Porsche a jeho zákaznické týmy se o tomto víkendu budou ucházet o celkové vítězství ve 24hodinovém závodě na Nürburgringu. Představí se zde 8 vozů Porsche 911 GT3 R a tým Manthey zde bude obhajovat titul.
Legendární 24hodinovka v pohoří Eifel slaví 50. výročí a je považován za jednu z největších výzev motorsportu na světě. Jedno kolo dlouhé 25,378 km je kombinací Severní smyčky a okruhu Grand Prix. Závodní vozy Porsche opět mají lví podíl na startovním roštu: 46 vozů stuttgartského výrobce sportovních vozů se v sobotu od 16:00 utká v této vytrvalostní klasice. Žádný jiný producent není ve 138členném startovním poli zastoupen hojněji než Porsche.
V loňském roce si zákaznický tým Manthey připsal sedmé vítězství na eifelské klasice. O volant vozu 911 GT 3 „Grello“ se tehdy dělili tovární jezdci Kévin Estre (Francie), Michael Christensen (Dánsko) a Matteo Cairoli (Francie). Pro letošní jubilejní 24hodinový závod dali rekordní vítězové z Mauspathu opět dohromady impozantní posádku ve svém voze se startovním číslem 1: Estre a Christiansen budou sdílet zelenožlutý speciál se svými továrními kolegy Frédéricem Makowieckim (Francie) a Laurensem Vanthoornem (Belgie). Kromě Manthey mají klientské týmy Huber Motorsport, KCMG a Toksport WRT každý vůz GT3 z Weissachu. Dinamic Motorsport a Falken Motorsports mají zastoupení po dvou vozech z 500+PS Nine-Elevens.
„Zelené peklo nám letos opět ztížilo přípravu na 24hodinový závod: zrušení druhého podniku seriálu vytrvalostních závodů Nürburgring Endurance Series a jednoho z testovacích dnů kvůli nepříznivým klimatickým podmínkám (mokro i led na závodní dráze) nás stálo důležitý čas na trati. V tuto chvíli je důležitější než kdy jindy úzce spolupracovat s dalšími týmy a sdílet informace,“ vysvětluje Sebastian Golz, projektový manažer Porsche 911 GT3 R. „Naší prioritou je, aby se do rozhodující top kvalifikace dostalo více vozů Porsche. Diváci se konečně mohou vrátit na trať, takže se všichni moc těšíme na první vrchol závodního víkendu – individuální časovku.
V předchozích dvou kvalifikačních závodech na 24hodinovku na Nürburgringu, stejně jako v prvních dvou podnicích vytrvalostní série Nürburgring Endurance Series, dostali závodníci šanci skočit přímo do závěrečných individuálních časovek o prvních 19 pozic na startovním roštu: stejně jako vozy 911 GT3 R od Manthey a Huber Motorsport, které si již zajistily místo na provizorní startovní listině pro klíčovou druhou část Top kvalifikace. V Top-Qualification 1 mají obě Porsche týmů Dinamic Motorsport a Falken Motorsports, stejně jako zázaznické týmy KCMG a Toksport WRT, stále šanci získat místo v závěrečné „přestřelce“. Ve dvou segmentech Top kvalifikace v pátek večer pak můžou všichni závodníci vytěžit maximum z jízdy během dvou měřených kol na legendární Norschleife a zajet svůj nejlepší čas.
Téměř třetina startovního pole řídí Porsche
Čtyřiadvacetihodinová klasika na nejdelší a nejnáročnější trati světa je vrcholem motoristické závodní sezóny. Všech 138 vozů ve 22 třídách tvoří startovní listinu prestižní akce na Severní smyčce Nürburgringu. „V jubilejním roce 24hodinového závodu je Porsche zastoupeno více než 40 vozidly, což je z nás opět dělá největší kontingent,“ zdůrazňuje Michael Dresier, obchodní ředitel Porsche Motorsport. „Naši zákazníci používají různé typy a varianty v deseti různých třídách věří v potenciál a sílu našich produktů. Téměř každé třetí závodní auto má zde znak Porsche. Jsme z toho upřímně nadšení a rád bych všech poděkoval za důvěru v naši značku.“
Historie Porsche ve 24hodinovce
Úspěšný příběh Porsche na závodě Eifel classic, který se koná od roku 1970, čítá 13 vítězství. V roce 1976 dosáhli Fritz Müller, Herbert Hechler a Karl-Heinz Quirin prvního vítězství pro stuttgartskou značku za volantem Porsche 911 Carrera 3.0. V následujících dvou letech se 911 Carrera RS ukázala jako neporazitelná. V roce 1988 byl tým Dören Motorsport nejrychlejší s vozem 911 Carrera RSR, opět let později triumfoval tým Konrad Motorsport. V roce 2000 Phoenix Racing oslavil se speciálem 911 GT3 R vítězství. Krátce na to zahájil tým Manthey svou bezpříkladnou vítěznou šňůru: tým z Mauspathu dosáhl čtyř po sobě jdoucích celkových triumfů v letech 2006 až 2009, následovaných dalšími prvenstvími v letech 2011 a 2018. V roce 2021 Manthey navázal na svůj rekord nejúspěšnějšího týmu na Nürburgringu svým sedmým celkovým vítězstvím.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.