Investoři automobilky Volkswagen mají pochybnosti kvůli plánu, podle kterého nový generální ředitel koncernu Volkswagen Group Oliver Blume bude šéfovat i výrobci sportovních vozů Porsche a bude mít na starosti vstup Porsche na burzu. Páteční oznámení koncernu, že generální ředitel Herbert Diess bude nahrazen šéfem značky Porsche Blumem, oživilo podle ČTK obavy investorů z problémů při řízení přední evropské automobilky. To má podle některých akcionářů dopad na výkon akcií, napsala agentura Reuters.
"Blume se nemůže postarat o vše, to zdůrazňuje špatné řízení společnosti ve Wolfsburgu," uvedl manažer firmy Deka Investment, která patří mezi 20 největších investorů Volkswagenu, Ingo Speich. Ve Wolfsburgu je centrála automobilové skupiny. "Pro primární nabídku akcií Porsche je to jed," dodal. Volkswagen plánuje uvést divizi sportovních vozů na burzu ve čtvrtém čtvrtletí.
Agentura Reuters již minulý týden uvedla, že pokud se Porsche rozhodne pro vstup na burzu, bude možná muset snížit cenu pro nabídku, protože ekonomické překážky narůstají. Tyto obavy ještě prohloubily otázky ohledně toho, jak Blume zvládne dvojí úlohu. Volkswagen agentuře Reuters dnes řekl, že Blume zůstane generálním ředitelem Porsche AG i po případném vstupu na burzu.
Blume a další členové vedení Porsche na nedávném setkání s investory označili případný vstup výrobce sportovních vozů na burzu za prostředek, který poskytne firmě větší nezávislost a podnikatelskou svobodu a zároveň možnost získat více peněz. Podle analytiků firem Stifel a UBS duální funkce Blumeho tuto nezávislost zpochybňuje.
"Takový dvojí mandát může existovat pouze dočasně, v nouzové situaci - dlouhodobě fungovat nebude," řekl člen německé asociace DSW, která zastupuje drobné investory, Ulrich Hocker.
Většina investorů ale v tuto chvíli neočekává odložení vstupu na burzu. Někteří ale spekulují, že Blumeho by mohl nakonec ve vedení Porsche vystřídat současný finanční šéf Lutz Meschke.
"Věříme Blumovi při řízení koncernu, ale je těžké si představit, že bude schopen dlouhodobě plnit dvojí roli, tedy řídit zájmy jako generální ředitel Porsche AG a koncernu Volkswagen," řekl analytik investiční skupiny DWS Hendrik Schmidt. Jedním z důvodů, proč rozhodnutí označil za problematické, je nedostatek nezávislých členů v dozorčí radě Volkswagenu.
Automobilka má složitou síť investorů. Největším akcionářem Volkswagen s více než polovinou hlasovacích práv je Porsche Automobil Holding SE. Meschke z Porsche je členem představenstva tohoto holdingu. Předseda představenstva Porsche SE Hans Dieter Pötsch je předsedou dozorčí rady Volkswagenu. Napětí kolem toho, kdo ve Wolfsburgu tahá za nitky, způsobilo před Diessem konec několika vedoucích pracovníků Volkswagenu.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?