Prodej nových osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně klesl o 11,1 procenta na 143.843 vozů. Za poklesem stojí především přetrvávající nedostatek vyráběných vozů kvůli chybějícím dílům. V září odbyt o pět procent vzrostl. Oznámil to ve čtvrtek podle ČTK na tiskové konferenci Svaz dovozců automobilů.
Podle analýzy PwC je automobilový trh negativně ovlivňovaný zejména pokračujícím nedostatkem některých komponentů, jako jsou například polovodiče, kabelové svazky, kůže, kovy či neony, což ještě prohlubuje konflikt na Ukrajině, vysoká inflace a blížící se ekonomické zpomalení.
"Na základě dosavadního vývoje odhadujeme, že celkový počet ke konci roku dosáhne úrovně 185.000 až 195.000 nových vozů, což by byl pokles průměrně zhruba o devět procent," uvedl analytik PwC Pavel Štefek.
Nejprodávanější je nadále Škoda i přes pokles o 18 procent na 46.018 vozů, druhá je značka Hyundai se snížením o 2,5 procenta na 14.628 automobilů a třetí Volkswagen prodal 12.115 aut, tedy o 15 procent meziročně méně. Následují Toyota, Kia a Dacia. Nejoblíbenějším modelem je Škoda Octavia s 10.320 prodanými kusy, druhá je Fabia (9130) a třetí Hyundai i30 (6311).
Celkem 72,4 procenta aut nakoupily firmy. Nejoblíbenější kategorií jsou sportovně užitková SUV s podílem 44,5 procenta, následuje nižší střední třída s 15,9 procenta a malé vozy s 13 procenty. Z hlediska paliva vede benzin s 66,8 procenta, následuje diesel s 24,4 procenta. Zároveň se prodalo 2869 elektromobilů. Prodej hybridů vzrostl o pětinu.
Registrace lehkých užitkových aut klesly o 12,7 procenta na 12.511 vozů. Vede Renault s prodejem 1953 vozů, následovaný Fordem a Peugeotem. Prodej nákladních aut stoupl o 3,3 procenta na 6427 vozidel. První je Volvo s 1250 vozy, druhý Mercedes-Benz a třetí DAF.
Prodej autobusů se zvýšil o 24,7 procenta na 986 vozidel. Nejprodávanější Iveco Bus prodalo 366 vozidel, SOR 246 a Setra 182 autobusů. Tři čtvrtiny tvořily linkové vozy.
Poptávka po motocyklech se zvýšila o 17,8 procenta na 22.279 strojů. Nejvíce prodala Honda, celkem 4297 motocyklů, druhé CF Moto si vybralo 2000 zákazníků. Třetí je Yamaha s 1503 prodanými stroji.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?