Dalším novým modelem francouzského výrobce automobilů Renault, který se letos představuje na českém trhu, je kompaktní nové Clio.
Nejedná se o facelift, ale jde o další generaci tohoto oblíbeného modelu kompaktních malých vozů, jehož konkurenty jsou Škoda Fabia, VW Polo, Peugeot 206, Opel Corsa či Nissan Micra. Otestovali jsme pro vás Renault nové Clio 1.2 16v (75k) ve výbavě Expression.
Nové Clio se chlubí především bezpečností. V testu EuroNCAP získalo 5 hvězdiček a k základní bezpečnostní výbavě patří ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a asistenčním systémem brzd, automatické rozsvícení výstražných světel v případě prudkého brzdění, adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce včetně bočních airbagů vpředu a systému proti podklouznutí na předním sedadle, který zahrnuje tříbodové bezpečnostní pásy, vybavené předpínači a omezovači síly. Sedačka spolujezdce a boční sedadla vzadu jsou navíc vybaveny systémem ISOFIX pro uchycení dětské sedačky a airbag spolujezdce je proto vypínatelný. Výbava Expression je druhou nejnižší a vozy s touto výbavou jsou vždy pětidveřové. Testovaný vůz byl vybaven základní motorizací této úrovně výbavy, tj. čtyřválcovým zážehovým motorem o objemu 1.2 litru, se šestnácti ventily a výkonem 55kW/75k. Proti standardu byl navíc vybaven předními mlhovkami, manuální klimatizací, rádiem 2 X 15W s přehrávačem CD, ovládáním pod volantem, odděleným displejem, 2 reproduktory (+ 2 výškovými reproduktory v palubní desce) a byl lakován v červené metalíze. Díky této příplatkové výbavě vyšplhala cena vozu až na 411.600 Kč.
Rozvor nového Clia činí 2575mm (Octavia II 2578mm, Fabia 2462mm, Clio II 2472mm), díky čemuž je prostor pro pasažéry opravdu velkorysý. Tomu napomáhá i konstrukce předních sedadel, pod které lze bez problémů zasunout špičky chodidel, a také konstrukce přístrojové desky, která není přehnaně robustní. Přesto v ní lze nalézt obrovskou odkládací schránku. Objem zavazadlového prostoru 288 litrů je mírně nad průmerem této třídy vozů. Nové Clio má standardně centrální zamykání s dálkovým ovládáním, jako příplatkovou výbavu lze u nejvyšších stupňů výbavy objednat "keyless entry" (kartu místo klíče). Zklamala mne možnost nastavit volant jen výškově - možnost hloubkového nastavení volantu je nutno opět dokoupit jako dodatečnou výbavu. Líbil se mi způsob sklápění zadních sedadel (nejen opěradel, ale i sedáků) bez nutnosti vyjmout opěrky hlavy. Na pracovišti řidiče je vše tam, kde to očekáváte. Vůz má palubní počítač a pokud zakoupíte i rádio z příplatkové výbavy, získáte také centrální displej. Ovládání rádia je pak automaticky také pod volantem (mimochodem velmi povedené). Páčky stěračů a ukazatele změny směru jsou nezvykle krátké, přesto však přesně tam, kde je očekáváte. Celá ergonomie je opravdu na výši, včetně ovladačů klimatizace, větrání a topení.
Motor je dobře odhlučněn. Vůz měl při převzetí najeto pouhých 11km, a tak jsem motor při testu nijak extrémně nezatěžoval - jednak by to bylo bezpředmětné, protože se syrovému motoru do otáček vysloveně nechtělo, a jednak jsem chtěl alespoň rámcově dodržet způsob jízdy v průběhu prvních 1500 km. Díky tomu jsem naopak mohl vyzkoušet, jaké hodnoty spotřeby lze dosáhnout při klidném proplouvání po okreskách. Výsledek mne mile překvapil - i u takto syrového motoru jsem dosáhl kombinované spotřeby 6.2 l/km (poměr město:mimoměsto byl zhruba 20:80) a je předpoklad, že po delším záběhu bude možno jezdit i za méně, než výrobcem slibovaných 5.9 l/100km. Papírově mi motor připadal slabší, než 55kW, ale jistě se to po záběhu také zlepší. Chování při jízdě bylo příkladné - díky dostatečnému rozvoru a umístění kol v rozích karoserie zvládal vůz opravdu hodně. ABS a brzdový asistent fungovaly dobře, přestože jsem očekával o něco lepší ovladatelnost vozu při plném brzdění. Díky relativně nízkému výkonu jsem systém ASR nepostrádal.
Renault nové Clio je typickým "druhým vozem do rodiny". Díky výbornému podvozku zvládá opravdu hodně, pro případ potřeby nabízí i dostatek prostoru pro 5 dospělých pasažérů, ovšem tito nesmějí mít zavazadla. Pakliže cestujete se zavazadly, doporučuji obsazení nejvýše 4 osobami. S výhradami lze použít nové Clio i jako vůz pro mladé rodiny s 1-2 malými dětmi. Ceny nového Clia mi připadají v porovnání s konkurencí poměrně vysoké, ale je pravda, že konkurence nenabízí tolik prostoru a takovou úroveň ergonomie. A nesmím zapomenout vyzdvihnout ještě světla - s novým Cliem byla jízda nocí opravdovým potěšením! Foto: AUTO NEWS NETWORK
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.