Silnice na celém světě jsou plné rozmanitých kruhových objezdů. Jednu věc však mají společnou: v řidičích vyvolávají často rozpaky. Podle průzkumu, který uskutečnila společnost Axa ve Španělsku, dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu. Kdo má přednost v jízdě? V jakém jízdním pruhu mám jet? Kdy musím zapnout ukazatel směru? Přinášíme návod, jak úspěšně zvládnout jízdu na kruhovém objezdu.
PomaluMezi nejožehavější situace patří příjezd na kruhový objezd. Podle společnosti Axa dochází k 54 % nehod při vjezdu na kruhový objezd. První doporučení při příjezdu ke kruhovému objezdu zní zpomalit. V případě cestování v zemích, jakými jsou Velká Británie, Irsko nebo Austrálie, si pamatujte, že se vjíždí a vyjíždí vlevo.
Přednost v jízděDruhým zásadním pravidlem je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu. Je-li řidič na pochybách, zda má dostatek času pro bezpečný vjezd na kruhový objezd, doporučují odborníci počkat, dokud nebude možné manévr uskutečnit bez rizika nehody.
Výběr vhodného jízdního pruhuÚspěšně jsme vjeli na kruhový objezd. Nyní se všeobecně pro vyšší bezpečnost jízdy doporučuje držet se vnějšího okraje kruhového objezdu a přejíždět co nejméně mezi jízdními pruhy. Pokud však máte v plánu udělat otočku o 180 stupňů nebo míříte k nejvzdálenějším výjezdům, měli byste použít jízdní pruhy na vnitřní straně.
Asistenční systémy, jakým je Lane Assist, pomohou řidiči udržet vůz v jízdním pruhu. „Lane Assist rozpoznává přední kamerou značení na vozovce a upozorní řidiče, pokud hrozí, že vůz vyjede z jízdního pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení bezpečnostních asistenčních systémů ve společnosti SEAT.
Ještě jednou kolem dokolaPokud chcete opustit kruhový objezd, musíte zapnout ukazatele směru a přejet do vnějšího jízdního pruhu. Vůz ve vnějším jízdním pruhu má vždy přednost v jízdě. V případě, že je jízdní pruh, do něhož chcete přejet, již obsazený, je nejvhodnější objet kruhový objezd ještě jednou, dokud není příslušný jízdní pruh volný, abyste mohli bezpečně z kruhového objezdu vyjet.
Používejte vždy ukazatel směruV tomto ohledu řidiči při jízdě na kruhovém objezdu nejvíce chybují. Ukazatel směru musíte zapnout pouze při výjezdu z kruhového objezdu a při změně jízdního pruhu, nikoli při vjezdu nebo na znamení, že pokračujete v jízdě na kruhovém objezdu. Nové technologie zlepšují viditelnost ukazatelů směru.
Skupina cyklistů je jedno vozidloZvláštní pozornost musejí řidiči věnovat cyklistům, protože jsou zranitelnějšími účastníky silničního provozu. Navíc platí pravidlo, že cyklisté, kteří jedou ve skupině, mají přednost v jízdě před vozidly na kruhovém objezdu od okamžiku, kdy na kruhový objezd vjede první z nich. Mnoho řidičů o tomto pravidlu neví, ale na celou skupinu cyklistů se pohlíží jako na jedno vozidlo, a proto musíte počkat, dokud na kruhový objezd nevjedou všichni cyklisté.
Především zachovejte klidKruhové objezdy jsou často testem trpělivosti řidiče, ale je zakázáno používat houkačku, abychom si vylili zlost na jiné řidiče nebo jim vytýkali jejich manévry. Houkačka se smí používat pouze jako upozornění na riziko hrozící nehody.
Nejpozoruhodnější kruhové objezdyFrancie má ze všech zemí největší počet kruhových objezdů – jeden na každých 21 kilometrů silnic. Na celém světě se však můžete setkat s mnoha různými kruhovými objezdy.
NejstaršíArc de Triomphe, Vítězný oblouk v Paříži (Francie), je nejstarším kruhovým objezdem na světě. Na této křižovatce, která je proslulá také vysokým počtem nehod, se sbíhá 12 ulic. Řidiči začátečníci tudy nesmějí jezdit.
Nejsložitější„The Magic Roundabout“, Kouzelný kruhový objezd ve Swindonu (Velká Británie), je považován za nejsložitější křižovatku v podobě kruhového objezdu na světě. Celkem sedm kruhových objezdů se samostatným provozem je na této křižovatce uspořádáno do kruhu.
NejchytřejšíKruhové objezdy přispívají k plynulosti dopravy. Pokud však vozovku přecházejí chodci, tato výhoda se ztrácí. V městské čtvrti Lujiazui v čínské Šanghaji proto vybudovali nadzemní komunikaci pro chodce, která propojuje stanici podzemní dráhy s okolními mrakodrapy a nejnavštěvovanějšími historickými budovami.
NejvětšíNejvětší kruhový objezd na světě se nachází v nově budované malajsijské metropoli Putrajaya, na jih od dosavadního hlavního města Kuala Lumpur. Kruhový objezd zabírá plochu 4500 metrů čtverečních a uprostřed něj vyrostl 5hvězdičkový hotel spolu s druhou rezidencí premiéra Malajsie a botanickou zahradou Petra Perdana Gardens.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.