Americká automobilka Tesla zastavuje v celém světě nábor nových zaměstnanců a deset procent těch současných bude muset propustit. To by znamenalo kolem 11.000 lidí. V interním čtvrtečním e-mailu to podle agentury Reuters uvedl šéf automobilky Elon Musk. Dodal také, že ekonomiku podle něj čekají těžké časy. Zprávu přinesla ČTK. Hned v sobotu ale Musk ve svém twitterovém příspěvku uvedl, že v příštích 12 měsících se celkový počet pracovníků zvýší, zatímco počet zaměstnanců s pevnou mzdou by měl zůstat bez výraznějších změn.
Musk ve čtvrtečním e-mailu manažerům automobilky napsal, že má teď z ekonomiky "super špatný pocit". Tesla se zaměřuje na výrobu elektromobilů a výrazně se angažuje například i v dobývání vesmíru. Musk v jednom dubnovém rozhovoru řekl, že Tesla zaměstnává kolem 110.000 lidí. Automobilka se na dotaz agentury Reuters k obsahu e-mailu zatím nevyjádřila.
Muskovo jasné varování před potenciální hospodářskou recesí a dopady na automobilky je zatím nejpřímější a nejpozorněji sledovanou prognózou svého druhu pro toto odvětví.
Tesle se ještě nepodařilo zcela obnovit výrobu ve své továrně v Šanghaji, kde místní úřady nařídily přísné uzávěry v souvislosti s dalším šířením koronavirové infekce. Tato omezení se začínají postupně rušit od středy tohoto týdne.
Musk ale není sám, kdo varuje před problémy. Nepříliš dobře vidí v nejbližších měsících vývoj ekonomiky například i generální ředitel americké banky JPMorgan Chase & Co Jamie Dimon či prezident banky Goldman Sachs John Waldron. "Žene se na nás hurikán," řekl Dimon tento týden.
Míra inflace ve Spojených státech v dubnu činila 8,3 procenta a přestože proti březnu mírně klesla, zůstává v blízkosti nejvyšší hodnoty za 40 let. To znamená, že se Američanům v posledních měsících výrazně zvyšují životní náklady.
Muskova slova, že má z ekonomiky "super špatný pocit", vyvolala vlnu reakcí na twitteru i mimo něj. "Je jasné, že růst cen oslabí spotřebu. To je něco, na co se musíme připravit," řekl zakladatel a šéf společnosti LC Macro Advisors Lorenzo Codogno, který dříve působil jako hlavní ekonom na italském ministerstvu financí.
"I když americká centrální banka (Fed) si myslí, že může zajistit hladké přistání, je v ekonomice několik varovných signálů," poznamenala analytička společnosti City Index v Londýně Fiona Cincottaová. Podle ní je otázkou, zda Fed bude schopen jednat tak razantně, jak bude potřeba. "Elon Musk si zcela zjevně myslí, že toho Fed schopen nebude, protože by tím dostal ekonomiku do hluboké recese. A dalším problémem je zpomalení hospodářského růstu v Číně," dodala.
Musk tento týden požádal zaměstnance, aby ukončili práci z domova a vrátili se do kanceláří. Napsal to rovněž v interní komunikaci, která pronikla na sociální sítě. "Od každého v Tesle vyžadujeme, aby v kanceláři strávil minimálně 40 hodin týdně," napsal Musk v e-mailu v úterý večer. "Pokud se neukážete, budeme předpokládat, že jste rezignovali," dodal. Požadavek na návrat do kanceláří se ale zejména v Německu setkal s negativní odezvou.
Před Muskovým varováním, které manažeři dostali v e-mailu nadepsaném "zastavte nábor po celém světě", nabízela Tesla na profesní síti LinkedIn zhruba 5000 pracovních pozic. Hledala zaměstnance prodeje do Tokia, inženýry pro svou novou velkou továrnu u Berlína anebo experty na takzvané hluboké učení do kalifornského technologického centra Palo Alto.
Na konci května se jeden z uživatelů twitteru Muska zeptal, zda ekonomika směřuje do recese. "Ano, ale to je dobře. Hlupákům už příliš dlouho prší peníze, teď musíme vidět i nějaký ten bankrot," odpověděl Musk. Při jiné příležitosti mluvil v této souvislosti o automatickém pročišťování ekonomiky v době recese, kdy slabé podniky nemusejí přežít.
Akcie společnosti Tesla v pátek v reakci na Muskovy e-maily prudce oslabily o více než devět procent. Je zajímavé, jak rychle na "zchudnutí" společnosti a tedy i sebe samého Elon Musk zareagoval a jakým "poselstvím".
V sobotním twitterovém příspěvku totiž uvedl, že v příštích 12 měsících se celkový počet pracovníků zvýší, zatímco počet zaměstnanců s pevnou mzdou by měl zůstat bez výraznějších změn. Jaká je skutečnost a co se ve skutečnosti chystá, můžeme pouze předpokládat, z běžné praxe ale lze usuzovat, že se propouštění chystá a sobotní příspěvek má jen sanovat dramatickou ztrátu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?