Investoři automobilky Volkswagen mají pochybnosti kvůli plánu, podle kterého nový generální ředitel koncernu Volkswagen Group Oliver Blume bude šéfovat i výrobci sportovních vozů Porsche a bude mít na starosti vstup Porsche na burzu. Páteční oznámení koncernu, že generální ředitel Herbert Diess bude nahrazen šéfem značky Porsche Blumem, oživilo podle ČTK obavy investorů z problémů při řízení přední evropské automobilky. To má podle některých akcionářů dopad na výkon akcií, napsala agentura Reuters.
"Blume se nemůže postarat o vše, to zdůrazňuje špatné řízení společnosti ve Wolfsburgu," uvedl manažer firmy Deka Investment, která patří mezi 20 největších investorů Volkswagenu, Ingo Speich. Ve Wolfsburgu je centrála automobilové skupiny. "Pro primární nabídku akcií Porsche je to jed," dodal. Volkswagen plánuje uvést divizi sportovních vozů na burzu ve čtvrtém čtvrtletí.
Agentura Reuters již minulý týden uvedla, že pokud se Porsche rozhodne pro vstup na burzu, bude možná muset snížit cenu pro nabídku, protože ekonomické překážky narůstají. Tyto obavy ještě prohloubily otázky ohledně toho, jak Blume zvládne dvojí úlohu. Volkswagen agentuře Reuters dnes řekl, že Blume zůstane generálním ředitelem Porsche AG i po případném vstupu na burzu.
Blume a další členové vedení Porsche na nedávném setkání s investory označili případný vstup výrobce sportovních vozů na burzu za prostředek, který poskytne firmě větší nezávislost a podnikatelskou svobodu a zároveň možnost získat více peněz. Podle analytiků firem Stifel a UBS duální funkce Blumeho tuto nezávislost zpochybňuje.
"Takový dvojí mandát může existovat pouze dočasně, v nouzové situaci - dlouhodobě fungovat nebude," řekl člen německé asociace DSW, která zastupuje drobné investory, Ulrich Hocker.
Většina investorů ale v tuto chvíli neočekává odložení vstupu na burzu. Někteří ale spekulují, že Blumeho by mohl nakonec ve vedení Porsche vystřídat současný finanční šéf Lutz Meschke.
"Věříme Blumovi při řízení koncernu, ale je těžké si představit, že bude schopen dlouhodobě plnit dvojí roli, tedy řídit zájmy jako generální ředitel Porsche AG a koncernu Volkswagen," řekl analytik investiční skupiny DWS Hendrik Schmidt. Jedním z důvodů, proč rozhodnutí označil za problematické, je nedostatek nezávislých členů v dozorčí radě Volkswagenu.
Automobilka má složitou síť investorů. Největším akcionářem Volkswagen s více než polovinou hlasovacích práv je Porsche Automobil Holding SE. Meschke z Porsche je členem představenstva tohoto holdingu. Předseda představenstva Porsche SE Hans Dieter Pötsch je předsedou dozorčí rady Volkswagenu. Napětí kolem toho, kdo ve Wolfsburgu tahá za nitky, způsobilo před Diessem konec několika vedoucích pracovníků Volkswagenu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?