Možná, že se oněch 10 nezbytných úkonů, které je třeba, nebo je přinejmenším vhodné udělat na autě po zimním provozu, může někomu připadat jako příliš dlouhý soupis. Nicméně zima vskutku našim miláčkům nepřeje, a tak stojí za to vlastními silami, nebo při jarní prohlídce v autoservisu, udělat maximum.
1. Samozřejmě, že jedničku tipne snad každý – přezout pneumatiky. Přestože dané počasí ještě připomíná leccos, jen ne příchod teplého jara, je třeba myslet na přezutí. Pamatujme, že jízda na zimních pláštích za teplého počasí není jen neekonomická, neekologická, ale i nerozumná. Zásadně se prodlužuje brzdná dráha, při vyhýbacích manévrech se vůz více naklání, snadněji se dostane do smyku … Odborníci ÚAMK varují, že výměna plášťů vlastními silami může opomenout vyvážení kol, stejně jako korekci geometrie náprav, která je podstatná pro směrovou stabilitu vozu.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
2. Brzdy, přesněji brzdové kotouče a brzdičem potrápila přes zimu sůl, štěrk na silnicích, vlhko, mráz … Výčet může být ještě delší. Takže je na místě jejich stav zkontrolovat a nezapomenout ani na kontrolu bodu varu brzdové kapaliny.
3. Podvozek si zaslouží důkladné omytí, aby se zbavil silně korozivní soli a dalších nečistot. Doporučit lze nejen omytí, ale také voskování, případné ošetření podběhů, otlučených míst.
4. Tyto úkony jsou společné i pro ochranu karoserie. Po důkladném omytí totiž najdeme místa otlučená kamínky. Co je dnes jen černou tečkou zbavenou laku vozu, bude zítra rezivějící místo. Trh nabízí dostatek korekčních tužek, které nanesou odpovídající barvu na poškozené místo.
5. Přinejmenším zběžnou kontrolu je na místě věnovat také čelnímu sklu a světlometům. Kamínek, který ťukl do skla jsme nemuseli ani postřehnout, ale jakmile přeroste v asi 2 centimetry dlouhou, byť tenkou vlásenku, předpisy to považují za vadu, která nedovoluje provoz a hrozí pokutou. Odborníci ÚAMK upozorňují i na případnou vlhkost uvnitř světlometů.
6. Zdání může mást: skončila zima, akumulátoru už nic nehrozí. Ne tak docela, protože zvláště delší dobu odstavené auto, byť v garáži, vlastně trpí. Baterie může být zásadně vyčerpána. Pro zapojení do hry alternátoru u baterie v dobrém stavu je nutná delší jízda, minimálně pak přes 15 až 20 kilometrů, aby se začala dobíjet. Když to nestačí, je čas na odborné dobití. Už proto, že naopak vysoké teploty škodí baterii ještě více než běžná zima.
7. Nemusíme o něm vlastně vůbec nic vědět, ale jeho stav ovlivňuje mnohé. Řeč je o vzduchovém filtru, který specialisté ÚAMK doporučují očistit stlačeným vzduchem, jestliže je příliš zanesený nebo poškozený, musí následovat výměna.
8. Ač neměla v zimě klimatizace příliš práce, v jejím výparníku to teď může vypadat jako v líhni bakterií. Přes zimu se tam zanesly a s oteplením se začnou množit. Vydezinfikovat ho antibakteriálním sprejem je zcela na místě. Ostatně nemálo servisů a dalších odborníků nyní nabízí i přípravky, které dokáží zlikvidovat i covidové zárodky.
9. Vyčistit je na místě celý interiér vozu, vysušit a vyčistit koberečky, stejně jako místa pod dnem zavazadelníku, dostat dolů mastnotu z vnitřní strany skel.
10. Zbavit auto všeho, co jsme do něj nastrkali během zimy v předzvěsti možných komplikací – lopatku, sněhové řetězy, rozmrazovač oken, kanystr s nemrznoucí směsí … Zkrátka připravit se na jarní cesty za prací či zábavou.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?