Chyběl vám na našem serveru tuning? Nyní jž nezoufejte a přečtěte si premiérový článek z této automobilové oblasti!
Podíváme se společně na českou tuningovou scénu, resp. na jednu z jejich královen, která na srazech pravidelně sbírá poháry v soutěžích krásy. Jedná se o SEAT Ibiza. Troufám si tvrdit, že valná většina z vás by v této krásce Ibizu nepoznala, musím se přiznat že i já, když jsem toto auto viděl poprvé, marně jsem dumal nad tím, co že to vlastně přede mnou stojí a jaká automobilka to vyrobila... Na svědomí to má pěkná řádka proměn a změn a na ty se teď společně podívejme!
Začněme u předku. Na ten když se podíváme, zjistíme, že nám na něm něco nesedí. Jsou to světla. Ta byla použita z modelu jedné italské automobilky z Turína. Pocházejí z Fiatu Punto II. Na jejich zapracování do karoserie bylo potřeba vynaložit hodně práce. Nejen, že se kvůli nim musela upravovat haubna, ale musely se upravovat i blatníky a maska. Kapota je nyní o hodně přetažená směrem k zemi. Jak je ale vidět, celé dílo se povedlo na jedničku a světla na autě sedí, jak se tak říká, jako "prdel na hrnec". Sportovní maska mezi světly původně na tento typ Ibizy pasovala bez problémů, nicméně na po již zmíněných změnách se mezi světla nevešla a tak musela i ona projít stylingovou kúrou. Co by to bylo za pořádný styling bez nárazníků? říkal si Martin, majitel této modromodré královny a tak dopředu putoval výrobek od německé firmy Mattig a jak je vidět z fotek, rozhodnutí to bylo velmi dobré. Myslím, že k přední části vozu bychom měli všechno. Pojďme auto okouknout ze strany!
Na boku nás ještě více než zepředu zaujme dvoubarevné lakování, které rozděluje šachovnice, která prochází od předních světel, přes bok až dozadu, kde ji na víku kufru přetíná nápis XXX ze stejnojmenného amerického filmu v hlavní roli s Vinem Dieselem. Vrchní tmavě modrá barva je z palety španělského výrobce seat a je určená na modely SEAT Leon a spodní barva je... Hádejte odkud? Měňavka, která se dávala na italské vozy Alfa Romeo. Dle mého názoru jsou tyto barvy zvoleny velmi vhodně a na auto se hodí. Když už na auto koukáme z boku, určitě si všimneme hladké linie, která je zapříčiněna zavřením všech "zbytečností" jako jsou boční blikače, kliky a všechny lišty. Zavařením klik vznikl problém jak auto zvenku otevřít. Není ale nic jednoduššího než do zámku dát elektromagnetické odskoky a pomocí dálkového ovladače se dveře samy otevřou. Přesně takhle se to řešilo i tady. Původní boční zpětná zrcátka se na auto nehodila a proto se musela odporoučet. Místo nich se nastěhovala zpětná zrcátka ve stylu M3 od FK. Aby linie nárazníků a prahů byla v rovině, sériové prahy musely být nastaveny plastovými, ale jaké vybrat? Rozhodnutí padlo na výrobky od Riegera. Vyskytl se ale menší problém. Vybrané prahy byly původně určeny na koncernového kolegu Volkswagen Golf 3. Po pár změnách prahy pasují i na tuto krásku.
Na záď jsme se již z části podívali v minulém odstavci díky laku, ale pojďme se nyní podívat detailněji. I zde pokračuje hladká linie nastolená vepředu a na bocích. Na svědomí to má kompletně zavařený kufr, odkud zmizely všechny lišty, znaky, zámek kufru, anténa ale i registrační značka, která se přestěhovala do výřezu v zadním nárazníku.. Ten je dílem fantazie. Jak to myslím? Jednoduše, horní část je sériová a spodní část byla přidělána z nárazníku původně určeného pro BMW E30. Poznali byste to? Já tedy rozhodně ne. Když se ale na zadní část podíváte opět a znova, zjistíte že vám na ní něco nesedí. Světla. Opět pocházejí z úplně jiného auta stejně jako ty přední. Tentokrát z Hondy Civic Coupé, ale díky šikovným rukám úpravce, o kterém si něco povíme níž, na autě bez problémů sedí a fungují. V dnešní době vás jistě překvapí, že z nárazníku nečouhá výfuk. Je to tím, že i když výfuk prošel tuningovou kúrou a zvuk má opravdu pěkný, tak koncovka je schována za nárazníkem a výfukové plyny jsou svedeny k zemi. Osobně si myslím, že to byl dobrý nápad, auto vypadá asi o něco lépe, než kdyby tam výfuk byl.
Zvenku už bychom auto měli mít jakžtakž popsáno, mrkněme tedy na vnitřnosti - podvozek, motor a interiér, přesně v tomto pořadí.
Co se týká podvozku, tak už podle fotek vám musí být něco divného. Podívejte se na fotky na začátku... Myslíte si, že ibiza je takový offroad? A teď se podívejte na fotky na konci článku? To je změna, co? Už jistě tušíte, že na autě je vzduchový podvozek. Dodala ho německá firma G.A.S. (German Airride Systems) a umožňuje této královně zvýšení či snížení v rozpětí 20 cm, což už je pořádná výška. Na nápravách, které kdybyste je zkoumali, najdete kotoučové brzdy. Ale jaktože i vzadu? Brzdy totiž pochází kompletně z VW Corrada G60 a jejich třmeny jsou lakovány do modra. Brzdiče zakrávají luxusní dvoudílná kola Alutec Editional L v rozměru 8,0Jx16" vpředu a 9,0Jx16" vzadu obuté do pneumatik GoodYear F1 vpředu 195/45 R16 a vzadu dokonce 215/40 R16. Díky šířce kol ale nemohly na autě zůstat seriové blatníky a tak byly rozšířeny. Vpředu je hodnota rozšírení 2 cm, vzadu pak dokonce 3,5 cm.
Motor. Původní slabý motor byl nahrazen motorem o hodně silnějším a to, stejně jako brzdy, z Corrada G60. Znalci jistě už vědí, s čím máme tu čest, ale pro ty, co jim toto označení nic neříká, prozradím, že se jedná o motor o obsahu 1,8 litru a výkonem 160 koníků. Jak je ale možné dostat z tohoto obsahu tolik koní? To je jednoduché, motor je totiž už v sérii osazen kompresorem. Co se týká stylingu, tak na motoru se nic nedělo. Martin sice měl v plánu pochromování a nalakování motoru, ale rozhodl se auto prodat, takže to případně zbyde na nového majitele. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že s takhle lehkým autíčkem motor se 160 kobylkamii cviči dobře a jede velmi svižně.
Interiér byste možná taky nepoznali a to díky kompletnímu přečalounění do modré a černé alcantary. Vše co šlo i nešlo se pod ní "schovalo": celá palubní deska, dveře, strop, plato, kufr i všechny boční sloupky a zadní sedačky. Přední sedačky přečalouněné nejsou, ale svými barvami se do interiéru hodí. Jsou sportovní a na svědomí je má firma FK. Auto Martin ovládá pomocí malého kormidla, respektive tříramenného volantu o průměru 30 cm a sportovních pedálů. Nohy jeho i spolujezdců spočívají na hliníkových koberečcích. Na palubě se o zábavu stará DVD přehrávač s monitorem ZENEC. Zvuk se pak převádí do dvoupásmových repro Hertz ve dveřích, třípásmových oválných repro Mac v platě a 30 cm subwooferu v ozvučnici v kufru, kde je mimo jiné schován i 5-ti kanálový zesilovač, kompresor a nádoba se vzduchem pro podvozek.
Slíbil jsem, že vás seznámím s úpravcem, který má celé tohle dílo na svědomí. Ti z vás, kteří se pohybujete po české a německé tuningové scéně, určitě budete znát modrého sharana na vzduchovém podvozku s vyplétanými koly nebo trojkového golfa s dvoubarevným lakováním a s implantovaným motorem VR6 a nebo třeba SEAT Toledo taktéž s dvoubarevným lakováním, které navíc můžete najít i v našem klubu pod přezdívkou Kubi. Ano, tuto přestavbu má kompletně na svědomí Martin Kubiczek alias Kubi. Tahle ibiza je dalším důkazem toho, že Kubi opravdu umí...
Tak a ke konci několik všeobecných informací o autě. Jedná se tedy o SEAT IBIZA druhé generace před faceliftem. Rok výroby byste do ní rozhodně neřekli. Tohle auto je, považte, 10 let staré, takže v jeho techničáku se píše rok 1995. Když jsem se Martina ptal, proč zrovna SEAT a tenhle model, odpověděl, že na srazech je v této kategorii malá konkurence, že se mu to auto líbilo a hlavně už ho kupoval hotové.
Na úplný závěr jen dodám, že auto je Na Prodej a to z důvodu toho, že Martin si s ním splnil sen o nádherně vymazleném autě, které na srazech sbírá jeden pohár za druhým a nyní už se chce věnovat jen a jen podnikání. Kdybyste o něj měli zájem, tak cenovka je 220 000 Kč, ale Martin je ochoten se domluvit. Kontaktovat ho můžete na telefonním čísle: +420 775 352 201.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).