Itálie a Německo zvažují, že zablokují plán Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej automobilů se spalovacím motorem. Zrušení zákazu, na kterém už se dohodly členské státy unie, by tak zřejmě bylo politicky toxické, napsal podle ČTK web Automotive News Europe.
Členské státy požadují, aby Evropská komise (EK) předložila slíbený návrh na vynětí vozidel, která používají klimaticky neutrální syntetická paliva. Polsko a Maďarsko rovněž signalizovaly nesouhlas s plánem, který požaduje, aby výrobci automobilů dosáhli do roku 2035 cíle nulových emisí. Členské státy se na plánu předběžně dohodly už loni.
Německo úspěšně lobbovalo za změnu v pravidlech, na jejímž základě EK souhlasila, že předloží návrh na registraci vozidel, která budou po roce 2035 poháněna výhradně palivem s neutrálními emisemi CO2.
Německý ministr dopravy Volker Wissing dnes uvedl, že komise tento návrh nedodala, takže vláda v Berlíně nemůže dát souhlas s širším plánem při konečném hlasování ministrů vlád EU, které se má uskutečnit 7. března.
"Potřebujeme e-paliva, protože neexistuje žádná alternativa, pokud chceme auta provozovat klimaticky neutrálním způsobem," řekl Wissing v rozhovoru na veřejnoprávní televizi ARD. "Kdo to myslí s klimaticky neutrální mobilitou vážně, musí mít všechny technologické možnosti otevřené a také je využívat," pokračoval. "Nechápu ten boj proti automobilu ani to, proč lidé chtějí některé technologie zakazovat," dodal.
Automobilový průmysl v Německu se na výkonu ekonomiky podílí asi z pěti procent a zaměstnává více než 800.000 lidí. Odvětví zahrnuje i mnoho specializovaných firem na výrobu dílů, které se formovaly více než 100 let, kdy zásobovaly součástkami do aut se spalovacími motory výrobce, jako je BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen.
V Itálii se automobilový průmysl podílí na ekonomice zhruba z 8,5 procenta. Zaměstnává přibližně čtvrt milionu pracovníků.
Mluvčí Evropské komise uvedl, že přechod na vozidla s nulovými emisemi je naprosto nezbytný pro splnění unijního cíle snížit do konce desetiletí emise o 55 procent - na cestě k takzvané klimatické neutralitě do poloviny století. Silniční doprava je jedním z odvětví s největšími emisemi uhlíku v EU, produkuje asi pětinu všech emisí v bloku 27 členských zemí.
Výrobci automobilů už pokročili na cestě k plně elektrické budoucnosti díky bezprecedentním investicím do dodavatelského řetězce baterií a nových modelů. Zatímco prodej elektromobilů se zvyšuje, obavy z nejednotné doby nabíjení a relativně vysokých nákladů na elektromobil přetrvávají. Generální ředitel automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares varoval před hlubokými otřesy, pokud lidé nebudou mít přístup k cenově dostupným autům. Elektromobily jsou také méně složité na výrobu, což vede ke snižování počtu pracovních míst.
Výrobci aut už sice investovali miliardy do elektrifikace, jejich přístup se však liší. Německá automobilka BMW se kvůli očekávaným rozdílům v regulaci a rozšíření elektromobility drží plánu nabízet lidem po celém světě škálu více technologií, včetně automobilů se spalovacím motorem a s vodíkovými články.
Obavy z tlaku EU se objevily i jinde - komisař pro vnitřní trh Thierry Breton v listopadu vyzval výrobce, aby pokračovali ve výrobě aut se spalovacím motorem, která pomáhají vytvářet kvalitní pracovní místa a podporují vývoz.
Německý ministr Wissing je členem svobodných demokratů (FDP), kteří podporují podnikání. Tato strana je zároveň nejmladším členem třístranné vládní koalice kancléře Olafa Scholze. Poslední Wissingovy komentáře vyvolaly určitou odezvu mezi dalšími členy vládnoucí aliance.
Italská pravicová vláda pod vedením Giorgie Meloniové dlouhodobě kritizuje plány na zákaz nových automobilů se spalovacími motory. Vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini prohlásil, že takový plán nedává smysl a ohrožuje tisíce pracovních míst.
"Používání čistých paliv kompatibilních se spalovacími motory umožní pokračovat v přechodu na čistší technologie bez ekonomických dopadů na občany," uvádí se v úterním prohlášení ministerstva životního prostředí v Římě.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.