Šílenství pokračuje, za 13 roků žádné nové auto se spalovacím motorem

ČTK / AutoRoad.cz, 9. června 2022, 01:20 Google+

Evropský parlament (EP) včera schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání. Zprávu přinesla ČTK.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem | foto: Toyota

Sdílejte článek

Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality. Europoslanci dnes hlasovali o několika legislativních návrzích z tohoto balíčku a některé vrátili do výborů EP.

Dnes schválený návrh počítá s tím, že od roku 2035 by skončil prodej nových osobních a lehkých užitkových aut se spalovacími motory. Opatření se má týká jen nových vozů, lidé by nadále měli mít možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dál kupovat.

Europoslanci dnes hlasovali o pozici EP k návrhu Evropské komise (EK). Následovat bude jednání zástupců EP a EK se zástupci Rady EU, tedy členských zemí, takzvaný trialog. Výsledný kompromis bude znovu potvrzovat parlament i Rada.

"Snižování emisí u nově prodávaných osobních aut prošlo v souladu s návrhem Evropské komise. Emisí z existujících vozidel a obchodu s ojetinami by se zákon neměl nijak dotknout," řekl ČTK europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti).

Opatření ale podle některých názorů přesto ovlivní trh s ojetinami. "Jejich ceny pravděpodobně půjdou nahoru, protože na trhu bude panovat minimálně po přechodnou dobu nejistota. Ceny budou zvedat také nové vozy (de facto jen elektromobily), které budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie," řekl ČTK europoslanec Alexandr Vondra (ODS).

Zklamání po dnešním hlasování vyjádřila europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO), která to označila za "ránu českému automobilovému průmyslu". "Počítejme s tím, že to způsobí pořádný průvan v peněženkách spotřebitelů. Budu i proto doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, které zmírní dopady na firmy a zlepší výhledy lidí na koupi nových vozů," řekla Dlabajová ČTK.

Nizozemský europoslanec a zpravodaj zprávy EP k tomuto legislativnímu návrhu Jan Huitema schválení přivítal. "S těmito standardy vytváříme přehledné prostředí pro automobilový průmysl a můžeme stimulovat inovace a investice pro výrobce automobilů," řekl. "Kromě toho nákup a jízda bezemisních vozů pro spotřebitele zlevní," dodal.

Podle zprávy, o níž dnes hlasovali europoslanci, je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 procent světových emisí CO2.

Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jímž chce EU dosáhnout 55procentního snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990. Balíček má pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a je součástí unijní strategie zvané Zelená dohoda (Green Deal).

Vytisknout

Diskuze: Šílenství pokračuje, za 13 roků žádné nové auto se spalovacím motorem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest, den druhý

Gumbalkan

Gumbalkan deník z cest

Volvo

Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část druhá

ový Volkswagen ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, to je legendární T1 pro buducnost

Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

Citroën ë-C4

Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

Volkswagen ID. AERO - koncept první elektricky poháněné limuzíny VW, dynamické, výkonné a aerodynamické

Koncept ID. AERO ukazuje podobu připravované limuzíny Volksvagen

Cupra Formentor VZ5

Cupra Formentor VZ5 – první svezení s křížencem sporťáku a SUV, který to nandá kde komu

Škoda 1100 OHC

ŠKODA AUTO představila videocast o modelu 1100 OHC Coupé

Státní poznávací značka, ilustrační foto

Jak vznikly před 90 lety poznávací značky v Československu?

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

reklama

Doporučujeme

Ford Puma ST

TEST: Ford Puma ST – Hrdá nástupkyně, která svými schopnostmi překonává první…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Citroën ë-C4, nejkrásnější hřebec ve stáji

  2. Rozumné ceny? Zapomeňte, Volkswagen prozradil ceny ID. Buzz a ID. Buzz Cargo

  3. Slovensko "autovelmocí"? Už pátá značka tam bude vyrábět

  4. Gumbalkan deník z cest

  5. Vše, co potřebujete vědět o operativním leasingu. Jeho výhody i nevýhody

  6. Gumbalkan deník z cest, den druhý

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud