Možná, že se oněch 10 nezbytných úkonů, které je třeba, nebo je přinejmenším vhodné udělat na autě po zimním provozu, může někomu připadat jako příliš dlouhý soupis. Nicméně zima vskutku našim miláčkům nepřeje, a tak stojí za to vlastními silami, nebo při jarní prohlídce v autoservisu, udělat maximum.
1. Samozřejmě, že jedničku tipne snad každý – přezout pneumatiky. Přestože dané počasí ještě připomíná leccos, jen ne příchod teplého jara, je třeba myslet na přezutí. Pamatujme, že jízda na zimních pláštích za teplého počasí není jen neekonomická, neekologická, ale i nerozumná. Zásadně se prodlužuje brzdná dráha, při vyhýbacích manévrech se vůz více naklání, snadněji se dostane do smyku … Odborníci ÚAMK varují, že výměna plášťů vlastními silami může opomenout vyvážení kol, stejně jako korekci geometrie náprav, která je podstatná pro směrovou stabilitu vozu.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
2. Brzdy, přesněji brzdové kotouče a brzdičem potrápila přes zimu sůl, štěrk na silnicích, vlhko, mráz … Výčet může být ještě delší. Takže je na místě jejich stav zkontrolovat a nezapomenout ani na kontrolu bodu varu brzdové kapaliny.
3. Podvozek si zaslouží důkladné omytí, aby se zbavil silně korozivní soli a dalších nečistot. Doporučit lze nejen omytí, ale také voskování, případné ošetření podběhů, otlučených míst.
4. Tyto úkony jsou společné i pro ochranu karoserie. Po důkladném omytí totiž najdeme místa otlučená kamínky. Co je dnes jen černou tečkou zbavenou laku vozu, bude zítra rezivějící místo. Trh nabízí dostatek korekčních tužek, které nanesou odpovídající barvu na poškozené místo.
5. Přinejmenším zběžnou kontrolu je na místě věnovat také čelnímu sklu a světlometům. Kamínek, který ťukl do skla jsme nemuseli ani postřehnout, ale jakmile přeroste v asi 2 centimetry dlouhou, byť tenkou vlásenku, předpisy to považují za vadu, která nedovoluje provoz a hrozí pokutou. Odborníci ÚAMK upozorňují i na případnou vlhkost uvnitř světlometů.
6. Zdání může mást: skončila zima, akumulátoru už nic nehrozí. Ne tak docela, protože zvláště delší dobu odstavené auto, byť v garáži, vlastně trpí. Baterie může být zásadně vyčerpána. Pro zapojení do hry alternátoru u baterie v dobrém stavu je nutná delší jízda, minimálně pak přes 15 až 20 kilometrů, aby se začala dobíjet. Když to nestačí, je čas na odborné dobití. Už proto, že naopak vysoké teploty škodí baterii ještě více než běžná zima.
7. Nemusíme o něm vlastně vůbec nic vědět, ale jeho stav ovlivňuje mnohé. Řeč je o vzduchovém filtru, který specialisté ÚAMK doporučují očistit stlačeným vzduchem, jestliže je příliš zanesený nebo poškozený, musí následovat výměna.
8. Ač neměla v zimě klimatizace příliš práce, v jejím výparníku to teď může vypadat jako v líhni bakterií. Přes zimu se tam zanesly a s oteplením se začnou množit. Vydezinfikovat ho antibakteriálním sprejem je zcela na místě. Ostatně nemálo servisů a dalších odborníků nyní nabízí i přípravky, které dokáží zlikvidovat i covidové zárodky.
9. Vyčistit je na místě celý interiér vozu, vysušit a vyčistit koberečky, stejně jako místa pod dnem zavazadelníku, dostat dolů mastnotu z vnitřní strany skel.
10. Zbavit auto všeho, co jsme do něj nastrkali během zimy v předzvěsti možných komplikací – lopatku, sněhové řetězy, rozmrazovač oken, kanystr s nemrznoucí směsí … Zkrátka připravit se na jarní cesty za prací či zábavou.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.