Několik zemí zvažuje, že zablokují zákaz výroby aut se spalovacím motorem

ČTK / AutoRoad.cz, 3. března 2023, 23:57 Google+

Itálie a Německo zvažují, že zablokují plán Evropské unie zakázat od roku 2035 prodej automobilů se spalovacím motorem. Zrušení zákazu, na kterém už se dohodly členské státy unie, by tak zřejmě bylo politicky toxické, napsal podle ČTK web Automotive News Europe.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Členské státy požadují, aby Evropská komise (EK) předložila slíbený návrh na vynětí vozidel, která používají klimaticky neutrální syntetická paliva. Polsko a Maďarsko rovněž signalizovaly nesouhlas s plánem, který požaduje, aby výrobci automobilů dosáhli do roku 2035 cíle nulových emisí. Členské státy se na plánu předběžně dohodly už loni.

Německo úspěšně lobbovalo za změnu v pravidlech, na jejímž základě EK souhlasila, že předloží návrh na registraci vozidel, která budou po roce 2035 poháněna výhradně palivem s neutrálními emisemi CO2.

Německý ministr dopravy Volker Wissing dnes uvedl, že komise tento návrh nedodala, takže vláda v Berlíně nemůže dát souhlas s širším plánem při konečném hlasování ministrů vlád EU, které se má uskutečnit 7. března.

"Potřebujeme e-paliva, protože neexistuje žádná alternativa, pokud chceme auta provozovat klimaticky neutrálním způsobem," řekl Wissing v rozhovoru na veřejnoprávní televizi ARD. "Kdo to myslí s klimaticky neutrální mobilitou vážně, musí mít všechny technologické možnosti otevřené a také je využívat," pokračoval. "Nechápu ten boj proti automobilu ani to, proč lidé chtějí některé technologie zakazovat," dodal.

Automobilový průmysl v Německu se na výkonu ekonomiky podílí asi z pěti procent a zaměstnává více než 800.000 lidí. Odvětví zahrnuje i mnoho specializovaných firem na výrobu dílů, které se formovaly více než 100 let, kdy zásobovaly součástkami do aut se spalovacími motory výrobce, jako je BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen.

V Itálii se automobilový průmysl podílí na ekonomice zhruba z 8,5 procenta. Zaměstnává přibližně čtvrt milionu pracovníků.

Mluvčí Evropské komise uvedl, že přechod na vozidla s nulovými emisemi je naprosto nezbytný pro splnění unijního cíle snížit do konce desetiletí emise o 55 procent - na cestě k takzvané klimatické neutralitě do poloviny století. Silniční doprava je jedním z odvětví s největšími emisemi uhlíku v EU, produkuje asi pětinu všech emisí v bloku 27 členských zemí.

Výrobci automobilů už pokročili na cestě k plně elektrické budoucnosti díky bezprecedentním investicím do dodavatelského řetězce baterií a nových modelů. Zatímco prodej elektromobilů se zvyšuje, obavy z nejednotné doby nabíjení a relativně vysokých nákladů na elektromobil přetrvávají. Generální ředitel automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares varoval před hlubokými otřesy, pokud lidé nebudou mít přístup k cenově dostupným autům. Elektromobily jsou také méně složité na výrobu, což vede ke snižování počtu pracovních míst.

Výrobci aut už sice investovali miliardy do elektrifikace, jejich přístup se však liší. Německá automobilka BMW se kvůli očekávaným rozdílům v regulaci a rozšíření elektromobility drží plánu nabízet lidem po celém světě škálu více technologií, včetně automobilů se spalovacím motorem a s vodíkovými články.

Obavy z tlaku EU se objevily i jinde - komisař pro vnitřní trh Thierry Breton v listopadu vyzval výrobce, aby pokračovali ve výrobě aut se spalovacím motorem, která pomáhají vytvářet kvalitní pracovní místa a podporují vývoz.

Německý ministr Wissing je členem svobodných demokratů (FDP), kteří podporují podnikání. Tato strana je zároveň nejmladším členem třístranné vládní koalice kancléře Olafa Scholze. Poslední Wissingovy komentáře vyvolaly určitou odezvu mezi dalšími členy vládnoucí aliance.

Italská pravicová vláda pod vedením Giorgie Meloniové dlouhodobě kritizuje plány na zákaz nových automobilů se spalovacími motory. Vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini prohlásil, že takový plán nedává smysl a ohrožuje tisíce pracovních míst.

"Používání čistých paliv kompatibilních se spalovacími motory umožní pokračovat v přechodu na čistší technologie bez ekonomických dopadů na občany," uvádí se v úterním prohlášení ministerstva životního prostředí v Římě.

Vytisknout

Diskuze: Několik zemí zvažuje, že zablokují zákaz výroby aut se spalovacím motorem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Továrna Volkswagenu v ruské Kaluze má zřejmě kupce

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud