Americká automobilka Tesla zastavuje v celém světě nábor nových zaměstnanců a deset procent těch současných bude muset propustit. To by znamenalo kolem 11.000 lidí. V interním čtvrtečním e-mailu to podle agentury Reuters uvedl šéf automobilky Elon Musk. Dodal také, že ekonomiku podle něj čekají těžké časy. Zprávu přinesla ČTK. Hned v sobotu ale Musk ve svém twitterovém příspěvku uvedl, že v příštích 12 měsících se celkový počet pracovníků zvýší, zatímco počet zaměstnanců s pevnou mzdou by měl zůstat bez výraznějších změn.
Musk ve čtvrtečním e-mailu manažerům automobilky napsal, že má teď z ekonomiky "super špatný pocit". Tesla se zaměřuje na výrobu elektromobilů a výrazně se angažuje například i v dobývání vesmíru. Musk v jednom dubnovém rozhovoru řekl, že Tesla zaměstnává kolem 110.000 lidí. Automobilka se na dotaz agentury Reuters k obsahu e-mailu zatím nevyjádřila.
Muskovo jasné varování před potenciální hospodářskou recesí a dopady na automobilky je zatím nejpřímější a nejpozorněji sledovanou prognózou svého druhu pro toto odvětví.
Tesle se ještě nepodařilo zcela obnovit výrobu ve své továrně v Šanghaji, kde místní úřady nařídily přísné uzávěry v souvislosti s dalším šířením koronavirové infekce. Tato omezení se začínají postupně rušit od středy tohoto týdne.
Musk ale není sám, kdo varuje před problémy. Nepříliš dobře vidí v nejbližších měsících vývoj ekonomiky například i generální ředitel americké banky JPMorgan Chase & Co Jamie Dimon či prezident banky Goldman Sachs John Waldron. "Žene se na nás hurikán," řekl Dimon tento týden.
Míra inflace ve Spojených státech v dubnu činila 8,3 procenta a přestože proti březnu mírně klesla, zůstává v blízkosti nejvyšší hodnoty za 40 let. To znamená, že se Američanům v posledních měsících výrazně zvyšují životní náklady.
Muskova slova, že má z ekonomiky "super špatný pocit", vyvolala vlnu reakcí na twitteru i mimo něj. "Je jasné, že růst cen oslabí spotřebu. To je něco, na co se musíme připravit," řekl zakladatel a šéf společnosti LC Macro Advisors Lorenzo Codogno, který dříve působil jako hlavní ekonom na italském ministerstvu financí.
"I když americká centrální banka (Fed) si myslí, že může zajistit hladké přistání, je v ekonomice několik varovných signálů," poznamenala analytička společnosti City Index v Londýně Fiona Cincottaová. Podle ní je otázkou, zda Fed bude schopen jednat tak razantně, jak bude potřeba. "Elon Musk si zcela zjevně myslí, že toho Fed schopen nebude, protože by tím dostal ekonomiku do hluboké recese. A dalším problémem je zpomalení hospodářského růstu v Číně," dodala.
Musk tento týden požádal zaměstnance, aby ukončili práci z domova a vrátili se do kanceláří. Napsal to rovněž v interní komunikaci, která pronikla na sociální sítě. "Od každého v Tesle vyžadujeme, aby v kanceláři strávil minimálně 40 hodin týdně," napsal Musk v e-mailu v úterý večer. "Pokud se neukážete, budeme předpokládat, že jste rezignovali," dodal. Požadavek na návrat do kanceláří se ale zejména v Německu setkal s negativní odezvou.
Před Muskovým varováním, které manažeři dostali v e-mailu nadepsaném "zastavte nábor po celém světě", nabízela Tesla na profesní síti LinkedIn zhruba 5000 pracovních pozic. Hledala zaměstnance prodeje do Tokia, inženýry pro svou novou velkou továrnu u Berlína anebo experty na takzvané hluboké učení do kalifornského technologického centra Palo Alto.
Na konci května se jeden z uživatelů twitteru Muska zeptal, zda ekonomika směřuje do recese. "Ano, ale to je dobře. Hlupákům už příliš dlouho prší peníze, teď musíme vidět i nějaký ten bankrot," odpověděl Musk. Při jiné příležitosti mluvil v této souvislosti o automatickém pročišťování ekonomiky v době recese, kdy slabé podniky nemusejí přežít.
Akcie společnosti Tesla v pátek v reakci na Muskovy e-maily prudce oslabily o více než devět procent. Je zajímavé, jak rychle na "zchudnutí" společnosti a tedy i sebe samého Elon Musk zareagoval a jakým "poselstvím".
V sobotním twitterovém příspěvku totiž uvedl, že v příštích 12 měsících se celkový počet pracovníků zvýší, zatímco počet zaměstnanců s pevnou mzdou by měl zůstat bez výraznějších změn. Jaká je skutečnost a co se ve skutečnosti chystá, můžeme pouze předpokládat, z běžné praxe ale lze usuzovat, že se propouštění chystá a sobotní příspěvek má jen sanovat dramatickou ztrátu.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.