Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v březnu meziročně snížil o 20,5 procenta na 844.187 vozů. Pokles tak výrazně zrychlil z méně než sedmi procent v předchozím měsíci. V tiskové zprávě to minulý týden podle ČTK uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V celém prvním čtvrtletí prodej meziročně klesl o 12,3 procenta na 2,246 milionu vozů. Pokles v České republice byl mírnější.
"Výrobu automobilů negativně ovlivňovaly pokračující výpadky v dodavatelském řetězci, situaci navíc zhoršil ruský útok na Ukrajinu," uvedlo sdružení k březnovému vývoji prodeje. "V důsledku toho většina zemí v regionu zaznamenala dvouciferné poklesy prodeje," dodalo.
Český Svaz dovozců automobilů už dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v březnu meziročně snížil o 15,7 procenta na 16.903 vozů. Za celé první čtvrtletí klesl o 4,3 procenta na 47.391 vozů.
Výsledky za březen a první čtvrtletí jsou podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa očekávaným zklamáním. Jsou za nimi problémy v dodavatelských řetězcích, které omezují výrobní kapacitu automobilek a prodlužují čekací lhůty na nové vozy.
"Všechny velké evropské trhy v březnu výrazně klesly. Je smutnou skutečností, že letošní výsledky za tři měsíce roku jsou dokonce výrazně pod rokem 2020, kdy už jsme byli v Evropě zasaženi pandemií covidu-19. Tehdy se dalo pracovat ještě s určitými zásobami, které dnes v prodejních kanálech velmi chybí," podotkl Knap.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v březnu prodej v zemích EU meziročně klesl o 33,2 procenta na 37.490 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se tak snížil na 4,4 procenta z 5,3 procenta před rokem, uvádí ACEA. Škoda se potýkala s nedostatkem čipů, ale i s nedostatkem výplní dveří po požáru u dodavatelské firmy, stejně jako s přerušenými dodávkami kabelových svazků od ukrajinského dodavatele v důsledku válečného konfliktu.
Analytik Peter Fuss ze společnosti EY varoval, že potíže v dodavatelských řetězcích budou pokračovat. "Přinejmenším do listopadu tohoto roku se situace výrazněji nezlepší," poznamenal. Upozornil také, že nahrazení dodavatelů z Ruska a z Ukrajiny vyžaduje určitý čas, a předpověděl, že automobilový průmysl se i v příštím roce bude potýkat s nedostatkem čipů.
"Pro zákazníky to znamená, že dostupnost nových automobilů prozatím zůstane omezená, dodací lhůty zůstanou mimořádně dlouhé a ceny se budou dál zvyšovat, a to i na trhu s ojetými vozy," uvedl Fuss. Předpověděl také, že prodej nových aut v EU by se v celém letošním roce mohl snížit zhruba o deset procent. "Mnohé nasvědčuje tomu, že trh s novými auty v EU v roce 2022 klesne na historické minimum," dodal.
Fuss rovněž upozornil, že v poptávce po autech se zatím neprojevily zhoršující se ekonomické podmínky. "Inflace roste, hospodářský růst se zadrhává, ceny benzinu jsou extrémně vysoké. Tyto faktory by ve středně dlouhém období mohly poptávku ovlivnit, v současnosti však ještě pro automobilový sektor nehrají žádnou roli," uvedl.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.