Q7 hybrid: Čistá cesta k vysokým výkonům

Q7
Q7, foto: Audi Press
ar1 7. října 2005 23:28
Sdílej:

Na zářijovém autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představila automobilka Audi koncept Q7 hybrid, který je poháněný jednak...

osmiválcovým zážehovým motorem 4.2 V8 FSI o výkonu 257 kW/350 k a s točivým momentem 440 Nm, dalších 200 Nm točivého momentu pak přidává spřažený elektromotor.

Svými dynamickými parametry se studie Audi Q7 hybrid může směle měřit s nejlepšími sportovními vozy: Ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje necelých 6,8 sekundy a z 80 km/h na 120 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni zrychlí za pouhých sedm sekund. Tyto parametry vynikají zejména při zohlednění hmotnosti hybridního konceptu, která činí 2410 kg. I přesto je však hodnota spotřeby 12 l/100 km o téměř 13 procent nižší, než činí spotřeba standardního produkčního modelu.

Po otevření kapoty není patrný žádný rozdíl mezi hybridním modelem a vozem ve standardním provedením - veškerý prostor pro sebe téměř beze zbytku zabírá osmiválcový zážehový motor o objemu 4,2 l. Tento agregát se systémem přímého vstřikování benzinu do válců FSI pochází z řady posledních V-motorů automobilky Audi a je tedy charakteristický devadesátistupňovým rozevřením obou řad válců a řetězovým pohonem vačkových hřídelů. Na rozdíl od konvenčního agregátu má motor V8 hybridní studie elektricky poháněný přídavný kompresor klimatizace a elektrické čerpadlo posilovače řízení, takže tyto prvky a systémy zůstávají plně funkční i v situacích, kdy vůz pohání pouze trakční elektromotor.

Osmiválec 4.2 V8 FSI dává při otáčkách 6800 min-1 výkon 257 kW/350 k, jeho točivý moment vrcholí při otáčkách 3500 min-1 na hodnotě 440 Nm. Do ideální pozice mezi zážehový motor V8 a automatickou převodovku je vložený elektromotor o výkonu 32 kW s maximálním točivým momentem 200 Nm. Elektromotor je s motorem FSI propojený přes speciální spojku, která umožňuje pohon pouze zážehovým motorem, nebo elektromotorem nebo oběma agregáty najednou. Tento koncept uspořádání pohonu je maximálně šetrný vůči vnitřnímu prostoru vozu, protože jej de facto nijak neomezuje. Hybridní Audi Q7 tedy jako všechny ostatní verze této modelové řady nabízí až sedm sedadel uspořádaných do třech řad za sebou a v zádi velký prostor pro zavazadla.

Elektromotor čerpá energii ze sady akumulátorů uložených pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor, jeho řídicí jednotka a sada nikl-metalhydridových (NiMH) akumulátorů zvyšují hmotnost vozu v porovnání se standardním provedením pouze o 140 kg, tedy jen o necelých sedm procent.

Elektronická řídicí jednotka pohonného systému neustále vyhodnocuje jízdní režim a požadavky řidiče na dynamiku jízdy, což procesor odvozuje z polohy pedálu plynu a brzdy, z polohy páky voliče převodovky tiptronic a z aktuální rychlosti jízdy. Vyspělá elektronika neustále bdí nad dokonalým sladěním obou druhů pohonu, řidiče i pasažéry informuje o okamžitém jízdním režimu displej MMI.

Hybridní Audi Q7 může pracovat v zásadě ve třech režimech: Buď je vůz poháněný výhradně zážehovým motorem, nebo pouze elektromotorem, nebo obě jednotky pracují společně v zájmu maximální akcelerace vozidla. Základní pohonnou jednotkou přitom zůstává zážehový motor, který zároveň dobíjí sadu akumulátorů.

Elektrický motor dokáže samostatně pohánět hybridní Audi Q7 až do hranice rychlosti 30 km/h, a to téměř bezhlučně, což se hodí především v městském provozu. Hybridní Audi Q7 neobtěžuje ve městech hlukem ani výfukovými zplodinami.

Sada akumulátorů dokáže elektromotoru dodávat tolik energie, že v plně elektrickém režimu ujede hybridní Audi Q7 asi dva kilometry. Akumulátory se přitom částečně dobíjejí při rekuperačním brzdění. Pokud zásoba energie v akumulátorech poklesne pod minimální mez, plně přebírá starost o pohon vozu spalovací motor, který rovněž zajišťuje dobíjení akumulátorů.

Zážehový motor 4.2 V8 FSI má výkon 350 k a jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 440 Nm. Tento agregát dokáže standardní Audi Q7 rozjet z 0 na       100 km/h během 7,4 sekundy. Elektromotor hybridního konceptu potom dokáže přidat dalších 200 Nm točivého momentu, což se samozřejmě pozitivně projeví  na dynamice konceptu: Už čtyři metry po startu sprintu je hybridní Audi Q7 o dobrý metr před svým sourozencem poháněným pouze zážehovým osmiválcem 4.2 V8 FSI a rychlosti 100 km/h dosáhne hybrid o 0,6 sekundy dříve než konvenční model. Ještě markantněji se výpomoc elektromotoru projeví při tzv. pružném zrychlení: Ke zrychlení z 80 km/h na 120 km/h potřebuje hybrid asi o dvě sekundy, tedy o čtvrtinu času méně než konvenční model.

Doplňujícím systémem pohonné jednotky hybridního konceptu Audi Q7 je zařízení, které při jízdě setrvačností vypne spalovací motor. Motor se zastaví také při delším než třísekundovém stání vozu, například u semaforů. Jakmile potom tlak nohy řidiče na pedál brzdy poleví a řidič naopak sešlápne pedál plynu, motor se bleskově zapojuje znovu do akce. Trakční elektromotor přitom funguje zároveň jako spouštěč.

Koncept Audi Q7 hybrid má do své skleněné střechy začleněny solární články, které dodávají energii ventilačnímu systému a klimatizaci v momentech, kdy vůz stojí zaparkovaný u chodníku. Tento systém přijde vhod především v parných letních dnech, protože dokáže řidiči připravit příjemnou atmosféru v interiéru. Vůbec poprvé je možné ventilační a klimatizační systém aktivovat na dálku několik minut před odjezdem, díky čemuž řidič a jeho pasažéři nastupují do příjemně temperovaného, resp. vychlazeného interiéru. Futuristický koncept Audi Q7 hybrid dokládá oprávněnost firemního sloganu prestižní automobilky Audi: "Náskok díky technice". Audi Q7 hybrid je průkopníkem, který jasně naznačuje možnosti pionýrských technologií, které chtějí zlevnit a zefektivnit automobilovou přepravu osob i nákladů.

- AUDI -

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).