Po prvním roce provozu vyhodnocuje poskytovatel přepravních a logistických služeb Gebrüder Weiss svoje zkušenosti se svým prvním nákladním vozem na vodík.
„Hyundai XCIENT Fuell Cell, který využíváme ve švýcarském Altenrheinu, je denně využíván pro přepravu běžných nákladů na krátké vzdálenosti a osvědčil se zde ve všech ročních obdobích. Dokonce i na úsecích s prudkým stoupáním si elektromotor, který čerpá energii z palivového článku, zachovává plný výkon. Provozem „Hydrogen-trucku“ navíc ročně ušetříme přibližně 80 tun emisí CO2,“ uvádí Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss.
Od převzetí 36tunového nákladního vozidla v lednu 2021 ujelo vozidlo přibližně 70 000 kilometrů. Spotřeba byla dokonce nižší, než udává výrobce, a za rok došlo pouze k jediné návštěvě servisu kvůli technické kontrole. "Nákup byl smysluplnou investicí do silniční nákladní dopravy šetřící zdroje. Řidiči, a především zákazníci přijali naše alternativní nákladní vozidlo velmi dobře," říká Peter Waldenberger, manažer řízení kvality a ochrany životního prostředí společnosti Gebrüder Weiss.
Společnost plánuje v budoucnu využívat vodíkové nákladní vozy především v Rakousku a jižním Německu. Současné dotační programy v Německu významně podporují využití vodíkových nákladních automobilů v regionech na sever od Alp.
„Využití vodíkové technologie jako pohonu nákladních vozidel vnímáme jako reálnou a života schopnou alternativu také v České republice. Limitujícím faktorem je ovšem dostupnost vodíkových čerpacích stanic. Těch je na švýcarském území v tuto chvíli vybudováno devět, v České republice prozatím struktura čerpacích stanic vodíku dosud prakticky neexistuje. Přitom je nezbytnou podmínkou k rozšíření podobné přepravní techniky do běžného použití. Jakmile se podmínky v České republice změní, jsme připraveni k testování i zavádění nákladních vozů pohaněných vodíkem do každodenní logistické praxe,“ doplňuje Jan Kodada.
typ vozidla - palivový článek Hyundai XCIENTpřípustná celková hmotnost - 36 tunmaximální rychlost - 85 kilometrů za hodinukapacita nádrže - 32 kilogramů hydrogenudoba tankování - 12 minuttlak v nádrži - 350 barůprůměrná denní vzdálenost - 430 kilometrůcelkově najeto od koupě vozu - 70 000 kilometrůspotřeba - cca 7,5 kilogramů na 100 kilometrůujetá vzdálenost na jednu nádrž - cca 450 kilometrů výkon motoru - 350 kilowattů
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.