V Japonsku loni vyrobili nejméně automobilů za posledních 45 let. Produkce se meziročně snížila o 2,7 procenta na 7,85 milionu, klesla třetí rok po sobě. Na vině byly problémy s dodávkami součástek způsobené pandemií covidu-19. S odkazem na Asociaci japonských výrobců automobilů o tom informovala podle sdělení ČTK agentura Kjódó. Především nedostatek polovodičů by podle asociace mohl trápit automobilky i v letošním roce.
Číslo za loňský rok je asi o 42 procent nižší než maximum 13,49 milionu kusů vyrobených v roce 1990. Pokud úroveň produkce zůstane nízká, budou mít výrobci automobilů potíže s udržením zaměstnanosti a továren, uvádí Kjódó.
Výroba osobních automobilů klesla ve srovnání s rokem 2020 o 4,9 procenta na 6,62 milionu vozů. Výroba nákladních automobilů a autobusů se ale zvýšila.
V letech 1980 až 2008 japonská výroba výrazně přesahovala deset milionů vozů ročně. V roce 2009 se produkce snížila na 7,93 milionu vozů a na předchozí úrovně už se nevrátila.
I kvůli posilujícímu jenu se japonští výrobci začali zčásti přesouvat do zámoří. Mimo Japonsko loni vyrobili 16,46 milionu vozů, což je nárůst o 7,1 procenta oproti předchozímu roku a první nárůst po třech letech. Zásluhu na tom mělo oživení poptávky ve Spojených státech i na dalších trzích.
Také výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo o celých 23 procent méně.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.