 31 procenty a Dánsko s 30 procenty. Poslední je za Českou republikou Slovensko s 1,8 procenta. "Ze zemí V4 byl v Polsku podíl bateriových elektrických vozidel 3,3 procenta, v Maďarsku pak 5,6 procenta," doplnil Frič.
Prodej nových automobilů v letošním prvním čtvrtletí vzrostl v EU meziročně o 17,9 procenta na 2,65 milionu nových aut. Nejvíce jich jezdí na benzinový pohon, a to 37,4 procenta, aut na hybridní pohon bylo mezi nimi 25,2 procenta a naftových 15 procent.
V Česku bylo za první čtvrtletí nově registrováno přes 55.000 automobilů, z toho téměř 67 procent byla auta na benzinový pohon, čtvrtina těchto aut jezdí na naftu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.