Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

ČTK / AutoRoad.cz, 2. července 2022, 00:48 Google+

Švédská automobilka Volvo Cars postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektrických aut. Investice dosáhne 1,2 miliardy eur (29,6 miliardy korun), z toho pětinu tvoří předpokládaná podpora státu. ČTK o tom dnes informovalo slovenské ministerstvo hospodářství. Půjde o pátou automobilku, která bude mít továrnu na Slovensku, jež je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Slovensko ročně zmontuje kolem milionu automobilů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo

Volvo | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Nový závod Volvo Cars, který bude podle slovenské vlády klimaticky neutrální, bude umístěn v strategickém parku Valaliky u Košic na východním Slovensku. Zahájení výstavby továrny je plánované na příští rok, se sériovou výrobou se počítá v roce 2026. Plánovaná kapacita továrny bude do 250.000 vozidel ročně, investice by v regionu měla vytvořit několik tisíc pracovních míst.

"Expanze v Evropě, našem největším regionu z hlediska prodejů, je klíčovou pro náš přechod k elektrifikaci a pokračující růst," uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Volvo Cars Jim Rowan. Automobilka má nyní v Evropě továrny ve Švédsku a v Belgii.

"Nový závod Volvo Cars je pro nás významný hned ze dvou důvodů. Vznikne na východním Slovensku, čímž výraznou mírou zlepší sociální a ekonomickou situaci v regionu. V závodě budou vyrábět jen auta na elektrický pohon, což pro slovenský průmysl představuje perspektivu konkurenceschopnosti v nové ekologické éře," uvedl podle tiskové zprávy slovenský premiér Eduard Heger.

Volvo podle slovenské vlády v letech 2025 až 2027 na Slovensku postupně vytvoří 3300 nových pracovních míst. Další pracovní příležitosti by měly vzniknout u dodavatelů, podle premiéra by mohlo jít o zhruba 10.000 pracovních míst. Investiční podpora ze strany státu byla dohodnuta ve výši 267 milionů eur (6,6 miliardy Kč).

V uplynulých letech větší investice na Slovensku směřovaly zejména na západ země. Auta na Slovensku nyní montují automobilky Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen. Po příchodu Volvo Cars tak význam automobilového průmyslu pro ekonomiku země stoupne ještě výrazněji.

Společnost Volvo Cars uvedla, že nová továrna podpoří její plány na úplný přechod k elektromobilům do roku 2030 a dosažení klimatické neutrality do roku 2040. Upozornila, že místo zvolené pro továrnu nabízí dobré logistické a dopravní spojení se zbytkem Evropy a přístup k dobré dodavatelské základně. Při výběru lokace sehrála podle firmy důležitou roli také nabídka podpory ze strany slovenské vlády.

"Tato investice je pro Slovensko výbornou zprávou - jde o velký objem finančních prostředků, který přinese ekonomický růst, nastartuje investice v dodavatelských firmách, jakož i tvorbu nových pracovních míst, a to všechno zejména s ohledem na umístění nové automobilky na východě Slovenska," informoval ČTK analytik bankovního domu Slovenská sporiteľňa Matej Horňák. Dodal, že samotná investice a pak i náběh výroby by mohly přispět k růstu hrubého domácího produktu Slovenska shodně o jeden procentní bod. Letos slovenské instituce počítají se zhruba dvouprocentním růstem hospodářství.

Podle Horňáka je investice Volvo Cars s ohledem na lokalitu budoucího závodu a jeho zaměření na elektromobily přínosem, byť země zvýší svou závislost na automobilovém průmyslu.

Továrna na Slovensku bude prvním novým závodem společnosti Volvo Cars v Evropě od roku 1965. Většinovým vlastníkem společnosti Volvo Cars je nyní čínská skupina Geely, která automobilku koupila v roce 2010 od amerického automobilového koncernu Ford Motor. V loňském roce firma Volvo Cars uvedla své akcie na stockholmskou burzu.

Vytisknout

Diskuze: Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část druhá

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud