Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v březnu meziročně snížil o 20,5 procenta na 844.187 vozů. Pokles tak výrazně zrychlil z méně než sedmi procent v předchozím měsíci. V tiskové zprávě to minulý týden podle ČTK uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V celém prvním čtvrtletí prodej meziročně klesl o 12,3 procenta na 2,246 milionu vozů. Pokles v České republice byl mírnější.
"Výrobu automobilů negativně ovlivňovaly pokračující výpadky v dodavatelském řetězci, situaci navíc zhoršil ruský útok na Ukrajinu," uvedlo sdružení k březnovému vývoji prodeje. "V důsledku toho většina zemí v regionu zaznamenala dvouciferné poklesy prodeje," dodalo.
Český Svaz dovozců automobilů už dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v březnu meziročně snížil o 15,7 procenta na 16.903 vozů. Za celé první čtvrtletí klesl o 4,3 procenta na 47.391 vozů.
Výsledky za březen a první čtvrtletí jsou podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa očekávaným zklamáním. Jsou za nimi problémy v dodavatelských řetězcích, které omezují výrobní kapacitu automobilek a prodlužují čekací lhůty na nové vozy.
"Všechny velké evropské trhy v březnu výrazně klesly. Je smutnou skutečností, že letošní výsledky za tři měsíce roku jsou dokonce výrazně pod rokem 2020, kdy už jsme byli v Evropě zasaženi pandemií covidu-19. Tehdy se dalo pracovat ještě s určitými zásobami, které dnes v prodejních kanálech velmi chybí," podotkl Knap.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v březnu prodej v zemích EU meziročně klesl o 33,2 procenta na 37.490 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se tak snížil na 4,4 procenta z 5,3 procenta před rokem, uvádí ACEA. Škoda se potýkala s nedostatkem čipů, ale i s nedostatkem výplní dveří po požáru u dodavatelské firmy, stejně jako s přerušenými dodávkami kabelových svazků od ukrajinského dodavatele v důsledku válečného konfliktu.
Analytik Peter Fuss ze společnosti EY varoval, že potíže v dodavatelských řetězcích budou pokračovat. "Přinejmenším do listopadu tohoto roku se situace výrazněji nezlepší," poznamenal. Upozornil také, že nahrazení dodavatelů z Ruska a z Ukrajiny vyžaduje určitý čas, a předpověděl, že automobilový průmysl se i v příštím roce bude potýkat s nedostatkem čipů.
"Pro zákazníky to znamená, že dostupnost nových automobilů prozatím zůstane omezená, dodací lhůty zůstanou mimořádně dlouhé a ceny se budou dál zvyšovat, a to i na trhu s ojetými vozy," uvedl Fuss. Předpověděl také, že prodej nových aut v EU by se v celém letošním roce mohl snížit zhruba o deset procent. "Mnohé nasvědčuje tomu, že trh s novými auty v EU v roce 2022 klesne na historické minimum," dodal.
Fuss rovněž upozornil, že v poptávce po autech se zatím neprojevily zhoršující se ekonomické podmínky. "Inflace roste, hospodářský růst se zadrhává, ceny benzinu jsou extrémně vysoké. Tyto faktory by ve středně dlouhém období mohly poptávku ovlivnit, v současnosti však ještě pro automobilový sektor nehrají žádnou roli," uvedl.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).