Lak Lexusu LS 2021 jako dynamické zrcadlo. Může za to nová technologie

Lexus LS ukázal novinku pro rok 2021 - zcela nové pojetí lakování uvnitř i zvnějšku
Lexus LS ukázal novinku pro rok 2021 - zcela nové pojetí lakování uvnitř i zvnějšku, foto: Lexus
AutoRoad.cz 1. února 2021 23:43
Sdílej:

Lexus LS je známý tím, že jako vlajkový sedan japonské automobilky posouvá hranice designu, uvádí moderní technologie, a zároveň navazuje na tradiční řemeslné umění a estetiku. Novinkou verze modelu pro rok 2021 je zcela nové pojetí jeho šedých, stříbrných a černých odstínů uvnitř i zvnějšku.

Motiv Time in Design, který si zvolil tým vývojářů pro nový Lexus LS, vychází z tradičního japonského pojetí krásy měnící se s každým okamžikem v souladu s ubíhajícím časem a změnami prostředí.

„Chtěli jsme zachytit a designem vyjádřit prchavý obraz, proto jsme přetavili vytříbený, typicky japonský smysl pro estetiku ve vysokou uměleckou hodnotu. Inspirací byl obraz měsíční záře ve vlnách, který se také stal jednotícím motivem podoby interiéru a exteriéru,“ říká Tošio Asahi, hlavní konstruktér modelu LS.

Lexus se od roku 2003 soustředí na nové odstíny exteriéru s využitím pokrokové technologie lakování, aby dosáhl co nejzářivějšího vzhledu. Nový LS v tomto ohledu prezentuje výsledky nejnovějšího vývoje díky odstínu stříbrná Lunar, jenž proměňuje jednotlivé křivky a úhly karoserie vozu v reliéf plný kontrastních odlesků a hlubokých stínů, které ještě umocňují dojem a spletitost těch nejjemnějších designových detailů.

Kapota jako zrcadloPovrch v odstínu stříbrná Lunar mění svůj vzhled v závislosti na úhlu dopadajícího světla i denní době, a tak vůz za poledního slunce působí úplně jinak než za soumraku. Výsledný efekt se ještě násobí v pohybu, kdy LS připomíná zrcadlo odrážející ubíhající okolní krajinu.

Klíčem k dosažení tohoto efektu je vylepšená technologie lakování Sonic. Standardní barevná vrstva má zpravidla tloušťku 13 až 14 mikrometrů, avšak u odstínů vytvářených dosavadní technologií Sonic stlačila vrstvu přibližně na čtyři mikrometry.

V případě stříbrné Lunar se metodu podařilo posunout ještě dál, protože barevná vrstva už má jen jeden až dva mikrometry. Hliníkové vločky, které by za normálních okolností jen náhodně pluly v barevném laku, zde vytvářejí hustou vrstvu s rovnoměrným uspořádáním ve prospěch co nejvyššího lesku.

Tato ultra tenká vrstva samozřejmě nefunguje sama o sobě. Žádá si mimořádnou dovednost při nanášení a také hodně závisí na provedení základní a podkladové barvy, a tak Lexus musel výrazně zdokonalit i její kvalitu a hladkost.

To si vyžádalo těsnou spolupráci specialistů na lakování s výrobním týmem včetně opakovaných drobných vylepšení, dokud nebylo dosaženo požadovaného čistě stříbrného povrchu, připomínajícího zrcadlo.

Obložení z moderních technologiíMotiv Time in Design rovněž zahrnuje novou kombinaci ozdobného obložení, které je k dispozici společně s lakem stříbrná Lunar. Dekorativní výplně dveří Nišidžin a Haku navazují na markantní broušené sklo Kiriko a ručně skládané výplně, které jsme ve vozech LS vídali doposud a které jsou podobnou reinterpretací tradičního japonského umění.

Nišidžin připomíná mihotání světelných paprsků za měsíčního úplňku nad mořskou hladinou. Vytváří se stejnou tradiční metodou, která se kdysi používala k výrobě tkaných materiálů pro japonskou šlechtu: jemná vlákna kovové fólie jsou napnuta na papír waši a rozřezáním na tenké proužky se vyrábí příze. V případě LS se z vláken pečlivě utká žakárový vzor s trojrozměrným efektem stříbrných, šedých a černých tónů.

Tkanina ladí s dekorativním panelem Haku, jenž obepíná kliky dveří. Vznik Haku (japonské označení pro kovový plátek) se datuje do dob před 400 lety. Jde o řemeslně náročný proces, kdy se z ingotu nebo kousku kovu vykovala fólie o tloušťce pouhých desetitisícin milimetru. Výslednou fólií se poté ručně obkládá povrch panelu, čímž je dosaženo nádherné textury.

Nový LS rovněž přichází s variantou dekoru Laser Cut Special s otevřenými póry z jasanového dřeva (Ash). Používá se masivní dřevo mořené do černa, aby co nejvíce vynikla výrazná textura.

Ke slovu zde přichází speciální proces řezání laserem, který pod dřevem odhaluje lesklé detaily podkladové kovové vrstvy. Tato technika staví na tradičním mistrovském umění japonských výrobců hudebních nástrojů.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.