V Japonsku loni vyrobili nejméně automobilů za posledních 45 let. Produkce se meziročně snížila o 2,7 procenta na 7,85 milionu, klesla třetí rok po sobě. Na vině byly problémy s dodávkami součástek způsobené pandemií covidu-19. S odkazem na Asociaci japonských výrobců automobilů o tom informovala podle sdělení ČTK agentura Kjódó. Především nedostatek polovodičů by podle asociace mohl trápit automobilky i v letošním roce.
Číslo za loňský rok je asi o 42 procent nižší než maximum 13,49 milionu kusů vyrobených v roce 1990. Pokud úroveň produkce zůstane nízká, budou mít výrobci automobilů potíže s udržením zaměstnanosti a továren, uvádí Kjódó.
Výroba osobních automobilů klesla ve srovnání s rokem 2020 o 4,9 procenta na 6,62 milionu vozů. Výroba nákladních automobilů a autobusů se ale zvýšila.
V letech 1980 až 2008 japonská výroba výrazně přesahovala deset milionů vozů ročně. V roce 2009 se produkce snížila na 7,93 milionu vozů a na předchozí úrovně už se nevrátila.
I kvůli posilujícímu jenu se japonští výrobci začali zčásti přesouvat do zámoří. Mimo Japonsko loni vyrobili 16,46 milionu vozů, což je nárůst o 7,1 procenta oproti předchozímu roku a první nárůst po třech letech. Zásluhu na tom mělo oživení poptávky ve Spojených státech i na dalších trzích.
Také výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo o celých 23 procent méně.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?