Americká automobilka Tesla zastavuje v celém světě nábor nových zaměstnanců a deset procent těch současných bude muset propustit. To by znamenalo kolem 11.000 lidí. V interním čtvrtečním e-mailu to podle agentury Reuters uvedl šéf automobilky Elon Musk. Dodal také, že ekonomiku podle něj čekají těžké časy. Zprávu přinesla ČTK. Hned v sobotu ale Musk ve svém twitterovém příspěvku uvedl, že v příštích 12 měsících se celkový počet pracovníků zvýší, zatímco počet zaměstnanců s pevnou mzdou by měl zůstat bez výraznějších změn.
Musk ve čtvrtečním e-mailu manažerům automobilky napsal, že má teď z ekonomiky "super špatný pocit". Tesla se zaměřuje na výrobu elektromobilů a výrazně se angažuje například i v dobývání vesmíru. Musk v jednom dubnovém rozhovoru řekl, že Tesla zaměstnává kolem 110.000 lidí. Automobilka se na dotaz agentury Reuters k obsahu e-mailu zatím nevyjádřila.
Muskovo jasné varování před potenciální hospodářskou recesí a dopady na automobilky je zatím nejpřímější a nejpozorněji sledovanou prognózou svého druhu pro toto odvětví.
Tesle se ještě nepodařilo zcela obnovit výrobu ve své továrně v Šanghaji, kde místní úřady nařídily přísné uzávěry v souvislosti s dalším šířením koronavirové infekce. Tato omezení se začínají postupně rušit od středy tohoto týdne.
Musk ale není sám, kdo varuje před problémy. Nepříliš dobře vidí v nejbližších měsících vývoj ekonomiky například i generální ředitel americké banky JPMorgan Chase & Co Jamie Dimon či prezident banky Goldman Sachs John Waldron. "Žene se na nás hurikán," řekl Dimon tento týden.
Míra inflace ve Spojených státech v dubnu činila 8,3 procenta a přestože proti březnu mírně klesla, zůstává v blízkosti nejvyšší hodnoty za 40 let. To znamená, že se Američanům v posledních měsících výrazně zvyšují životní náklady.
Muskova slova, že má z ekonomiky "super špatný pocit", vyvolala vlnu reakcí na twitteru i mimo něj. "Je jasné, že růst cen oslabí spotřebu. To je něco, na co se musíme připravit," řekl zakladatel a šéf společnosti LC Macro Advisors Lorenzo Codogno, který dříve působil jako hlavní ekonom na italském ministerstvu financí.
"I když americká centrální banka (Fed) si myslí, že může zajistit hladké přistání, je v ekonomice několik varovných signálů," poznamenala analytička společnosti City Index v Londýně Fiona Cincottaová. Podle ní je otázkou, zda Fed bude schopen jednat tak razantně, jak bude potřeba. "Elon Musk si zcela zjevně myslí, že toho Fed schopen nebude, protože by tím dostal ekonomiku do hluboké recese. A dalším problémem je zpomalení hospodářského růstu v Číně," dodala.
Musk tento týden požádal zaměstnance, aby ukončili práci z domova a vrátili se do kanceláří. Napsal to rovněž v interní komunikaci, která pronikla na sociální sítě. "Od každého v Tesle vyžadujeme, aby v kanceláři strávil minimálně 40 hodin týdně," napsal Musk v e-mailu v úterý večer. "Pokud se neukážete, budeme předpokládat, že jste rezignovali," dodal. Požadavek na návrat do kanceláří se ale zejména v Německu setkal s negativní odezvou.
Před Muskovým varováním, které manažeři dostali v e-mailu nadepsaném "zastavte nábor po celém světě", nabízela Tesla na profesní síti LinkedIn zhruba 5000 pracovních pozic. Hledala zaměstnance prodeje do Tokia, inženýry pro svou novou velkou továrnu u Berlína anebo experty na takzvané hluboké učení do kalifornského technologického centra Palo Alto.
Na konci května se jeden z uživatelů twitteru Muska zeptal, zda ekonomika směřuje do recese. "Ano, ale to je dobře. Hlupákům už příliš dlouho prší peníze, teď musíme vidět i nějaký ten bankrot," odpověděl Musk. Při jiné příležitosti mluvil v této souvislosti o automatickém pročišťování ekonomiky v době recese, kdy slabé podniky nemusejí přežít.
Akcie společnosti Tesla v pátek v reakci na Muskovy e-maily prudce oslabily o více než devět procent. Je zajímavé, jak rychle na "zchudnutí" společnosti a tedy i sebe samého Elon Musk zareagoval a jakým "poselstvím".
V sobotním twitterovém příspěvku totiž uvedl, že v příštích 12 měsících se celkový počet pracovníků zvýší, zatímco počet zaměstnanců s pevnou mzdou by měl zůstat bez výraznějších změn. Jaká je skutečnost a co se ve skutečnosti chystá, můžeme pouze předpokládat, z běžné praxe ale lze usuzovat, že se propouštění chystá a sobotní příspěvek má jen sanovat dramatickou ztrátu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?