PR článek - Elektromobilita je trend, který lze již jen těžko zastavit. Fenomenální úspěch americké Tesly nutí i ostatní automobilky k maximální snaze o dohnání „manka“, které oproti Tesle mají. I bez politického tlaku souvisejícího se snahou o zmírnění dopadů globální změny by tak musely výrobci automobilů dělat vše proto, aby v elektromobilitě dosáhly co nejdříve stejné úrovně. Elektromobilů tak rychle přibývá. Pokud jeho koupi plánujete i vy a jste majiteli rodinného domu, budete se pravděpodobně zamýšlet nad pořízením některého z nabíjecích systémů typu wallbox.
Nabíjet lze elektromobily různě. Je to možné i z klasické 230 V zásuvky. Takový způsob je však nesmírně pomalý a reálně je třeba zařídit pro elektromobil jiný způsob nabíjení. O něco lepším řešením je využití vícefázové 16 A zásuvky (typicky využívané např. pro zapojení míchačky nebo cirkulárky). Nabíjení z ní je již rychlejší, pořád to ale „není ono“. Tím nejlepším řešením je nicméně tzv. wallbox.
Pod pojmem wallbox se rozumí domácí nabíjecí stanice. Umisťovaná je samozřejmě nejčastěji do garáže, kde je tak díky ní možné pečovat o auto zcela kompletně, včetně nabíjení. Wallboxy lze na trhu sehnat v nespočtu různých provedeních, s nejrůznějšími parametry a samozřejmě v různých cenových relacích (obecně se cena pohybuje v řádu několika desítek tisíc, samozřejmě v závislosti na konkrétním typu). Technicky se jedná o 22 kW/32 A zařízení, které dokáže nabíjení významně urychlit. Ty nejlepší wallboxy to dokážou až 10x rychleji než při použití běžné zásuvky.
Instalace wallboxu má ale svá specifika a je třeba jí předem co nejlépe promyslet.
Jak na montáž wallboxuPrvní otázka, kterou je třeba si položit, samozřejmě zní: kde budu svůj elektromobil nabíjet? Ať již parkujete své auto v garáži, pod přístřeškem, anebo prostě jen u zdi domu, nabíjecí stanici umístěte tak, aby měl nabíjecí kabel vždy co nejsnadnější přístup.
Druhou věcí, nad kterou je nutné se zamyslet, je přítomnost či nepřítomnost 400 V rozvodu. Pokud totiž není k dispozici přímo v místě montáže, bude třeba jej přivést z nejbližšího dostupného rozvaděče. Kde je a co bude toto vyvedení obnášet? To vše bude zajímat i vaší peněženku.
Je samozřejmě třeba, aby byl majitel elektromobilu, který chce wallbox instalovat (resp. nechat jej nainstalovat, neboť to může udělat jen osoba s platným oprávněním Technické inspekce), musí být samozřejmě majitele objektu či pozemku anebo mít jeho svolení.
V takovém případě mu již nic nebrání v tom, aby mohl wallbox zakoupit, nainstalovat a začít využívat. Je vhodné nechat si nainstalovat též elektroměr, který bude přesně sledovat spotřebu za nabíjení a majitel tak bude mít přehled o tom, kolik jeho plechový miláček vlastně stojí.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.