Tatra a rallye Dakar jdou neodmyslitelně k sobě. Nejeden fanoušek motorsportu jistě zatoužil po vlastnictví speciálu, který tento jeden z nejnáročnějších závodů na světě absolvoval. Nyní se naskytla příležitost.
Moskevský závodní tým Georaid, jenž se s vozy Toyota Land Cruiser a Chevrolet Niva v minulosti účastnil vytrvalostních závodů nejen v Rusku, ale také na Dakaru, ukončil svou činnost. Proto se rozhodl, že prodá nadbytečný majetek, jehož součástí je i doprovodné vozidlo vyrobené v České Republice.
Tím vozidlem je u nás dobře známá Tatra 815 6x6. Kopřivnická legenda s obytnou nástavbou vznikla u nás v roce 2008 právě na objednávku ruského týmu. Jako základ posloužila Tatra 815 z roku 1993 s atmosférickou V12 o objemu 19 litrů a výkonem 235 kW a točivým momentem 1400 N.m.
V roce 2015 prošla Tatra důkladnou modernizací, která se týkala jak podvozku, tak i obytného modulu. Od té doby najezdila pouhých 5000 km. Po modernizaci umí 815 uhánět po zpevněné komunikaci rychlostí až 135 km/h a nárokuje si v průměru 40 litrů na 100 km.
Důležitější, než maximální rychlost, je však ona obytná nástavba. Je postavena tak, aby pohodlně ubytovala šestici lidí. K vybavení náleží kuchyně s lednicí, plynovým vařičem, mikrovlnou troubou, mrazákem a dřezem s tekoucí vodou. Pak je zde sprcha a WC, nádrž na 240 litrů vody a TV. Obytná nástavba dále obsahuje 4 baterie, solární panely o výkonu 3 kW a naftové topení s výkonem 8,5 kW.
Jedinečný obytný vůz, schopný překonat i velmi náročný terén jak Ruska, tak i africké pouště, je na prodej ve městě Lobnya v moskevském regionu. Požadovaná cena je 2,7 milionů Rublů, což je při současném kurzu přibližně 810 000 Kč.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?