Zavřené hotely i restaurace, omezená letecká doprava i přejezdy hranic – koronavirová opatření v různé míře zasahují do cestování již od začátku minulého roku. A lidem se opět komplikují plány na letní dovolenou, protože není jasné, jaká omezení v létě budou platit. Mnoho z nich se proto rozhodlo pro nákup obytného vozu.
Prodej obytných vozů – meziročně vzrostl o 200 %Nárůst zájmu o koupi obytných aut se začal projevovat na jaře minulého roku, během první vlny koronavirové epidemie si lidé uvědomili, že se bojí kvůli nákaze nejen cestovat letadlem, ale i být ubytovaní v hotelech či penzionech. Obytná auta se tak stala, kromě vlastních rekreačních zařízení, jedinou volbou, jak cestovat.
„Máte dům na kolečkách a nic vás neomezuje. Zároveň je to ale bezpečné, protože se izolujete jen s rodinou,“ vysvětluje trend Klára Hájek Velínská z Asociace kempování a karavaningu a dodává, že zájem o obytná auta nepolevil ani v zimních měsících, kdy meziročně vzrostl až o 200 %.
Nezvykle napilno tak během letošní zimy měli prodejci, což potvrzuje současný trend, že v tomto segmentu nyní nejsou měsíce se slabší poptávkou. „Dveře se u nás v zimním období nezavřely, lidé mají nyní o vozy zájem celoročně. V zimě s nimi parkují u sjezdovek a v létě pak mohou vyjet prakticky kamkoliv,“ vysvětluje Jan Skolil ze společnosti FC Morelo CZ, předního českého prodejce obytných vozů.
Trend – obytné vozy nad 3,5 tunyNabídka obytných aut je opravdu široká, většina zákazníků se spokojí s menšími obytnými vozy. Stále větší zájem je ale o prostornější a vybavenější obytné vozy nad 3,5 tuny „Kdo jednou vyzkouší obytné vozy, které mají dostatek obytného a úložného prostoru, těžko se v budoucnu spokojí s malým vozem, kde se pak o to více cítí stísněně a kde má problém na delších cestách uložit zavazadla a zejména vybavení pro volný čas,“ říká Pavla Skolil z FC Morelo CZ „Vedle většího prostoru s dostatečně velkým kuchyňským koutem a stolem s pohodlnými sedačkami, tito zákazníci vyžadují i dostatek prostoru pro uložení zahradního nábytku, skútrů, lyží, nebo kol. Do některých vozů se vejde dokonce i malý osobní automobil. Poptávka po vozech nad 3,5 tuny u nás meziročně vzrostla o 250 %“.
Nový životní stylOmezení možností cestování a restrikce v době pandemie způsobují, že se do koupě obytného vozu pouští i lidé, kteří nikdy v minulosti o tomto stylu trávení volného času neuvažovali. Z celkového počtu nových majitelů jich je, dle Asociace kempování a karavaningu, 80 procent.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?