Akcie automobilky Porsche po vstupu na burzu ve čtvrtek podle ČTK otevřely na 84 eurech. Dopoledne se vyšplhaly až na 86,76 eura, ale v závěru se dostaly zpět na emisní cenu 82,50 eura. Primární veřejná nabídka (IPO) akcií Porsche je největší na frankfurtské burze od roku 1996, kdy tam vstoupil Deutsche Telekom. Primární veřejná nabídka automobilku Porsche ohodnocuje na 75 miliard eur (1,85 bilionu Kč).
Akcie holdingu Porsche SE odepsaly v závěru 10,9 procenta na 60,48 eura, zatímco akcie koncernu Volkswagen ztratily 6,9 procenta na 128,46 eura. Vydělení úspěšné dceřiné firmy na samostatně obchodovaný titul snížilo jejich atraktivitu v očích investorů.
Koncern Volkswagen předtím stanovil emisní cenu na 82,50 eura za kus, což bylo na horní hranici oznámeného cenového rozpětí. Agentura Reuters dříve napsala, že v případě dosažení horní hranice stanoveného rozpětí by vstup Porsche na burzu znamenal třetí největší IPO v evropské historii.
"Porsche bylo a je perlou skupiny Volkswagen," řekl investiční ředitel společnosti Capitell Chris-Oliver Schickentanz. "Během IPO se jasně ukázalo, jakou hodnotu trh společnosti Porsche přináší. To má samozřejmě pozitivní vliv i na akcionáře Volkswagenu," dodal.
Spokojenost se zahajovací cenou akcií vyjádřil šéf Porsche Oliver Blume. V rozhovoru s agenturou Reuters se pokusil rozptýlit obavy z toho, že zároveň vede i mateřský koncern. Uvedl, že není nezvyklé vést značku a společnost zároveň.
Analytik XTB Jiří Tyleček ale varuje: "Zájem obchodníků může brzy negativně ovlivnit zvýšená riziková averze na trzích. Není vůbec vyloučeno, že se akcie Porsche AG nemohou brzy podívat pod upisovací cenu."
Automobilka Porsche vydala celkem 911 milionů akcií, z toho polovinu kmenových a polovinu prioritních. V rámci vstupu na burzu bylo investorům nabídnuto až 113,875.000 prioritních akcií. Ty mají proti kmenovým akciím přednost například při vyplácení dividend, ale nejsou s nimi spojena hlasovací práva.
Volkswagen hodlá získané peníze použít mimo jiné na financování miliardových investic do elektromobility a digitálních technologií. Celkový výtěžek z prodeje akcií v rámci IPO by měl podle Reuters dosáhnout až 19,5 miliardy eur. Podle dřívějších informací připadne téměř 49 procent výnosu akcionářům koncernu, o čemž se bude hlasovat na prosincové mimořádné valné hromadě.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.