Auta, lidé, klimatizace, nejde jen o komfort, ale i o zdraví

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 18. července 2021, 12:58 Google+

Domácnosti, kanceláře, hotelové pokoje, automobily – tam všude se během parných letních dní lidé vystavují působení klimatizace. Kromě příjemného ochlazení s sebou ale nese řadu zdravotních rizik. Kvůli zvyšujícím se teplotám si horké letní dny bez klimatizace spousta lidí nedovede představit. Klimatizační zařízení se stále častěji instalují nejenom do kancelářských prostor, obchodů a dopravních prostředků, ale i do domácností. V důsledku toho se může rozvíjet celá řada obtíží – únava, sucho v nose a krku, bolest hlavy, ztuhlost krčních svalů, dýchací obtíže a v neposlední řadě také svědění a suchost očí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Panel klimatizace, ilustrační foto

Panel klimatizace, ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Oči trpí při dlouhodobém pobytu v klimatizovaných prostorách zejména u činností, u kterých je zrak namáhán, například u práce na počítači nebo při řízení automobilu. „Mezi nejčastější obtíže patří osychání povrchu oka. Nejnáchylnější bývají lidé, kteří trpí sníženou schopností tvorby slz nebo zhoršenou kvalitou slzného filmu. S těmi se pak lékaři setkávají v očních ambulancích. Pacienti popisují nepříjemné projevy jako pocit písku v očích, pálení, řezání či paradoxně i zvýšené slzení,“ popsal Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Největší riziko spojené s provozem klimatizace představuje výskyt a zvýšená kumulace škodlivých mikroorganismů, které se mohou dostat do těla. Stejně tak mohou zdravotní problémy způsobovat větráky namířené přímo na člověka. Jakýkoli proud vzduchu obecně vysušuje pokožku a způsobuje pálení očí.

Pokud se nepříjemné pocity spojené se suchostí očí neléčí, může dojít ke zhoršení projevů nebo k oslabení přirozené ochrany povrchu oka. Hrozí vyšší riziko infekce a vzniku zánětu rohovky. „Důležité je oči pravidelně hydratovat ještě předtím, než člověk příznaky suchosti očí pocítí. Aplikace umělých slz bez konzervačních látek může nepříjemným projevům předejít nebo očím ulevit. Dobrou zkušenost také máme s produkty obsahujícími kyselinu hyaluronovou, která je velmi dobře snášena a podporuje stabilní slzný film. Zdravotním problémům souvisejícím s klimatizací lze také předcházet vhodným nastavením vlhkosti, intenzity foukání vzduchu do prostoru, nikoli na tělo, a pravidelným větráním klimatizované místnosti,“ doporučila Martina Šajdíková, lékařka oční kliniky Gemini.

Samostatnou kapitolou je používání klimatizace v autě. „Úskalím klimatizace v autě se stává nastavení trysek pro přívod vzduchu. Pokud je nasměřujeme přímo na obličej, možná se budeme v horku cítit lépe, oči nám ale nepoděkují. Hrozí pocit pálení, řezání a svědění očí. Pro oči nejšetrnější je nastavit proud ochlazeného vzduchu směrem nahoru na čelní sklo. V neposlední řadě bychom neměli podceňovat údržbu klimatizace a pravidelnou výměnu filtrů. Ucpané filtry omezují proudění vzduchu a mohou vést k množení bakterií a nežádoucích mikroorganismů,“ řekl Pavel Stodůlka.

Chlad z klimatizace je nebezpečný také kvůli svalovým ztuhnutím. Když se ke staženým trapézovým a jiným šíjovým svalům z chladného prostředí přidá strnulé držení hlavy při práci na počítači nebo za volantem, hrozí, že se člověk ráno probudí s akutní blokádou krku, hrudní páteře nebo žeber. „Syndromy bolestivého ramene, tenisový loket a další nemusí být jen z přetížení, častou příčinou bývá právě nachlazení, zvlášť když klimatizace fouká intenzivně jen z jedné strany. Táhne-li zezadu na odkrytá nebo zpocená záda, odnesou to zase trvale bolestivá bedra. Tomu se často vystavují i lidé v klimatizovaných fitcentrech, kteří se zpotí a pak sedí na lavičce v průvanu. Léčba zablokovaných zad pak může dle závažnosti stavu trvat i několik týdnů,“ upozornila na zkušenosti z ordinace hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.

V klimatizovaných prostorech by měl člověk dbát na dostatečné oblečení, mít zakrytá bedra, i když sedí nebo se předklání, a zahalená ramena. „Při práci na počítači by měl sedět vzpřímeně a zápěstí ovládající myš držet v rovině, nikoli ohnuté nahoru nebo dolů. Pokud člověk cítí bolest, měl by každou hodinu strnulé svaly protáhnout. Paže, zápěstí, ramena, prsní a krční svaly uvolnit jednoduchými cviky. Neřešené blokády později končí mnohem závažnějšími a bolestivějšími stavy a negativně ovlivňují i správnou funkci vnitřních orgánů,“ dodala fyzioterapeutka.

img-responsive

Panel klimatizace, ilustrační foto | foto: pixabay.com

Největší a nejčastější chybou je nastavení příliš nízké teploty klimatizace. „Optimální rozdíl mezi teplotou vnitřních prostor a venkovní teplotou je pět stupňů Celsia. Co se týče klimatizace v autech, měla by se zapínat jen na 15 minut a teplota by neměla klesnout pod dvacet jedna stupňů Celsia,“ uzavřel Pavel Stodůlka.

Vytisknout

Diskuze: Auta, lidé, klimatizace, nejde jen o komfort, ale i o zdraví

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat, bestseler českých bazarů. Kolik stojí a jaký je průměrný model?

Toyota FJ40 Toma Hankse

Soukromý vůz Toma Hankse jde do dražby. Předpokládaná cena Toyoty FJ40?

Toyota

Olympioniky v Tokiu vozí futuristická vozítka od Toyoty

Honda HR-V e:HEV

Technologie e:HEV modelu HR-V inspirována vozy Formule 1®

Hyundai se stává generálním partnerem Botanické zahrady hl. m. Prahy

Hyundai se stává generálním partnerem Botanické zahrady hl. m. Prahy

Obytný UAZ Profi

UAZ přináší první informace o jeho novém obytném voze

Toyota Mirai

Vláda řekla, kdy by se měla cena vodíku pro auta vyrovnat naftě

Aston Martin DBX

Aston Martin výrazně snižuje ztrátu. Z dluhů ho tahá jeden model

Palivový filtr

Co je to palivový filtr? Proč je důležitý?

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Škoda Fabia a aerodynamika. Jak dopadla poslední generace?

Volkswagen představil atraktivní SUV kupé Taigo

Volkswagen představil atraktivní maličké SUV kupé Taigo

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Ojeté vozy táhnou. Zajímavosti z prvního pololetí

Ilustrační fotografie

Ministr Havlíček prozradil druhého zájemce o stavbu továrny na baterie pro elektromobily

Škoda 1101 Tudor

75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW Sportline

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Jak postupovat při nehodě v zahraničí a zkušenost se švýcarským lumpem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Soukromý vůz Toma Hankse jde do dražby. Předpokládaná cena Toyoty FJ40?

  2. Olympioniky v Tokiu vozí futuristická vozítka od Toyoty

  3. Technologie e:HEV modelu HR-V inspirována vozy Formule 1®

  4. Hyundai se stává generálním partnerem Botanické zahrady hl. m. Prahy

  5. UAZ přináší první informace o jeho novém obytném voze

  6. Vláda řekla, kdy by se měla cena vodíku pro auta vyrovnat naftě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud