Dozorčí rada Volkswagenu na pondělním zasedání schválila plán na uvedení akcií výrobce sportovních vozů Porsche na burzu. Uvedly to včera podle ČTK tiskové agentury Reuters a DPA s odvoláním na prohlášení představenstva koncernu.
Schválení primární nabídky akcií přichází ve složité době pro investory, kdy napětí mezi Ruskem a Evropou vyvolalo energetickou krizi a velké turbulence na trhu. Poté, co dozorčí rada dala nabídce zelenou, automobilka zveřejnila záměr vstupu na burzu koncem září nebo začátkem října.
V případě, že investoři neprojeví dostatečný zájem, mohla by ale automobilka podle zdrojů nakonec i své plány na vstup na burzu stáhnout.
Očekává se, že záměr uvést akcie na burzu bude zahrnovat nabídku drobným investorům v evropských zemích, včetně Francie, Španělska a Itálie. Podle zdrojů je to pokus využít věrnou základnu fanoušků Porsche.
Volkswagen také rozhoduje, zda schválí prodej 25 procent plus jedné kmenové akcie společnosti Porsche AG firmě Porsche SE. Tím by rodiny Porsche a Piëch, které kontrolují Porsche SE, získaly blokační menšinu.
Podle rámcové dohody z února má být prodáno na trhu 25 procent prioritních akcií, což odpovídá 12,5 procentu celkového kapitálu Porsche. Podle agentury Reuters by prodej mohl vynést až 10,6 miliardy eur (261 miliard Kč). Kmenové akcie nemají být veřejně obchodovány, budou ve vlastnictví Volkswagenu a Porsche SE.
Investoři očekávají, že automobilka by mohla být oceněna na 60 miliard až 85 miliard eur. Optimističtější upozorňují na silnou značku Porsche, jiní ale zase na pokles hodnoty dalších luxusních automobilek jako Aston Martin a Ferrari. Na horní hranici odhadu by primární nabídka mohla být podle údajů společnosti Refintiv doposud největší v Německu a největší v Evropě od roku 1999.
Investoři ale také upozorňují, že v situaci, kdy evropské akcie klesají, inflace je rekordně vysoká a Rusko zastavilo dodávky plynu, je vstup na burzu nebezpečný.
Volkswagen již několikrát uvedl, že vstup Porsche na burzu je důležitý pro financování jeho přechodu na elektrifikaci, který má stát 52 miliard eur.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.