Prodej nových osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně klesl o 11,1 procenta na 143.843 vozů. Za poklesem stojí především přetrvávající nedostatek vyráběných vozů kvůli chybějícím dílům. V září odbyt o pět procent vzrostl. Oznámil to ve čtvrtek podle ČTK na tiskové konferenci Svaz dovozců automobilů.
Podle analýzy PwC je automobilový trh negativně ovlivňovaný zejména pokračujícím nedostatkem některých komponentů, jako jsou například polovodiče, kabelové svazky, kůže, kovy či neony, což ještě prohlubuje konflikt na Ukrajině, vysoká inflace a blížící se ekonomické zpomalení.
"Na základě dosavadního vývoje odhadujeme, že celkový počet ke konci roku dosáhne úrovně 185.000 až 195.000 nových vozů, což by byl pokles průměrně zhruba o devět procent," uvedl analytik PwC Pavel Štefek.
Nejprodávanější je nadále Škoda i přes pokles o 18 procent na 46.018 vozů, druhá je značka Hyundai se snížením o 2,5 procenta na 14.628 automobilů a třetí Volkswagen prodal 12.115 aut, tedy o 15 procent meziročně méně. Následují Toyota, Kia a Dacia. Nejoblíbenějším modelem je Škoda Octavia s 10.320 prodanými kusy, druhá je Fabia (9130) a třetí Hyundai i30 (6311).
Celkem 72,4 procenta aut nakoupily firmy. Nejoblíbenější kategorií jsou sportovně užitková SUV s podílem 44,5 procenta, následuje nižší střední třída s 15,9 procenta a malé vozy s 13 procenty. Z hlediska paliva vede benzin s 66,8 procenta, následuje diesel s 24,4 procenta. Zároveň se prodalo 2869 elektromobilů. Prodej hybridů vzrostl o pětinu.
Registrace lehkých užitkových aut klesly o 12,7 procenta na 12.511 vozů. Vede Renault s prodejem 1953 vozů, následovaný Fordem a Peugeotem. Prodej nákladních aut stoupl o 3,3 procenta na 6427 vozidel. První je Volvo s 1250 vozy, druhý Mercedes-Benz a třetí DAF.
Prodej autobusů se zvýšil o 24,7 procenta na 986 vozidel. Nejprodávanější Iveco Bus prodalo 366 vozidel, SOR 246 a Setra 182 autobusů. Tři čtvrtiny tvořily linkové vozy.
Poptávka po motocyklech se zvýšila o 17,8 procenta na 22.279 strojů. Nejvíce prodala Honda, celkem 4297 motocyklů, druhé CF Moto si vybralo 2000 zákazníků. Třetí je Yamaha s 1503 prodanými stroji.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.