Možná, že se oněch 10 nezbytných úkonů, které je třeba, nebo je přinejmenším vhodné udělat na autě po zimním provozu, může někomu připadat jako příliš dlouhý soupis. Nicméně zima vskutku našim miláčkům nepřeje, a tak stojí za to vlastními silami, nebo při jarní prohlídce v autoservisu, udělat maximum.
1. Samozřejmě, že jedničku tipne snad každý – přezout pneumatiky. Přestože dané počasí ještě připomíná leccos, jen ne příchod teplého jara, je třeba myslet na přezutí. Pamatujme, že jízda na zimních pláštích za teplého počasí není jen neekonomická, neekologická, ale i nerozumná. Zásadně se prodlužuje brzdná dráha, při vyhýbacích manévrech se vůz více naklání, snadněji se dostane do smyku … Odborníci ÚAMK varují, že výměna plášťů vlastními silami může opomenout vyvážení kol, stejně jako korekci geometrie náprav, která je podstatná pro směrovou stabilitu vozu.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
2. Brzdy, přesněji brzdové kotouče a brzdičem potrápila přes zimu sůl, štěrk na silnicích, vlhko, mráz … Výčet může být ještě delší. Takže je na místě jejich stav zkontrolovat a nezapomenout ani na kontrolu bodu varu brzdové kapaliny.
3. Podvozek si zaslouží důkladné omytí, aby se zbavil silně korozivní soli a dalších nečistot. Doporučit lze nejen omytí, ale také voskování, případné ošetření podběhů, otlučených míst.
4. Tyto úkony jsou společné i pro ochranu karoserie. Po důkladném omytí totiž najdeme místa otlučená kamínky. Co je dnes jen černou tečkou zbavenou laku vozu, bude zítra rezivějící místo. Trh nabízí dostatek korekčních tužek, které nanesou odpovídající barvu na poškozené místo.
5. Přinejmenším zběžnou kontrolu je na místě věnovat také čelnímu sklu a světlometům. Kamínek, který ťukl do skla jsme nemuseli ani postřehnout, ale jakmile přeroste v asi 2 centimetry dlouhou, byť tenkou vlásenku, předpisy to považují za vadu, která nedovoluje provoz a hrozí pokutou. Odborníci ÚAMK upozorňují i na případnou vlhkost uvnitř světlometů.
6. Zdání může mást: skončila zima, akumulátoru už nic nehrozí. Ne tak docela, protože zvláště delší dobu odstavené auto, byť v garáži, vlastně trpí. Baterie může být zásadně vyčerpána. Pro zapojení do hry alternátoru u baterie v dobrém stavu je nutná delší jízda, minimálně pak přes 15 až 20 kilometrů, aby se začala dobíjet. Když to nestačí, je čas na odborné dobití. Už proto, že naopak vysoké teploty škodí baterii ještě více než běžná zima.
7. Nemusíme o něm vlastně vůbec nic vědět, ale jeho stav ovlivňuje mnohé. Řeč je o vzduchovém filtru, který specialisté ÚAMK doporučují očistit stlačeným vzduchem, jestliže je příliš zanesený nebo poškozený, musí následovat výměna.
8. Ač neměla v zimě klimatizace příliš práce, v jejím výparníku to teď může vypadat jako v líhni bakterií. Přes zimu se tam zanesly a s oteplením se začnou množit. Vydezinfikovat ho antibakteriálním sprejem je zcela na místě. Ostatně nemálo servisů a dalších odborníků nyní nabízí i přípravky, které dokáží zlikvidovat i covidové zárodky.
9. Vyčistit je na místě celý interiér vozu, vysušit a vyčistit koberečky, stejně jako místa pod dnem zavazadelníku, dostat dolů mastnotu z vnitřní strany skel.
10. Zbavit auto všeho, co jsme do něj nastrkali během zimy v předzvěsti možných komplikací – lopatku, sněhové řetězy, rozmrazovač oken, kanystr s nemrznoucí směsí … Zkrátka připravit se na jarní cesty za prací či zábavou.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.