Akcie automobilky Porsche po vstupu na burzu ve čtvrtek podle ČTK otevřely na 84 eurech. Dopoledne se vyšplhaly až na 86,76 eura, ale v závěru se dostaly zpět na emisní cenu 82,50 eura. Primární veřejná nabídka (IPO) akcií Porsche je největší na frankfurtské burze od roku 1996, kdy tam vstoupil Deutsche Telekom. Primární veřejná nabídka automobilku Porsche ohodnocuje na 75 miliard eur (1,85 bilionu Kč).
Akcie holdingu Porsche SE odepsaly v závěru 10,9 procenta na 60,48 eura, zatímco akcie koncernu Volkswagen ztratily 6,9 procenta na 128,46 eura. Vydělení úspěšné dceřiné firmy na samostatně obchodovaný titul snížilo jejich atraktivitu v očích investorů.
Koncern Volkswagen předtím stanovil emisní cenu na 82,50 eura za kus, což bylo na horní hranici oznámeného cenového rozpětí. Agentura Reuters dříve napsala, že v případě dosažení horní hranice stanoveného rozpětí by vstup Porsche na burzu znamenal třetí největší IPO v evropské historii.
"Porsche bylo a je perlou skupiny Volkswagen," řekl investiční ředitel společnosti Capitell Chris-Oliver Schickentanz. "Během IPO se jasně ukázalo, jakou hodnotu trh společnosti Porsche přináší. To má samozřejmě pozitivní vliv i na akcionáře Volkswagenu," dodal.
Spokojenost se zahajovací cenou akcií vyjádřil šéf Porsche Oliver Blume. V rozhovoru s agenturou Reuters se pokusil rozptýlit obavy z toho, že zároveň vede i mateřský koncern. Uvedl, že není nezvyklé vést značku a společnost zároveň.
Analytik XTB Jiří Tyleček ale varuje: "Zájem obchodníků může brzy negativně ovlivnit zvýšená riziková averze na trzích. Není vůbec vyloučeno, že se akcie Porsche AG nemohou brzy podívat pod upisovací cenu."
Automobilka Porsche vydala celkem 911 milionů akcií, z toho polovinu kmenových a polovinu prioritních. V rámci vstupu na burzu bylo investorům nabídnuto až 113,875.000 prioritních akcií. Ty mají proti kmenovým akciím přednost například při vyplácení dividend, ale nejsou s nimi spojena hlasovací práva.
Volkswagen hodlá získané peníze použít mimo jiné na financování miliardových investic do elektromobility a digitálních technologií. Celkový výtěžek z prodeje akcií v rámci IPO by měl podle Reuters dosáhnout až 19,5 miliardy eur. Podle dřívějších informací připadne téměř 49 procent výnosu akcionářům koncernu, o čemž se bude hlasovat na prosincové mimořádné valné hromadě.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.