Zelený vodík bude za dva roky nákladově konkurenceschopný tomu šedému. Cena elektrolyzérů má klesat průměrně o 14 procent. Předpovídá to ve své analýze společnost Rething Energy.
„Vzhledem ke slibovaným úsporám z výroby, klesajícím nákladům na obnovitelné zdroje a rostoucím nákladům na emise CO2, bude zelený vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů schopen nákladově konkurovat vodíku z fosilních paliv již za dva roky, tedy mnohem dříve, než se doposud předpokládalo,“ píše Harry Morgan v analýze centra Rethink Energy. Centrum se zabývá energetickým prostředím, a s tím spojenými investičními příležitostmi.
Centrum tvrdí, že se nevyplatí investovat do zachytávání a skladování oxidu uhličitého, ale rovnou investovat do zeleného vodíku. Tato investice má podle centra nejjistější návratnost.
Podle Rething Energy klesnou náklady na vodík z obnovitelných zdrojů ze současných 370 dolarů za kilogram, na jeden dolar v roce 2035 a 0,75 dolaru v roce 2050. Cena elektrolyzérů produkujících vodík s využitím energie z obnovitelných zdrojů má v souladu s křivkou učení klesat průměrně o 14 procent.
Analytici jsou méně optimističtí a předpokládají, že se odvětví výroby zeleného vodíku bude rozvíjet pomaleji, a to především kvůli nedostatku vody a obnovitelných zdrojů, které jsou k jeho produkci nezbytné.
Jedním z průkopníků elektromobilů na vodíkové palivové články je Toyota Mirai, která se ziskem pěti hvězdiček pyšní nejvyšším hodnocením v testech Euro NCAP. Automobilka nezůstává jen u osobních vozidel.
Ve snaze dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví dopravy vyvíjí také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.