Na zářijovém autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představila automobilka Audi koncept Q7 hybrid, který je poháněný jednak...
osmiválcovým zážehovým motorem 4.2 V8 FSI o výkonu 257 kW/350 k a s točivým momentem 440 Nm, dalších 200 Nm točivého momentu pak přidává spřažený elektromotor.
Svými dynamickými parametry se studie Audi Q7 hybrid může směle měřit s nejlepšími sportovními vozy: Ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje necelých 6,8 sekundy a z 80 km/h na 120 km/h při zařazeném pátém rychlostním stupni zrychlí za pouhých sedm sekund. Tyto parametry vynikají zejména při zohlednění hmotnosti hybridního konceptu, která činí 2410 kg. I přesto je však hodnota spotřeby 12 l/100 km o téměř 13 procent nižší, než činí spotřeba standardního produkčního modelu.
Po otevření kapoty není patrný žádný rozdíl mezi hybridním modelem a vozem ve standardním provedením - veškerý prostor pro sebe téměř beze zbytku zabírá osmiválcový zážehový motor o objemu 4,2 l. Tento agregát se systémem přímého vstřikování benzinu do válců FSI pochází z řady posledních V-motorů automobilky Audi a je tedy charakteristický devadesátistupňovým rozevřením obou řad válců a řetězovým pohonem vačkových hřídelů. Na rozdíl od konvenčního agregátu má motor V8 hybridní studie elektricky poháněný přídavný kompresor klimatizace a elektrické čerpadlo posilovače řízení, takže tyto prvky a systémy zůstávají plně funkční i v situacích, kdy vůz pohání pouze trakční elektromotor.
Osmiválec 4.2 V8 FSI dává při otáčkách 6800 min-1 výkon 257 kW/350 k, jeho točivý moment vrcholí při otáčkách 3500 min-1 na hodnotě 440 Nm. Do ideální pozice mezi zážehový motor V8 a automatickou převodovku je vložený elektromotor o výkonu 32 kW s maximálním točivým momentem 200 Nm. Elektromotor je s motorem FSI propojený přes speciální spojku, která umožňuje pohon pouze zážehovým motorem, nebo elektromotorem nebo oběma agregáty najednou. Tento koncept uspořádání pohonu je maximálně šetrný vůči vnitřnímu prostoru vozu, protože jej de facto nijak neomezuje. Hybridní Audi Q7 tedy jako všechny ostatní verze této modelové řady nabízí až sedm sedadel uspořádaných do třech řad za sebou a v zádi velký prostor pro zavazadla.
Elektromotor čerpá energii ze sady akumulátorů uložených pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor, jeho řídicí jednotka a sada nikl-metalhydridových (NiMH) akumulátorů zvyšují hmotnost vozu v porovnání se standardním provedením pouze o 140 kg, tedy jen o necelých sedm procent.
Elektronická řídicí jednotka pohonného systému neustále vyhodnocuje jízdní režim a požadavky řidiče na dynamiku jízdy, což procesor odvozuje z polohy pedálu plynu a brzdy, z polohy páky voliče převodovky tiptronic a z aktuální rychlosti jízdy. Vyspělá elektronika neustále bdí nad dokonalým sladěním obou druhů pohonu, řidiče i pasažéry informuje o okamžitém jízdním režimu displej MMI.
Hybridní Audi Q7 může pracovat v zásadě ve třech režimech: Buď je vůz poháněný výhradně zážehovým motorem, nebo pouze elektromotorem, nebo obě jednotky pracují společně v zájmu maximální akcelerace vozidla. Základní pohonnou jednotkou přitom zůstává zážehový motor, který zároveň dobíjí sadu akumulátorů.
Elektrický motor dokáže samostatně pohánět hybridní Audi Q7 až do hranice rychlosti 30 km/h, a to téměř bezhlučně, což se hodí především v městském provozu. Hybridní Audi Q7 neobtěžuje ve městech hlukem ani výfukovými zplodinami.
Sada akumulátorů dokáže elektromotoru dodávat tolik energie, že v plně elektrickém režimu ujede hybridní Audi Q7 asi dva kilometry. Akumulátory se přitom částečně dobíjejí při rekuperačním brzdění. Pokud zásoba energie v akumulátorech poklesne pod minimální mez, plně přebírá starost o pohon vozu spalovací motor, který rovněž zajišťuje dobíjení akumulátorů.
Zážehový motor 4.2 V8 FSI má výkon 350 k a jeho točivý moment vrcholí na hodnotě 440 Nm. Tento agregát dokáže standardní Audi Q7 rozjet z 0 na 100 km/h během 7,4 sekundy. Elektromotor hybridního konceptu potom dokáže přidat dalších 200 Nm točivého momentu, což se samozřejmě pozitivně projeví na dynamice konceptu: Už čtyři metry po startu sprintu je hybridní Audi Q7 o dobrý metr před svým sourozencem poháněným pouze zážehovým osmiválcem 4.2 V8 FSI a rychlosti 100 km/h dosáhne hybrid o 0,6 sekundy dříve než konvenční model. Ještě markantněji se výpomoc elektromotoru projeví při tzv. pružném zrychlení: Ke zrychlení z 80 km/h na 120 km/h potřebuje hybrid asi o dvě sekundy, tedy o čtvrtinu času méně než konvenční model.
Doplňujícím systémem pohonné jednotky hybridního konceptu Audi Q7 je zařízení, které při jízdě setrvačností vypne spalovací motor. Motor se zastaví také při delším než třísekundovém stání vozu, například u semaforů. Jakmile potom tlak nohy řidiče na pedál brzdy poleví a řidič naopak sešlápne pedál plynu, motor se bleskově zapojuje znovu do akce. Trakční elektromotor přitom funguje zároveň jako spouštěč.
Koncept Audi Q7 hybrid má do své skleněné střechy začleněny solární články, které dodávají energii ventilačnímu systému a klimatizaci v momentech, kdy vůz stojí zaparkovaný u chodníku. Tento systém přijde vhod především v parných letních dnech, protože dokáže řidiči připravit příjemnou atmosféru v interiéru. Vůbec poprvé je možné ventilační a klimatizační systém aktivovat na dálku několik minut před odjezdem, díky čemuž řidič a jeho pasažéři nastupují do příjemně temperovaného, resp. vychlazeného interiéru. Futuristický koncept Audi Q7 hybrid dokládá oprávněnost firemního sloganu prestižní automobilky Audi: "Náskok díky technice". Audi Q7 hybrid je průkopníkem, který jasně naznačuje možnosti pionýrských technologií, které chtějí zlevnit a zefektivnit automobilovou přepravu osob i nákladů.
- AUDI -
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.