Dozorčí rada Volkswagenu na pondělním zasedání schválila plán na uvedení akcií výrobce sportovních vozů Porsche na burzu. Uvedly to včera podle ČTK tiskové agentury Reuters a DPA s odvoláním na prohlášení představenstva koncernu.
Schválení primární nabídky akcií přichází ve složité době pro investory, kdy napětí mezi Ruskem a Evropou vyvolalo energetickou krizi a velké turbulence na trhu. Poté, co dozorčí rada dala nabídce zelenou, automobilka zveřejnila záměr vstupu na burzu koncem září nebo začátkem října.
V případě, že investoři neprojeví dostatečný zájem, mohla by ale automobilka podle zdrojů nakonec i své plány na vstup na burzu stáhnout.
Očekává se, že záměr uvést akcie na burzu bude zahrnovat nabídku drobným investorům v evropských zemích, včetně Francie, Španělska a Itálie. Podle zdrojů je to pokus využít věrnou základnu fanoušků Porsche.
Volkswagen také rozhoduje, zda schválí prodej 25 procent plus jedné kmenové akcie společnosti Porsche AG firmě Porsche SE. Tím by rodiny Porsche a Piëch, které kontrolují Porsche SE, získaly blokační menšinu.
Podle rámcové dohody z února má být prodáno na trhu 25 procent prioritních akcií, což odpovídá 12,5 procentu celkového kapitálu Porsche. Podle agentury Reuters by prodej mohl vynést až 10,6 miliardy eur (261 miliard Kč). Kmenové akcie nemají být veřejně obchodovány, budou ve vlastnictví Volkswagenu a Porsche SE.
Investoři očekávají, že automobilka by mohla být oceněna na 60 miliard až 85 miliard eur. Optimističtější upozorňují na silnou značku Porsche, jiní ale zase na pokles hodnoty dalších luxusních automobilek jako Aston Martin a Ferrari. Na horní hranici odhadu by primární nabídka mohla být podle údajů společnosti Refintiv doposud největší v Německu a největší v Evropě od roku 1999.
Investoři ale také upozorňují, že v situaci, kdy evropské akcie klesají, inflace je rekordně vysoká a Rusko zastavilo dodávky plynu, je vstup na burzu nebezpečný.
Volkswagen již několikrát uvedl, že vstup Porsche na burzu je důležitý pro financování jeho přechodu na elektrifikaci, který má stát 52 miliard eur.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?