V Japonsku loni vyrobili nejméně automobilů za posledních 45 let. Produkce se meziročně snížila o 2,7 procenta na 7,85 milionu, klesla třetí rok po sobě. Na vině byly problémy s dodávkami součástek způsobené pandemií covidu-19. S odkazem na Asociaci japonských výrobců automobilů o tom informovala podle sdělení ČTK agentura Kjódó. Především nedostatek polovodičů by podle asociace mohl trápit automobilky i v letošním roce.
Číslo za loňský rok je asi o 42 procent nižší než maximum 13,49 milionu kusů vyrobených v roce 1990. Pokud úroveň produkce zůstane nízká, budou mít výrobci automobilů potíže s udržením zaměstnanosti a továren, uvádí Kjódó.
Výroba osobních automobilů klesla ve srovnání s rokem 2020 o 4,9 procenta na 6,62 milionu vozů. Výroba nákladních automobilů a autobusů se ale zvýšila.
V letech 1980 až 2008 japonská výroba výrazně přesahovala deset milionů vozů ročně. V roce 2009 se produkce snížila na 7,93 milionu vozů a na předchozí úrovně už se nevrátila.
I kvůli posilujícímu jenu se japonští výrobci začali zčásti přesouvat do zámoří. Mimo Japonsko loni vyrobili 16,46 milionu vozů, což je nárůst o 7,1 procenta oproti předchozímu roku a první nárůst po třech letech. Zásluhu na tom mělo oživení poptávky ve Spojených státech i na dalších trzích.
Také výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo o celých 23 procent méně.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?