Test: Maximini - nový Renault Clio

Clio
Clio, foto: www.auto-news.cz | Jan Fiala
Jan Fiala 6. října 2005 16:05
Sdílej:

Dalším novým modelem francouzského výrobce automobilů Renault, který se letos představuje na českém trhu, je kompaktní nové Clio.

Nejedná se o facelift, ale jde o další generaci tohoto oblíbeného modelu kompaktních malých vozů, jehož konkurenty jsou Škoda Fabia, VW Polo, Peugeot 206, Opel Corsa či Nissan Micra. Otestovali jsme pro vás Renault nové Clio 1.2 16v (75k) ve výbavě Expression.

Nové Clio se chlubí především bezpečností. V testu EuroNCAP získalo 5 hvězdiček a k základní bezpečnostní výbavě patří ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a asistenčním systémem brzd, automatické rozsvícení výstražných světel v případě prudkého brzdění, adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce včetně bočních airbagů vpředu a systému proti podklouznutí na předním sedadle, který zahrnuje tříbodové bezpečnostní pásy, vybavené předpínači a omezovači síly. Sedačka spolujezdce a boční sedadla vzadu jsou navíc vybaveny systémem ISOFIX pro uchycení dětské sedačky a airbag spolujezdce je proto vypínatelný. Výbava Expression je druhou nejnižší a vozy s touto výbavou jsou vždy pětidveřové. Testovaný vůz byl vybaven základní motorizací této úrovně výbavy, tj. čtyřválcovým zážehovým motorem o objemu 1.2 litru, se šestnácti ventily a výkonem 55kW/75k. Proti standardu byl navíc vybaven předními mlhovkami, manuální klimatizací, rádiem 2 X 15W s přehrávačem CD, ovládáním pod volantem, odděleným displejem, 2 reproduktory (+ 2 výškovými reproduktory v palubní desce) a byl lakován v červené metalíze. Díky této příplatkové výbavě vyšplhala cena vozu až na 411.600 Kč.

Rozvor nového Clia činí 2575mm (Octavia II 2578mm, Fabia 2462mm, Clio II 2472mm), díky čemuž je prostor pro pasažéry opravdu velkorysý. Tomu napomáhá i konstrukce předních sedadel, pod které lze bez problémů zasunout špičky chodidel, a také konstrukce přístrojové desky, která není přehnaně robustní. Přesto v ní lze nalézt obrovskou odkládací schránku. Objem zavazadlového prostoru 288 litrů je mírně nad průmerem této třídy vozů. Nové Clio má standardně centrální zamykání s dálkovým ovládáním, jako příplatkovou výbavu lze u nejvyšších stupňů výbavy objednat "keyless entry" (kartu místo klíče). Zklamala mne možnost nastavit volant jen výškově - možnost hloubkového nastavení volantu je nutno opět dokoupit jako dodatečnou výbavu. Líbil se mi způsob sklápění zadních sedadel (nejen opěradel, ale i sedáků) bez nutnosti vyjmout opěrky hlavy. Na pracovišti řidiče je vše tam, kde to očekáváte. Vůz má palubní počítač a pokud zakoupíte i rádio z příplatkové výbavy, získáte také centrální displej. Ovládání rádia je pak automaticky také pod volantem (mimochodem velmi povedené). Páčky stěračů a ukazatele změny směru jsou nezvykle krátké, přesto však přesně tam, kde je očekáváte. Celá ergonomie je opravdu na výši, včetně ovladačů klimatizace, větrání a topení.

Motor je dobře odhlučněn. Vůz měl při převzetí najeto pouhých 11km, a tak jsem motor při testu nijak extrémně nezatěžoval - jednak by to bylo bezpředmětné, protože se syrovému motoru do otáček vysloveně nechtělo, a jednak jsem chtěl alespoň rámcově dodržet způsob jízdy v průběhu prvních 1500 km. Díky tomu jsem naopak mohl vyzkoušet, jaké hodnoty spotřeby lze dosáhnout při klidném proplouvání po okreskách. Výsledek mne mile překvapil - i u takto syrového motoru jsem dosáhl kombinované spotřeby 6.2 l/km (poměr město:mimoměsto byl zhruba 20:80) a je předpoklad, že po delším záběhu bude možno jezdit i za méně, než výrobcem slibovaných 5.9 l/100km. Papírově mi motor připadal slabší, než 55kW, ale jistě se to po záběhu také zlepší. Chování při jízdě bylo příkladné - díky dostatečnému rozvoru a umístění kol v rozích karoserie zvládal vůz opravdu hodně. ABS a brzdový asistent fungovaly dobře, přestože jsem očekával o něco lepší ovladatelnost vozu při plném brzdění. Díky relativně nízkému výkonu jsem systém ASR nepostrádal.

Renault nové Clio je typickým "druhým vozem do rodiny". Díky výbornému podvozku zvládá opravdu hodně, pro případ potřeby nabízí i dostatek prostoru pro 5 dospělých pasažérů, ovšem tito nesmějí mít zavazadla. Pakliže cestujete se zavazadly, doporučuji obsazení nejvýše 4 osobami. S výhradami lze použít nové Clio i jako vůz pro mladé rodiny s 1-2 malými dětmi. Ceny nového Clia mi připadají v porovnání s konkurencí poměrně vysoké, ale je pravda, že konkurence nenabízí tolik prostoru a takovou úroveň ergonomie. A nesmím zapomenout vyzdvihnout ještě světla - s novým Cliem byla jízda nocí opravdovým potěšením! Foto: AUTO NEWS NETWORK

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).