Motoristický sport je jeden z těch nejdražších sportů vůbec. Ale co když existuje takový závod, který vlastně není závod, jede se téměř 7x déle než 24 hodin Le Mans a přitom vás může vyjít na méně, než jednu průměrnou výplatu. Oč se jedná? To se dozvíte v následujícím článku.
Co nám o Gumbalkanu říkají sami tvůrci na svých webových stránek si můžete přečíst tady.
GUMBALKAN LETNÍ EDICE 2022
KAM SE POJEDE?
Pokud bude svět v pořádku, což doufáme, že bude, tak trasa bude následující.
ČESKO – SLOVENSKO – MAĎARSKO – RUMUNSKO. Plán na příští léto je jasný.
Zase Rumunsko? Nebude to nuda?
Blbost. Rozhodně stojí za to jet. Protože tě zavedeme do míst, kam bys sám stropro nejel.
Bude to klasická práce s mapou bez které se neobejdete. Checkpointů, přes které by měla každá posádka projet, bude tak akorát na to, aby bylo dostatek času stavit se někde na kafe, na oběd, podívat se na místa, kde jste nikdy nebyli a na konci dne si pak mohli najít místečko, kde si uvaříte něco k snědku, otevřete pivko a následně si, pod rouškou dobré nálady, ustelete. A klasika, není to závod a nejede se na čas.
TRASA
Hajlajts výletu, ať si nemyslíte, že to bude tak jako to děláme vždycky. Že furt jen jedeme, jedeme a jedeme.
Detaily samozřejmě neřekneme. Možná protože je sami ještě klasicky nevíme, možná protože nechceme. Řekneme Vám jedinné. Máte se na co těšit.
Slovensko
Naši východní sousedé. Jak dobře to tam znáte?
Maďarsko
Země paprik, Guláše a Balatonu. V roce 2022 se trochu víc kouknete i tady.
Rumunsko
Pro tentokrát zkusíme západ a střed Rumunska, co Vy na to?
Banát
České vesnice v Rumunsku a již tradiční cílová destinace GUMBALKANU.
Pár otázek a odpovědí, které by Vám měly objasnit pár základních informací.
KDY?
2.7.2022 – 8.7.2022
JAK?
Autem z Česka, přes Slovensko a Maďarsko do Rumunska. Vlastně i na motorce, čtyřkolce nebo traktoru.
Trasa se může změnit dle aktuální korona situace.
ČÍM?
Jakýmkoliv vozidlem s pořizovací cenou do 25.000,- Kč. Mělo by jít o běžnou kupní cenu vozidla. Cena se nijak nedokládá. Pokud ale bude cena zjevně nepřiměřená, budete před ostatními za sraby a budou se Vám smát. Za čtyřkolku sklidíte taky úsměvy. Úpravy a opravy se do té částky nepočítají! Hlavní je si to užít, tak se vykašlete na řešení jestli to či ono auto stálo tolik nebo tolik.
KUDY?
Po cestě. Lesem. Po louce. Potokem. Každopádně přes checkpointy.
Ještě nemám čím jet, můžu se zaregistrovat?
Ano. A neměl bys otálet.
Kolik to bude stát?
Startovné, náklady na auto, pohon a jídlo. Záleží jenom na Vás jak moc jste zhýčkaní a kolik vyděláváte.
Jsou povolené úpravy?
Jsou „povinné“ a kreativitě se meze nekladou. Tak zapojte fantazii a přidělejte si na střechu třeba vanu. Navíc nejlépe upravené auto náležitě oceníme.
Je to rally, půjde o rychlost?
NE!!! NENÍ TO ZÁVOD!!! Měli byste dodržovat předpisy, čas Vám nikdo měřit nebude a naopak, čím rychleji pojedete, tím rychleji budete v cíli. A to by byla škoda, ne? Je třeba si to pořádně užít a objevovat nová místa.
Co když se mi po cestě porouchá auto?
Pak před sebou máte pěknou výzvu! Ale nejste v tom sami. Všichni si vždy navzájem pomáhají a vždycky existuje někdo s dostatečnými technickými znalostmi nebo nářadím, kdo Vám pomůže. Zkušenost ukazuje, že nikdo z účastníků vás nenechá stát bezprirozně u krajnice s pokaženým autem.
Co když zapadnu?
Kurta, nárazník, silné ruce a nohy, vyprošťovací vafle za 100,- Kč z Teleshoppingu a není boha, že se nevyhrabete.
Kde se bude spát?
V přírodě. Pod stanem, pod celtou, v autě, v křoví. Fajnovky můžou klidně do penzionů. Kde se Vám bude líbit, tam spěte.
Projedu to bez čtyřkolky?
Rozhodně. Čtyřkolky jsou nuda. Zadní náhon je jediný správný náhon. Offroady jsou úplná nuda. A pokud pojedeš s offroadem, tak se ti hodně lidí bude smát.
Můžu si sehnat sponzory?
Můžeš. Není to prdel, ale pokud jste dost šikovní, tak Vám to může pokrýt klidně i všechny náklady.
Může se mnou jet servisní vůz?
Nemůže. Startovné platíš za jedno auto. Bylo by to nefér vůči všem ostatním.
Můžeme jet tři v jednom autě?
Může Vás jet i pět a pes. Psa ale úplně nedoporučujeme.
Co se bude jíst?
Nejedete na all inclusive pobyt. Takže to necháme na Vás.
Nerozbiju si auto na těch cestách?
To nezaručujeme. Může se stát cokoliv. Pokud ale budete jezdit rozumně a znáte svoje možnosti, tak byste to měli zvládnout bez újmy.
Co mám dělat s přihláškou?
Přihlášku vyplnit na webu, zaplatit, vytisknout, podepsat a na startu nám předat. A nezapomenout si přečíst Všeobecné podmínky. Abyste věděli co můžete a co ne.
Jsem zaregistrován, kdy dostanu více informací?
Roadbook obdržíte mailem nejpozději 3 týdny před začátkem. V něm najdete všechny informace a podrobnosti, které potřebujete vědět, abyste se mohli dobře připravit.
Kdy dostanu nálepky na auto?
Dostanete je nejpozději 2 týdny před startem. Pokud nezvládnete správně vyplnit adresu při přihlašování, dostanete je na startu.
Není nelegální jezdit po Rumunsku mimo cesty?
Není. Místní sedláci akorát nemají rádi, když se jim jezdí po neposečených loukách, protože jejich zvížátka pak nemají co papat v zimě. Jinak je to normálně legální. A taky proto máme tak rádi Rumunsko. TAKŽE NEJEZDĚTE PO NEPOSEKANÝCH LOUKÁCH.
Odkud se jede?
Tajné místo poblíž Ostravy. Ano je to na východě ČR.
Jak vidno, organizátoři mají svou akci dokonale připravenou a my se nemůžete dočkat, až přiší rok odstartujeme. Tedy pokud do té Ostravy trefíme.
Tento článek je prvním ze seriálu Gumbalkán. Postupně pro vás připravíme články o tom, jak šla, respektive nešla registrace, o výběru a koupi auta, úpravách na vylepšeních na náročnou cestu a hlavně cestovatelský deník. Myslíme, že se máte na co těšit.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.