PR článek - Elektromobilita je trend, který lze již jen těžko zastavit. Fenomenální úspěch americké Tesly nutí i ostatní automobilky k maximální snaze o dohnání „manka“, které oproti Tesle mají. I bez politického tlaku souvisejícího se snahou o zmírnění dopadů globální změny by tak musely výrobci automobilů dělat vše proto, aby v elektromobilitě dosáhly co nejdříve stejné úrovně. Elektromobilů tak rychle přibývá. Pokud jeho koupi plánujete i vy a jste majiteli rodinného domu, budete se pravděpodobně zamýšlet nad pořízením některého z nabíjecích systémů typu wallbox.
Nabíjet lze elektromobily různě. Je to možné i z klasické 230 V zásuvky. Takový způsob je však nesmírně pomalý a reálně je třeba zařídit pro elektromobil jiný způsob nabíjení. O něco lepším řešením je využití vícefázové 16 A zásuvky (typicky využívané např. pro zapojení míchačky nebo cirkulárky). Nabíjení z ní je již rychlejší, pořád to ale „není ono“. Tím nejlepším řešením je nicméně tzv. wallbox.
Pod pojmem wallbox se rozumí domácí nabíjecí stanice. Umisťovaná je samozřejmě nejčastěji do garáže, kde je tak díky ní možné pečovat o auto zcela kompletně, včetně nabíjení. Wallboxy lze na trhu sehnat v nespočtu různých provedeních, s nejrůznějšími parametry a samozřejmě v různých cenových relacích (obecně se cena pohybuje v řádu několika desítek tisíc, samozřejmě v závislosti na konkrétním typu). Technicky se jedná o 22 kW/32 A zařízení, které dokáže nabíjení významně urychlit. Ty nejlepší wallboxy to dokážou až 10x rychleji než při použití běžné zásuvky.
Instalace wallboxu má ale svá specifika a je třeba jí předem co nejlépe promyslet.
Jak na montáž wallboxuPrvní otázka, kterou je třeba si položit, samozřejmě zní: kde budu svůj elektromobil nabíjet? Ať již parkujete své auto v garáži, pod přístřeškem, anebo prostě jen u zdi domu, nabíjecí stanici umístěte tak, aby měl nabíjecí kabel vždy co nejsnadnější přístup.
Druhou věcí, nad kterou je nutné se zamyslet, je přítomnost či nepřítomnost 400 V rozvodu. Pokud totiž není k dispozici přímo v místě montáže, bude třeba jej přivést z nejbližšího dostupného rozvaděče. Kde je a co bude toto vyvedení obnášet? To vše bude zajímat i vaší peněženku.
Je samozřejmě třeba, aby byl majitel elektromobilu, který chce wallbox instalovat (resp. nechat jej nainstalovat, neboť to může udělat jen osoba s platným oprávněním Technické inspekce), musí být samozřejmě majitele objektu či pozemku anebo mít jeho svolení.
V takovém případě mu již nic nebrání v tom, aby mohl wallbox zakoupit, nainstalovat a začít využívat. Je vhodné nechat si nainstalovat též elektroměr, který bude přesně sledovat spotřebu za nabíjení a majitel tak bude mít přehled o tom, kolik jeho plechový miláček vlastně stojí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.