Švédská automobilka Volvo Cars postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektrických aut. Investice dosáhne 1,2 miliardy eur (29,6 miliardy korun), z toho pětinu tvoří předpokládaná podpora státu. ČTK o tom dnes informovalo slovenské ministerstvo hospodářství. Půjde o pátou automobilku, která bude mít továrnu na Slovensku, jež je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Slovensko ročně zmontuje kolem milionu automobilů.
Nový závod Volvo Cars, který bude podle slovenské vlády klimaticky neutrální, bude umístěn v strategickém parku Valaliky u Košic na východním Slovensku. Zahájení výstavby továrny je plánované na příští rok, se sériovou výrobou se počítá v roce 2026. Plánovaná kapacita továrny bude do 250.000 vozidel ročně, investice by v regionu měla vytvořit několik tisíc pracovních míst.
"Expanze v Evropě, našem největším regionu z hlediska prodejů, je klíčovou pro náš přechod k elektrifikaci a pokračující růst," uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Volvo Cars Jim Rowan. Automobilka má nyní v Evropě továrny ve Švédsku a v Belgii.
"Nový závod Volvo Cars je pro nás významný hned ze dvou důvodů. Vznikne na východním Slovensku, čímž výraznou mírou zlepší sociální a ekonomickou situaci v regionu. V závodě budou vyrábět jen auta na elektrický pohon, což pro slovenský průmysl představuje perspektivu konkurenceschopnosti v nové ekologické éře," uvedl podle tiskové zprávy slovenský premiér Eduard Heger.
Volvo podle slovenské vlády v letech 2025 až 2027 na Slovensku postupně vytvoří 3300 nových pracovních míst. Další pracovní příležitosti by měly vzniknout u dodavatelů, podle premiéra by mohlo jít o zhruba 10.000 pracovních míst. Investiční podpora ze strany státu byla dohodnuta ve výši 267 milionů eur (6,6 miliardy Kč).
V uplynulých letech větší investice na Slovensku směřovaly zejména na západ země. Auta na Slovensku nyní montují automobilky Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen. Po příchodu Volvo Cars tak význam automobilového průmyslu pro ekonomiku země stoupne ještě výrazněji.
Společnost Volvo Cars uvedla, že nová továrna podpoří její plány na úplný přechod k elektromobilům do roku 2030 a dosažení klimatické neutrality do roku 2040. Upozornila, že místo zvolené pro továrnu nabízí dobré logistické a dopravní spojení se zbytkem Evropy a přístup k dobré dodavatelské základně. Při výběru lokace sehrála podle firmy důležitou roli také nabídka podpory ze strany slovenské vlády.
"Tato investice je pro Slovensko výbornou zprávou - jde o velký objem finančních prostředků, který přinese ekonomický růst, nastartuje investice v dodavatelských firmách, jakož i tvorbu nových pracovních míst, a to všechno zejména s ohledem na umístění nové automobilky na východě Slovenska," informoval ČTK analytik bankovního domu Slovenská sporiteľňa Matej Horňák. Dodal, že samotná investice a pak i náběh výroby by mohly přispět k růstu hrubého domácího produktu Slovenska shodně o jeden procentní bod. Letos slovenské instituce počítají se zhruba dvouprocentním růstem hospodářství.
Podle Horňáka je investice Volvo Cars s ohledem na lokalitu budoucího závodu a jeho zaměření na elektromobily přínosem, byť země zvýší svou závislost na automobilovém průmyslu.
Továrna na Slovensku bude prvním novým závodem společnosti Volvo Cars v Evropě od roku 1965. Většinovým vlastníkem společnosti Volvo Cars je nyní čínská skupina Geely, která automobilku koupila v roce 2010 od amerického automobilového koncernu Ford Motor. V loňském roce firma Volvo Cars uvedla své akcie na stockholmskou burzu.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?