Motoristický sport je jeden z těch nejdražších sportů vůbec. Ale co když existuje takový závod, který vlastně není závod, jede se téměř 7x déle než 24 hodin Le Mans a přitom vás může vyjít na méně, než jednu průměrnou výplatu. Oč se jedná? To se dozvíte v následujícím článku.
Co nám o Gumbalkanu říkají sami tvůrci na svých webových stránek si můžete přečíst tady.
GUMBALKAN LETNÍ EDICE 2022
KAM SE POJEDE?
Pokud bude svět v pořádku, což doufáme, že bude, tak trasa bude následující.
ČESKO – SLOVENSKO – MAĎARSKO – RUMUNSKO. Plán na příští léto je jasný.
Zase Rumunsko? Nebude to nuda?
Blbost. Rozhodně stojí za to jet. Protože tě zavedeme do míst, kam bys sám stropro nejel.
Bude to klasická práce s mapou bez které se neobejdete. Checkpointů, přes které by měla každá posádka projet, bude tak akorát na to, aby bylo dostatek času stavit se někde na kafe, na oběd, podívat se na místa, kde jste nikdy nebyli a na konci dne si pak mohli najít místečko, kde si uvaříte něco k snědku, otevřete pivko a následně si, pod rouškou dobré nálady, ustelete. A klasika, není to závod a nejede se na čas.
TRASA
Hajlajts výletu, ať si nemyslíte, že to bude tak jako to děláme vždycky. Že furt jen jedeme, jedeme a jedeme.
Detaily samozřejmě neřekneme. Možná protože je sami ještě klasicky nevíme, možná protože nechceme. Řekneme Vám jedinné. Máte se na co těšit.
Slovensko
Naši východní sousedé. Jak dobře to tam znáte?
Maďarsko
Země paprik, Guláše a Balatonu. V roce 2022 se trochu víc kouknete i tady.
Rumunsko
Pro tentokrát zkusíme západ a střed Rumunska, co Vy na to?
Banát
České vesnice v Rumunsku a již tradiční cílová destinace GUMBALKANU.
Pár otázek a odpovědí, které by Vám měly objasnit pár základních informací.
KDY?
2.7.2022 – 8.7.2022
JAK?
Autem z Česka, přes Slovensko a Maďarsko do Rumunska. Vlastně i na motorce, čtyřkolce nebo traktoru.
Trasa se může změnit dle aktuální korona situace.
ČÍM?
Jakýmkoliv vozidlem s pořizovací cenou do 25.000,- Kč. Mělo by jít o běžnou kupní cenu vozidla. Cena se nijak nedokládá. Pokud ale bude cena zjevně nepřiměřená, budete před ostatními za sraby a budou se Vám smát. Za čtyřkolku sklidíte taky úsměvy. Úpravy a opravy se do té částky nepočítají! Hlavní je si to užít, tak se vykašlete na řešení jestli to či ono auto stálo tolik nebo tolik.
KUDY?
Po cestě. Lesem. Po louce. Potokem. Každopádně přes checkpointy.
Ještě nemám čím jet, můžu se zaregistrovat?
Ano. A neměl bys otálet.
Kolik to bude stát?
Startovné, náklady na auto, pohon a jídlo. Záleží jenom na Vás jak moc jste zhýčkaní a kolik vyděláváte.
Jsou povolené úpravy?
Jsou „povinné“ a kreativitě se meze nekladou. Tak zapojte fantazii a přidělejte si na střechu třeba vanu. Navíc nejlépe upravené auto náležitě oceníme.
Je to rally, půjde o rychlost?
NE!!! NENÍ TO ZÁVOD!!! Měli byste dodržovat předpisy, čas Vám nikdo měřit nebude a naopak, čím rychleji pojedete, tím rychleji budete v cíli. A to by byla škoda, ne? Je třeba si to pořádně užít a objevovat nová místa.
Co když se mi po cestě porouchá auto?
Pak před sebou máte pěknou výzvu! Ale nejste v tom sami. Všichni si vždy navzájem pomáhají a vždycky existuje někdo s dostatečnými technickými znalostmi nebo nářadím, kdo Vám pomůže. Zkušenost ukazuje, že nikdo z účastníků vás nenechá stát bezprirozně u krajnice s pokaženým autem.
Co když zapadnu?
Kurta, nárazník, silné ruce a nohy, vyprošťovací vafle za 100,- Kč z Teleshoppingu a není boha, že se nevyhrabete.
Kde se bude spát?
V přírodě. Pod stanem, pod celtou, v autě, v křoví. Fajnovky můžou klidně do penzionů. Kde se Vám bude líbit, tam spěte.
Projedu to bez čtyřkolky?
Rozhodně. Čtyřkolky jsou nuda. Zadní náhon je jediný správný náhon. Offroady jsou úplná nuda. A pokud pojedeš s offroadem, tak se ti hodně lidí bude smát.
Můžu si sehnat sponzory?
Můžeš. Není to prdel, ale pokud jste dost šikovní, tak Vám to může pokrýt klidně i všechny náklady.
Může se mnou jet servisní vůz?
Nemůže. Startovné platíš za jedno auto. Bylo by to nefér vůči všem ostatním.
Můžeme jet tři v jednom autě?
Může Vás jet i pět a pes. Psa ale úplně nedoporučujeme.
Co se bude jíst?
Nejedete na all inclusive pobyt. Takže to necháme na Vás.
Nerozbiju si auto na těch cestách?
To nezaručujeme. Může se stát cokoliv. Pokud ale budete jezdit rozumně a znáte svoje možnosti, tak byste to měli zvládnout bez újmy.
Co mám dělat s přihláškou?
Přihlášku vyplnit na webu, zaplatit, vytisknout, podepsat a na startu nám předat. A nezapomenout si přečíst Všeobecné podmínky. Abyste věděli co můžete a co ne.
Jsem zaregistrován, kdy dostanu více informací?
Roadbook obdržíte mailem nejpozději 3 týdny před začátkem. V něm najdete všechny informace a podrobnosti, které potřebujete vědět, abyste se mohli dobře připravit.
Kdy dostanu nálepky na auto?
Dostanete je nejpozději 2 týdny před startem. Pokud nezvládnete správně vyplnit adresu při přihlašování, dostanete je na startu.
Není nelegální jezdit po Rumunsku mimo cesty?
Není. Místní sedláci akorát nemají rádi, když se jim jezdí po neposečených loukách, protože jejich zvížátka pak nemají co papat v zimě. Jinak je to normálně legální. A taky proto máme tak rádi Rumunsko. TAKŽE NEJEZDĚTE PO NEPOSEKANÝCH LOUKÁCH.
Odkud se jede?
Tajné místo poblíž Ostravy. Ano je to na východě ČR.
Jak vidno, organizátoři mají svou akci dokonale připravenou a my se nemůžete dočkat, až přiší rok odstartujeme. Tedy pokud do té Ostravy trefíme.
Tento článek je prvním ze seriálu Gumbalkán. Postupně pro vás připravíme články o tom, jak šla, respektive nešla registrace, o výběru a koupi auta, úpravách na vylepšeních na náročnou cestu a hlavně cestovatelský deník. Myslíme, že se máte na co těšit.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.