Slovenského designéra Jozefa Kabaně nahradí v automobilce Volkswagen šéfdesignér britské automobilové značky Bentley Andreas Mindt. V pátek o tom podle ČTK informoval specializovaný server Automotive News, který se odvolává na zdroje z automobilky. Volkswagen se k tomu odmítl vyjádřit. Kabaň dříve působil i jako designér v automobilce Škoda, nový šéf značky VW ale podle zdrojů není s prací Kabaně úplně spokojený.
Bentley je součástí skupiny Volkswagen a Mindt se nové funkce ve značce VW ujme od 1. února, sdělily zdroje magazínu Automobilwoche, což je sesterská publikace Automotive News. Kabaň se stal šéfdesignérem značky VW v roce 2020, nyní se podle zdrojů přesune ve skupině Volkswagen na jinou, neupřesněnou pozici. Očekává se, že Volkswagen změny oficiálně oznámí v nadcházejících dnech.
Mindtovým nástupcem v Bentley bude Tobias Sühlmann, který v současné době v Bentley vede externí design. Sühlmann začal v Bentley pracovat v říjnu 2021, předtím působil v automobilkách Bugatti, Aston Martin, McLaren a VW. Bentley patří v rámci skupiny Volkswagen mezi ultraluxusní značky.
Nový generální ředitel značky VW Thomas Schäfer není podle zdrojů z práce Slováka Kabaně úplně nadšený. Kabaň byl požádán, aby změnil styl retro u vozu Volkswagen ID Life, který byl představen na mnichovském autosalonu v roce 2021, a místo něj navrhl modernější design. Původní koncept měl být předobrazem vzhledu základního elektromobilu VW ID, který má být představen v roce 2025.
Schäfer podle zdrojů Kabaňův designérský tým rovněž požádal, aby přepracoval styling chystané vlajkové lodě VW - elektromobilu Trinity. Schäferovi šlo o to, aby vůz nevypadal jako sedan, ale spíše jako crossover.
Padesátiletý Kabaň zahájil kariéru designéra aut v roce 1999, a to právě ve Volkswagenu. V rámci skupiny pracoval pro značky Audi, Bugatti a Škoda. Dlouhou kariéru ve Volkswagenu má za sebou ale i Kabaňův nástupce. Třiapadesátiletý Mindt vyrostl ve Wolfsburgu, kde má Volkswagen své hlavní sídlo. Mindtův otec pracoval ve Volkswagenu jako designér.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.