Prodej nových osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně klesl o 11,1 procenta na 143.843 vozů. Za poklesem stojí především přetrvávající nedostatek vyráběných vozů kvůli chybějícím dílům. V září odbyt o pět procent vzrostl. Oznámil to ve čtvrtek podle ČTK na tiskové konferenci Svaz dovozců automobilů.
Podle analýzy PwC je automobilový trh negativně ovlivňovaný zejména pokračujícím nedostatkem některých komponentů, jako jsou například polovodiče, kabelové svazky, kůže, kovy či neony, což ještě prohlubuje konflikt na Ukrajině, vysoká inflace a blížící se ekonomické zpomalení.
"Na základě dosavadního vývoje odhadujeme, že celkový počet ke konci roku dosáhne úrovně 185.000 až 195.000 nových vozů, což by byl pokles průměrně zhruba o devět procent," uvedl analytik PwC Pavel Štefek.
Nejprodávanější je nadále Škoda i přes pokles o 18 procent na 46.018 vozů, druhá je značka Hyundai se snížením o 2,5 procenta na 14.628 automobilů a třetí Volkswagen prodal 12.115 aut, tedy o 15 procent meziročně méně. Následují Toyota, Kia a Dacia. Nejoblíbenějším modelem je Škoda Octavia s 10.320 prodanými kusy, druhá je Fabia (9130) a třetí Hyundai i30 (6311).
Celkem 72,4 procenta aut nakoupily firmy. Nejoblíbenější kategorií jsou sportovně užitková SUV s podílem 44,5 procenta, následuje nižší střední třída s 15,9 procenta a malé vozy s 13 procenty. Z hlediska paliva vede benzin s 66,8 procenta, následuje diesel s 24,4 procenta. Zároveň se prodalo 2869 elektromobilů. Prodej hybridů vzrostl o pětinu.
Registrace lehkých užitkových aut klesly o 12,7 procenta na 12.511 vozů. Vede Renault s prodejem 1953 vozů, následovaný Fordem a Peugeotem. Prodej nákladních aut stoupl o 3,3 procenta na 6427 vozidel. První je Volvo s 1250 vozy, druhý Mercedes-Benz a třetí DAF.
Prodej autobusů se zvýšil o 24,7 procenta na 986 vozidel. Nejprodávanější Iveco Bus prodalo 366 vozidel, SOR 246 a Setra 182 autobusů. Tři čtvrtiny tvořily linkové vozy.
Poptávka po motocyklech se zvýšila o 17,8 procenta na 22.279 strojů. Nejvíce prodala Honda, celkem 4297 motocyklů, druhé CF Moto si vybralo 2000 zákazníků. Třetí je Yamaha s 1503 prodanými stroji.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.