PR článek - Elektromobilita je trend, který lze již jen těžko zastavit. Fenomenální úspěch americké Tesly nutí i ostatní automobilky k maximální snaze o dohnání „manka“, které oproti Tesle mají. I bez politického tlaku souvisejícího se snahou o zmírnění dopadů globální změny by tak musely výrobci automobilů dělat vše proto, aby v elektromobilitě dosáhly co nejdříve stejné úrovně. Elektromobilů tak rychle přibývá. Pokud jeho koupi plánujete i vy a jste majiteli rodinného domu, budete se pravděpodobně zamýšlet nad pořízením některého z nabíjecích systémů typu wallbox.
Nabíjet lze elektromobily různě. Je to možné i z klasické 230 V zásuvky. Takový způsob je však nesmírně pomalý a reálně je třeba zařídit pro elektromobil jiný způsob nabíjení. O něco lepším řešením je využití vícefázové 16 A zásuvky (typicky využívané např. pro zapojení míchačky nebo cirkulárky). Nabíjení z ní je již rychlejší, pořád to ale „není ono“. Tím nejlepším řešením je nicméně tzv. wallbox.
Pod pojmem wallbox se rozumí domácí nabíjecí stanice. Umisťovaná je samozřejmě nejčastěji do garáže, kde je tak díky ní možné pečovat o auto zcela kompletně, včetně nabíjení. Wallboxy lze na trhu sehnat v nespočtu různých provedeních, s nejrůznějšími parametry a samozřejmě v různých cenových relacích (obecně se cena pohybuje v řádu několika desítek tisíc, samozřejmě v závislosti na konkrétním typu). Technicky se jedná o 22 kW/32 A zařízení, které dokáže nabíjení významně urychlit. Ty nejlepší wallboxy to dokážou až 10x rychleji než při použití běžné zásuvky.
Instalace wallboxu má ale svá specifika a je třeba jí předem co nejlépe promyslet.
Jak na montáž wallboxuPrvní otázka, kterou je třeba si položit, samozřejmě zní: kde budu svůj elektromobil nabíjet? Ať již parkujete své auto v garáži, pod přístřeškem, anebo prostě jen u zdi domu, nabíjecí stanici umístěte tak, aby měl nabíjecí kabel vždy co nejsnadnější přístup.
Druhou věcí, nad kterou je nutné se zamyslet, je přítomnost či nepřítomnost 400 V rozvodu. Pokud totiž není k dispozici přímo v místě montáže, bude třeba jej přivést z nejbližšího dostupného rozvaděče. Kde je a co bude toto vyvedení obnášet? To vše bude zajímat i vaší peněženku.
Je samozřejmě třeba, aby byl majitel elektromobilu, který chce wallbox instalovat (resp. nechat jej nainstalovat, neboť to může udělat jen osoba s platným oprávněním Technické inspekce), musí být samozřejmě majitele objektu či pozemku anebo mít jeho svolení.
V takovém případě mu již nic nebrání v tom, aby mohl wallbox zakoupit, nainstalovat a začít využívat. Je vhodné nechat si nainstalovat též elektroměr, který bude přesně sledovat spotřebu za nabíjení a majitel tak bude mít přehled o tom, kolik jeho plechový miláček vlastně stojí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.