Chyběl vám na našem serveru tuning? Nyní jž nezoufejte a přečtěte si premiérový článek z této automobilové oblasti!
Podíváme se společně na českou tuningovou scénu, resp. na jednu z jejich královen, která na srazech pravidelně sbírá poháry v soutěžích krásy. Jedná se o SEAT Ibiza. Troufám si tvrdit, že valná většina z vás by v této krásce Ibizu nepoznala, musím se přiznat že i já, když jsem toto auto viděl poprvé, marně jsem dumal nad tím, co že to vlastně přede mnou stojí a jaká automobilka to vyrobila... Na svědomí to má pěkná řádka proměn a změn a na ty se teď společně podívejme!
Začněme u předku. Na ten když se podíváme, zjistíme, že nám na něm něco nesedí. Jsou to světla. Ta byla použita z modelu jedné italské automobilky z Turína. Pocházejí z Fiatu Punto II. Na jejich zapracování do karoserie bylo potřeba vynaložit hodně práce. Nejen, že se kvůli nim musela upravovat haubna, ale musely se upravovat i blatníky a maska. Kapota je nyní o hodně přetažená směrem k zemi. Jak je ale vidět, celé dílo se povedlo na jedničku a světla na autě sedí, jak se tak říká, jako "prdel na hrnec". Sportovní maska mezi světly původně na tento typ Ibizy pasovala bez problémů, nicméně na po již zmíněných změnách se mezi světla nevešla a tak musela i ona projít stylingovou kúrou. Co by to bylo za pořádný styling bez nárazníků? říkal si Martin, majitel této modromodré královny a tak dopředu putoval výrobek od německé firmy Mattig a jak je vidět z fotek, rozhodnutí to bylo velmi dobré. Myslím, že k přední části vozu bychom měli všechno. Pojďme auto okouknout ze strany!
Na boku nás ještě více než zepředu zaujme dvoubarevné lakování, které rozděluje šachovnice, která prochází od předních světel, přes bok až dozadu, kde ji na víku kufru přetíná nápis XXX ze stejnojmenného amerického filmu v hlavní roli s Vinem Dieselem. Vrchní tmavě modrá barva je z palety španělského výrobce seat a je určená na modely SEAT Leon a spodní barva je... Hádejte odkud? Měňavka, která se dávala na italské vozy Alfa Romeo. Dle mého názoru jsou tyto barvy zvoleny velmi vhodně a na auto se hodí. Když už na auto koukáme z boku, určitě si všimneme hladké linie, která je zapříčiněna zavřením všech "zbytečností" jako jsou boční blikače, kliky a všechny lišty. Zavařením klik vznikl problém jak auto zvenku otevřít. Není ale nic jednoduššího než do zámku dát elektromagnetické odskoky a pomocí dálkového ovladače se dveře samy otevřou. Přesně takhle se to řešilo i tady. Původní boční zpětná zrcátka se na auto nehodila a proto se musela odporoučet. Místo nich se nastěhovala zpětná zrcátka ve stylu M3 od FK. Aby linie nárazníků a prahů byla v rovině, sériové prahy musely být nastaveny plastovými, ale jaké vybrat? Rozhodnutí padlo na výrobky od Riegera. Vyskytl se ale menší problém. Vybrané prahy byly původně určeny na koncernového kolegu Volkswagen Golf 3. Po pár změnách prahy pasují i na tuto krásku.
Na záď jsme se již z části podívali v minulém odstavci díky laku, ale pojďme se nyní podívat detailněji. I zde pokračuje hladká linie nastolená vepředu a na bocích. Na svědomí to má kompletně zavařený kufr, odkud zmizely všechny lišty, znaky, zámek kufru, anténa ale i registrační značka, která se přestěhovala do výřezu v zadním nárazníku.. Ten je dílem fantazie. Jak to myslím? Jednoduše, horní část je sériová a spodní část byla přidělána z nárazníku původně určeného pro BMW E30. Poznali byste to? Já tedy rozhodně ne. Když se ale na zadní část podíváte opět a znova, zjistíte že vám na ní něco nesedí. Světla. Opět pocházejí z úplně jiného auta stejně jako ty přední. Tentokrát z Hondy Civic Coupé, ale díky šikovným rukám úpravce, o kterém si něco povíme níž, na autě bez problémů sedí a fungují. V dnešní době vás jistě překvapí, že z nárazníku nečouhá výfuk. Je to tím, že i když výfuk prošel tuningovou kúrou a zvuk má opravdu pěkný, tak koncovka je schována za nárazníkem a výfukové plyny jsou svedeny k zemi. Osobně si myslím, že to byl dobrý nápad, auto vypadá asi o něco lépe, než kdyby tam výfuk byl.
Zvenku už bychom auto měli mít jakžtakž popsáno, mrkněme tedy na vnitřnosti - podvozek, motor a interiér, přesně v tomto pořadí.
Co se týká podvozku, tak už podle fotek vám musí být něco divného. Podívejte se na fotky na začátku... Myslíte si, že ibiza je takový offroad? A teď se podívejte na fotky na konci článku? To je změna, co? Už jistě tušíte, že na autě je vzduchový podvozek. Dodala ho německá firma G.A.S. (German Airride Systems) a umožňuje této královně zvýšení či snížení v rozpětí 20 cm, což už je pořádná výška. Na nápravách, které kdybyste je zkoumali, najdete kotoučové brzdy. Ale jaktože i vzadu? Brzdy totiž pochází kompletně z VW Corrada G60 a jejich třmeny jsou lakovány do modra. Brzdiče zakrávají luxusní dvoudílná kola Alutec Editional L v rozměru 8,0Jx16" vpředu a 9,0Jx16" vzadu obuté do pneumatik GoodYear F1 vpředu 195/45 R16 a vzadu dokonce 215/40 R16. Díky šířce kol ale nemohly na autě zůstat seriové blatníky a tak byly rozšířeny. Vpředu je hodnota rozšírení 2 cm, vzadu pak dokonce 3,5 cm.
Motor. Původní slabý motor byl nahrazen motorem o hodně silnějším a to, stejně jako brzdy, z Corrada G60. Znalci jistě už vědí, s čím máme tu čest, ale pro ty, co jim toto označení nic neříká, prozradím, že se jedná o motor o obsahu 1,8 litru a výkonem 160 koníků. Jak je ale možné dostat z tohoto obsahu tolik koní? To je jednoduché, motor je totiž už v sérii osazen kompresorem. Co se týká stylingu, tak na motoru se nic nedělo. Martin sice měl v plánu pochromování a nalakování motoru, ale rozhodl se auto prodat, takže to případně zbyde na nového majitele. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že s takhle lehkým autíčkem motor se 160 kobylkamii cviči dobře a jede velmi svižně.
Interiér byste možná taky nepoznali a to díky kompletnímu přečalounění do modré a černé alcantary. Vše co šlo i nešlo se pod ní "schovalo": celá palubní deska, dveře, strop, plato, kufr i všechny boční sloupky a zadní sedačky. Přední sedačky přečalouněné nejsou, ale svými barvami se do interiéru hodí. Jsou sportovní a na svědomí je má firma FK. Auto Martin ovládá pomocí malého kormidla, respektive tříramenného volantu o průměru 30 cm a sportovních pedálů. Nohy jeho i spolujezdců spočívají na hliníkových koberečcích. Na palubě se o zábavu stará DVD přehrávač s monitorem ZENEC. Zvuk se pak převádí do dvoupásmových repro Hertz ve dveřích, třípásmových oválných repro Mac v platě a 30 cm subwooferu v ozvučnici v kufru, kde je mimo jiné schován i 5-ti kanálový zesilovač, kompresor a nádoba se vzduchem pro podvozek.
Slíbil jsem, že vás seznámím s úpravcem, který má celé tohle dílo na svědomí. Ti z vás, kteří se pohybujete po české a německé tuningové scéně, určitě budete znát modrého sharana na vzduchovém podvozku s vyplétanými koly nebo trojkového golfa s dvoubarevným lakováním a s implantovaným motorem VR6 a nebo třeba SEAT Toledo taktéž s dvoubarevným lakováním, které navíc můžete najít i v našem klubu pod přezdívkou Kubi. Ano, tuto přestavbu má kompletně na svědomí Martin Kubiczek alias Kubi. Tahle ibiza je dalším důkazem toho, že Kubi opravdu umí...
Tak a ke konci několik všeobecných informací o autě. Jedná se tedy o SEAT IBIZA druhé generace před faceliftem. Rok výroby byste do ní rozhodně neřekli. Tohle auto je, považte, 10 let staré, takže v jeho techničáku se píše rok 1995. Když jsem se Martina ptal, proč zrovna SEAT a tenhle model, odpověděl, že na srazech je v této kategorii malá konkurence, že se mu to auto líbilo a hlavně už ho kupoval hotové.
Na úplný závěr jen dodám, že auto je Na Prodej a to z důvodu toho, že Martin si s ním splnil sen o nádherně vymazleném autě, které na srazech sbírá jeden pohár za druhým a nyní už se chce věnovat jen a jen podnikání. Kdybyste o něj měli zájem, tak cenovka je 220 000 Kč, ale Martin je ochoten se domluvit. Kontaktovat ho můžete na telefonním čísle: +420 775 352 201.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.