Akcie automobilky Porsche po vstupu na burzu ve čtvrtek podle ČTK otevřely na 84 eurech. Dopoledne se vyšplhaly až na 86,76 eura, ale v závěru se dostaly zpět na emisní cenu 82,50 eura. Primární veřejná nabídka (IPO) akcií Porsche je největší na frankfurtské burze od roku 1996, kdy tam vstoupil Deutsche Telekom. Primární veřejná nabídka automobilku Porsche ohodnocuje na 75 miliard eur (1,85 bilionu Kč).
Akcie holdingu Porsche SE odepsaly v závěru 10,9 procenta na 60,48 eura, zatímco akcie koncernu Volkswagen ztratily 6,9 procenta na 128,46 eura. Vydělení úspěšné dceřiné firmy na samostatně obchodovaný titul snížilo jejich atraktivitu v očích investorů.
Koncern Volkswagen předtím stanovil emisní cenu na 82,50 eura za kus, což bylo na horní hranici oznámeného cenového rozpětí. Agentura Reuters dříve napsala, že v případě dosažení horní hranice stanoveného rozpětí by vstup Porsche na burzu znamenal třetí největší IPO v evropské historii.
"Porsche bylo a je perlou skupiny Volkswagen," řekl investiční ředitel společnosti Capitell Chris-Oliver Schickentanz. "Během IPO se jasně ukázalo, jakou hodnotu trh společnosti Porsche přináší. To má samozřejmě pozitivní vliv i na akcionáře Volkswagenu," dodal.
Spokojenost se zahajovací cenou akcií vyjádřil šéf Porsche Oliver Blume. V rozhovoru s agenturou Reuters se pokusil rozptýlit obavy z toho, že zároveň vede i mateřský koncern. Uvedl, že není nezvyklé vést značku a společnost zároveň.
Analytik XTB Jiří Tyleček ale varuje: "Zájem obchodníků může brzy negativně ovlivnit zvýšená riziková averze na trzích. Není vůbec vyloučeno, že se akcie Porsche AG nemohou brzy podívat pod upisovací cenu."
Automobilka Porsche vydala celkem 911 milionů akcií, z toho polovinu kmenových a polovinu prioritních. V rámci vstupu na burzu bylo investorům nabídnuto až 113,875.000 prioritních akcií. Ty mají proti kmenovým akciím přednost například při vyplácení dividend, ale nejsou s nimi spojena hlasovací práva.
Volkswagen hodlá získané peníze použít mimo jiné na financování miliardových investic do elektromobility a digitálních technologií. Celkový výtěžek z prodeje akcií v rámci IPO by měl podle Reuters dosáhnout až 19,5 miliardy eur. Podle dřívějších informací připadne téměř 49 procent výnosu akcionářům koncernu, o čemž se bude hlasovat na prosincové mimořádné valné hromadě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?