Akcie automobilky Porsche po vstupu na burzu ve čtvrtek podle ČTK otevřely na 84 eurech. Dopoledne se vyšplhaly až na 86,76 eura, ale v závěru se dostaly zpět na emisní cenu 82,50 eura. Primární veřejná nabídka (IPO) akcií Porsche je největší na frankfurtské burze od roku 1996, kdy tam vstoupil Deutsche Telekom. Primární veřejná nabídka automobilku Porsche ohodnocuje na 75 miliard eur (1,85 bilionu Kč).
Akcie holdingu Porsche SE odepsaly v závěru 10,9 procenta na 60,48 eura, zatímco akcie koncernu Volkswagen ztratily 6,9 procenta na 128,46 eura. Vydělení úspěšné dceřiné firmy na samostatně obchodovaný titul snížilo jejich atraktivitu v očích investorů.
Koncern Volkswagen předtím stanovil emisní cenu na 82,50 eura za kus, což bylo na horní hranici oznámeného cenového rozpětí. Agentura Reuters dříve napsala, že v případě dosažení horní hranice stanoveného rozpětí by vstup Porsche na burzu znamenal třetí největší IPO v evropské historii.
"Porsche bylo a je perlou skupiny Volkswagen," řekl investiční ředitel společnosti Capitell Chris-Oliver Schickentanz. "Během IPO se jasně ukázalo, jakou hodnotu trh společnosti Porsche přináší. To má samozřejmě pozitivní vliv i na akcionáře Volkswagenu," dodal.
Spokojenost se zahajovací cenou akcií vyjádřil šéf Porsche Oliver Blume. V rozhovoru s agenturou Reuters se pokusil rozptýlit obavy z toho, že zároveň vede i mateřský koncern. Uvedl, že není nezvyklé vést značku a společnost zároveň.
Analytik XTB Jiří Tyleček ale varuje: "Zájem obchodníků může brzy negativně ovlivnit zvýšená riziková averze na trzích. Není vůbec vyloučeno, že se akcie Porsche AG nemohou brzy podívat pod upisovací cenu."
Automobilka Porsche vydala celkem 911 milionů akcií, z toho polovinu kmenových a polovinu prioritních. V rámci vstupu na burzu bylo investorům nabídnuto až 113,875.000 prioritních akcií. Ty mají proti kmenovým akciím přednost například při vyplácení dividend, ale nejsou s nimi spojena hlasovací práva.
Volkswagen hodlá získané peníze použít mimo jiné na financování miliardových investic do elektromobility a digitálních technologií. Celkový výtěžek z prodeje akcií v rámci IPO by měl podle Reuters dosáhnout až 19,5 miliardy eur. Podle dřívějších informací připadne téměř 49 procent výnosu akcionářům koncernu, o čemž se bude hlasovat na prosincové mimořádné valné hromadě.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.