Několik zemí zvažuje, že zablokují zákaz výroby aut se spalovacím motorem

ČTK / AutoRoad.cz, 3. března 2023, 23:57 Google+

Itálie a Německo zvažují, že zablokují plán Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej automobilů se spalovacím motorem. Zrušení zákazu, na kterém už se dohodly členské státy unie, by tak zřejmě bylo politicky toxické, napsal podle ČTK web Automotive News Europe.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Členské státy požadují, aby Evropská komise (EK) předložila slíbený návrh na vynětí vozidel, která používají klimaticky neutrální syntetická paliva. Polsko a Maďarsko rovněž signalizovaly nesouhlas s plánem, který požaduje, aby výrobci automobilů dosáhli do roku 2035 cíle nulových emisí. Členské státy se na plánu předběžně dohodly už loni.

Německo úspěšně lobbovalo za změnu v pravidlech, na jejímž základě EK souhlasila, že předloží návrh na registraci vozidel, která budou po roce 2035 poháněna výhradně palivem s neutrálními emisemi CO2.

Německý ministr dopravy Volker Wissing dnes uvedl, že komise tento návrh nedodala, takže vláda v Berlíně nemůže dát souhlas s širším plánem při konečném hlasování ministrů vlád EU, které se má uskutečnit 7. března.

"Potřebujeme e-paliva, protože neexistuje žádná alternativa, pokud chceme auta provozovat klimaticky neutrálním způsobem," řekl Wissing v rozhovoru na veřejnoprávní televizi ARD. "Kdo to myslí s klimaticky neutrální mobilitou vážně, musí mít všechny technologické možnosti otevřené a také je využívat," pokračoval. "Nechápu ten boj proti automobilu ani to, proč lidé chtějí některé technologie zakazovat," dodal.

Automobilový průmysl v Německu se na výkonu ekonomiky podílí asi z pěti procent a zaměstnává více než 800.000 lidí. Odvětví zahrnuje i mnoho specializovaných firem na výrobu dílů, které se formovaly více než 100 let, kdy zásobovaly součástkami do aut se spalovacími motory výrobce, jako je BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen.

V Itálii se automobilový průmysl podílí na ekonomice zhruba z 8,5 procenta. Zaměstnává přibližně čtvrt milionu pracovníků.

Mluvčí Evropské komise uvedl, že přechod na vozidla s nulovými emisemi je naprosto nezbytný pro splnění unijního cíle snížit do konce desetiletí emise o 55 procent - na cestě k takzvané klimatické neutralitě do poloviny století. Silniční doprava je jedním z odvětví s největšími emisemi uhlíku v EU, produkuje asi pětinu všech emisí v bloku 27 členských zemí.

Výrobci automobilů už pokročili na cestě k plně elektrické budoucnosti díky bezprecedentním investicím do dodavatelského řetězce baterií a nových modelů. Zatímco prodej elektromobilů se zvyšuje, obavy z nejednotné doby nabíjení a relativně vysokých nákladů na elektromobil přetrvávají. Generální ředitel automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares varoval před hlubokými otřesy, pokud lidé nebudou mít přístup k cenově dostupným autům. Elektromobily jsou také méně složité na výrobu, což vede ke snižování počtu pracovních míst.

Výrobci aut už sice investovali miliardy do elektrifikace, jejich přístup se však liší. Německá automobilka BMW se kvůli očekávaným rozdílům v regulaci a rozšíření elektromobility drží plánu nabízet lidem po celém světě škálu více technologií, včetně automobilů se spalovacím motorem a s vodíkovými články.

Obavy z tlaku EU se objevily i jinde - komisař pro vnitřní trh Thierry Breton v listopadu vyzval výrobce, aby pokračovali ve výrobě aut se spalovacím motorem, která pomáhají vytvářet kvalitní pracovní místa a podporují vývoz.

Německý ministr Wissing je členem svobodných demokratů (FDP), kteří podporují podnikání. Tato strana je zároveň nejmladším členem třístranné vládní koalice kancléře Olafa Scholze. Poslední Wissingovy komentáře vyvolaly určitou odezvu mezi dalšími členy vládnoucí aliance.

Italská pravicová vláda pod vedením Giorgie Meloniové dlouhodobě kritizuje plány na zákaz nových automobilů se spalovacími motory. Vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini prohlásil, že takový plán nedává smysl a ohrožuje tisíce pracovních míst.

"Používání čistých paliv kompatibilních se spalovacími motory umožní pokračovat v přechodu na čistší technologie bez ekonomických dopadů na občany," uvádí se v úterním prohlášení ministerstva životního prostředí v Římě.

Vytisknout

Diskuze: Několik zemí zvažuje, že zablokují zákaz výroby aut se spalovacím motorem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Továrna Volkswagenu v ruské Kaluze má zřejmě kupce

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud