Německo od příštího roku sníží finanční podporu pro nákup elektromobilů. Vládní koalice se shodla na tom, že vzhledem k rostoucí oblibě vozidel poháněných elektřinou, nejsou takové dotace nutné, oznámil dnes podle ČTK ministr hospodářství Robert Habeck. Podle zdrojů z vlády, na které se odvolává agentura Reuters, podpora skončí úplně, jakmile se vyčerpá balík v objemu 3,4 miliardy eur (83,64 miliardy korun), který na ni byl vyčleněn v rozpočtu na příští dva roky.
"Elektromobily jsou stále oblíbenější a v dohledné budoucnosti nebudou potřebovat státní podporu," řekl Habeck.
Podle plánů vlády sociálních demokratů, Zelených a liberální FDP se od začátku příštího roku podpora pro elektromobily v ceně pod 40.000 eur sníží ze současných 6000 eur na 4500 eur a v roce 2024 na 3000 eur. Pro auta dražší než 40.000 se podpora od roku 2023 sníží z nynějších 5000 eur na 3000 eur. Pro nákup elektromobilů, které stojí více než 65.000 eur, v současnosti žádná podpora neexistuje, od roku 2024 se to bude vztahovat už na auta za 45.000 eur a více. Zcela zrušeny budou subvence na nákup služebních elektromobilů, příspěvky budou moci využívat jenom soukromníci.
Vláda také ukončí podporu nákupu plug-in hybridních vozů, které je třeba nabíjet, aby dokázaly naplno využít funkci baterie.
Prodej elektromobilů se v Německu za loňský rok oproti předloňsku téměř zdvojnásobil na 328.000, částečně právě díky státní podpoře. Na německých silnicích v současnosti jezdí více než 600.000 aut poháněných elektřinou. Po započtení hybridních vozů je jich přes milion. Podíl čistě elektrických vozidel na registraci nových automobilů činí zhruba 14 procent. Největší podíl na trhu má Volkswagen následovaný Teslou.
Šéfka Sdružení automobilového průmyslu (VDA) Hildegard Müllerová plánované omezení podpory kritizovala. V době rostoucích nákladů jde podle ní o nepochopitelné rozhodnutí. Nelíbí se jí ani, že na subvence nebudou mít nárok firmy kupující služební elektromobily. "Přechod na elektromobilitu je nutný ve všech typech vozového parku," řekla.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?