Není hybrid jako hybrid. Lexus ukázal zajímavé mezigenerační srovnání

AutoRoad.cz, 4. listopadu 2020, 00:14 Google+

Lexus ve svém nejmodernějším technickém centru a na zkušební dráze v belgickém Zaventemu podrobil crossover UX 250h s hybridním pohonem 4. generace přímému srovnání s prvním průkopnickým hybridním SUV Lexus RX 400h.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lexus podrobil crossover UX 250h přímému srovnání s průkopnickým hybridním SUV Lexus RX 400h

Lexus podrobil crossover UX 250h přímému srovnání s průkopnickým hybridním SUV Lexus RX 400h | foto: Lexus

Sdílejte článek

Lexus UX 250h
Rok uvedení na trh: 2020
Výkon: 135 kW
Kombinovaná spotřeba paliva: 5,3 l/100 km*
Emise CO2*: 102 g/km*

Lexus RX 400h
Rok uvedení na trh: 2005
Výkon: 200 kW
Kombinovaná spotřeba paliva: 8,1  l/100 km*
Emise CO2: 192 g/km*
* podle metodiky WLTP (přibližné údaje v případě RX 400h)

„Stále si pamatuji, nakolik mne ohromil výkon a jízdní schopnosti RX 400h, když jsem měl poprvé možnost řídit prototyp tohoto vozu poblíž německého Nürburgringu. Jeho lineární akcelerace, elektrifikovaný pohon s jednotkou V6 a tichý chod je úchvatný dodnes. Za 15 let se však mnoho změnilo a z mého pohledu UX 250h nastoluje mezi hybridy nová srovnávací měřítka prostřednictvím smělého stylistického ztvárnění, zcela precizní ovladatelnosti a 4. generace hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením. V porovnání s RX 400h nabízí vyšší dynamiku i atraktivnější dávkování výkonu, kdy jsou otáčky motoru lépe sladěny s rychlostí vozidla, než tomu bylo v případě dřívějších hybridů Lexus,“ říká Herwig Daenens, technický manažer komplexního hodnocení vozidel a uživatelských zkušeností ze společnosti Toyota Motor Europe.


1. JÍZDNÍ DYNAMIKA
 
„Nejmodernější UX 250h ukazuje, jak ohromného zlepšení jízdní dynamiky Lexus od roku 2005 dosáhl. Vůz navržený pro evropské řidiče a částečně vyvíjený ve výzkumném a vývojovém centru Lexus v Zaventemu se na dráze ukázal jako neuvěřitelně zábavný. Je tomu zčásti díky jeho nové a mimořádně tuhé platformě GA-C, jakožto i nízkému těžišti ve prospěch menších náklonů podvozku, resp. vysoce přesnému řízení s elektrickým posilovačem,“ vysvětluje Herwig Daenens.

img-responsive

Lexus UX 250h ukazuje, jak ohromného zlepšení jízdní dynamiky Lexus od roku 2005 s hybridní technologií dosáhl | foto: Lexus

UX 250h nabízí jízdní chování podobné hatchbacku

Za prakticky dokonalých podmínek testovací dráhy v Zaventemu nabídlo prémiové SUV RX 400h pozoruhodně vytříbené jízdní schopnosti, reakce řízení i stabilitu v přímém směru. Herwig Daenens vysvětlil, že k vlastnostem UX 250h přispěla jedna konkrétní osoba: Akio Toyoda, tzv. jezdecký mistr Lexus, trvající na požadavku, aby každý nový Lexus přinášel ‚potěšení za volantem‘. Tento ctižádostivý cíl znamenal nutnost vytvořit novou a velmi tuhou platformu, díky níž se jízdní chování hybridního crossoveru může srovnávat s hatchbacky.

img-responsive

Lexus UX 250h ukazuje, jak ohromného zlepšení jízdní dynamiky Lexus od roku 2005 s hybridní technologií dosáhl | foto: Lexus

Nejnižší těžiště v této třídě

UX 250h díky nové platformě a umístění hybridní baterie vykazuje nejnižší těžiště ze všech vozů dané třídy. Tuto vlastnost, klíčovou pro dynamické jízdní schopnosti vozu, doplňují opatření na úsporu hmotnosti v rámci stavby karoserie, jako např. použití lehkého hliníku pro boční dveře, blatníky a kapotu.

2. HYBRIDNÍ TECHNOLOGIE

Hybridní pohony Lexus s autonomním dobíjením, kombinující výkon benzínového motoru s jedním či více elektromotory, tradičně nastolují srovnávací kritéria v oblasti elektrifikace luxusních vozů. Jak je zřejmé ze samotného označení, hybridy Lexus se dobíjejí samy po dobu jízdy (při zpomalování nebo brzdění), a tak je majitelé nikdy nemusejí připojovat k síti nebo se obávat krátkého dojezdu na baterii. Hybridní vozy Lexus s autonomním dobíjením, nyní již ve své 4. generaci, kromě kultivovaného výkonu a ovládání nabízejí hospodárnější chod a výrazně nižší emise než vozy se samotným konvenčním motorem, ať již benzínovým či naftovým.

img-responsive

Lexus RX 400h využívá koordinované souhry benzínového motoru 3,3 litru V6 a elektromotorů na obou nápravách | foto: Lexus

RX 400h: průkopník hybridního pohonu

RX 400h využívá koordinované souhry benzínového motoru 3,3 litru V6 a elektromotorů na obou nápravách; jeho prostřednictvím se Lexus chopil iniciativy a stal se leaderem na poli alternativních hnacích ústrojí, když v brzké době uvedl celou řadu hybridních modelů Lexus s autonomním dobíjením. Za volantem RX 400h si Herwig Daenens připomněl, jak neuvěřitelně vyspělým vozem první luxusní hybrid vlastně byl a proč na trhu dosáhl takového úspěchu.

Zásadním průlomem v dané době byl vysokonapěťový modul hybridní baterie o celkovém jmenovitém napětí 288 V, zahrnující 30 samostatných článků o napětí 9,6 V. Kompaktní a lehký modul se nachází pod zadním sedadlem. RX 400h v porovnání s čistě benzínovým provedením RX 300 nabídl zájemcům o luxusní SUV výrazné snížení spotřeby (celk. o 33 %, dokonce 67 % ve městě) a jako průkopník přivedl majitele vozů Lexus k elektrifikaci bez obav z krátkého dojezdu, dostupnosti nabíjecích stanic nebo kompromisů v otázkách prostornosti.

Vyspělá konstrukce hybridního pohonu s minimálními nároky na údržbu  
RX 400h na zkušební dráze i dnes demonstruje stejně hladkou jízdu a kultivovanost, jako když v roce 2005 opouštěl výrobní závod na ostrově Kjúšú. Důvodem je i to, že většina konkurenčních hybridních systémů je postavena na vícestupňových převodovkách s přímým řazením nebo automatických převodových ústrojích, což znamená několikero spojek a akčních členů náchylných k opotřebení. Oproti tomu hybridní převodovka Lexus díky své konstrukci nabízí nejen minimální účty za opravy, ale i záruku luxusního požitku z jízdy po celou dobu životnosti vozidla.

„Tvrzení, že RX 400h je ‚stále stejně dobré jako nové‘, může znít klišovitě, nicméně o spolehlivosti tohoto vozu nejlépe svědčí neochvějně hladký chod hybridního ústrojí Lexus, a to i přes vysoký údaj na tachometru. Důležité je zmínit, že UX 250h používá stejnou základní architekturu hnacího ústrojí jako RX 400h, ovšem se značně vylepšenou hybridní převodovkou s kompaktnějšími elektromotory a přímým záběrem pro atraktivnější jízdní vlastnosti; můžeme tudíž předpokládat, že náš nejnovější městský crossover nabídne podobnou špičkovou úroveň kvality, odolnosti a spolehlivosti,“ vysvětluje Raf Schuermans.

img-responsive

Lexus RX 400h využívá koordinované souhry benzínového motoru 3,3 litru V6 a elektromotorů na obou nápravách | foto: Lexus

UX 250h: Čtvrtá generace hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením                       

Na cestě od RX 400h k UX 250h proběhla pod kapotou hybridů Lexus nenápadná revoluce. Technologie dnes určitě není vyhrazena jen drahým vlajkovým modelům; hybridy se 4. generací hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením, jako např. UX 250h a ES 300h, dosahují nižší spotřeby i emisí a současně umožňují absolvovat mnohem delší vzdálenost v čistě elektrickém režimu EV. Současně se výrazně posunuly parametry celkového výkonu, odezvy a jízdních kvalit.

K průběžnému zlepšování napomohlo i to, že konstruktéři Lexus se zaměřili na vývoj ještě kompaktnějších a kultivovanějších komponent ve prospěch lepších vlastností. Výrobci Lexus a Toyota za posledních 25 let zaregistrovali neuvěřitelných více než 24 tisíc patentů týkajících se hybridů s autonomním dobíjením a technologií pro elektromobily – více než kterákoli jiná automobilka. Společnost Toyota Motor Corp. v roce 2018 své vedoucí postavení v oboru demonstrovala i oznámením, že povoluje bezplatné využívání vlastních patentů na hybridní a další vozidla s využitím technologie elektrifikace.

Řadu z těchto inovací najdeme i v novém modelu UX 250h, testovaném v Zaventemu.

img-responsive

Lexus RX 400h se stal lídrem na poli alternativních hnacích ústrojí | foto: Lexus

Hospodárnost benzínového motoru na úrovni světové špičky

Výkonný benzínový motor 3,3 litru V6 pro RX 400h byl ve své době průlomový, nicméně i zbrusu nová jednotka 2,0 litru pro UX 250h zahrnuje jedinečná konstrukční řešení vč. technologie rychlého spalování, díky níž se jedná o jednotku s nejvyšší termodynamickou účinností, jaká se kdy v sériových vozech objevila. Za účelem posouzení nových technologií bylo vyrobeno šedesát různých prototypů, které absolvovaly přes 10 milionů kilometrů praktického testování.

Třetí generace bateriové technologie

UX 250h podobně jako RX 400h používá technologii NiMH baterií, léty prověřenou tímto výrobcem luxusních vozů, ovšem ve vyspělejší formě než předchůdce. Zvýšil se počet článků, což přineslo vyšší výkon i aktivnější využívání energie z baterie, zatímco rozměry bateriového modulu se zmenšily díky optimalizaci vnitřního uspořádání a použití kompaktnějšího systému chlazení.

img-responsive

Hybridní pohony Lexus s autonomním dobíjením, kombinující výkon benzínového motoru s jedním či více elektromotory | foto: Lexus

Kompaktnější, lehčí a extrémně spolehlivé baterie
      
Lexus k pohonu většiny svých hybridních vozů, jejichž počet dosáhl již 1,7 milionu, používá technologii NiMH baterií. Uvedená technologie je extrémně spolehlivá, zpravidla vykazuje delší životnost než vozidlo samotné a též dovoluje snazší recyklaci než jiné materiály baterií. Díky neustálému zlepšování v duchu filozofie Kaizen po dlouhých 25 let se u této cenově dostupné bateriové technologie podařilo snížit hmotnost až o 50 %, resp. rozměry o 60 %.

Přepracovaná hybridní převodovka

V modelu RX 400h se představila hybridní převodovka ovládající elektrickou i mechanickou hnací sílu; konstruktéři nového UX 250h vynaložili maximum snahy o to, aby všechny prvky v jednotce 4. generace byly ještě menší a lehčí. Nové víceosé uspořádání motorgenerátoru č. 1 (výroba elektřiny) a motorgenerátoru č. 2 (pohon) se odrazilo v kompaktnější a lehčí konstrukci. Přechodem na jednodušší převod s paralelní hřídelí poklesly třecí síly o 25 %. Kompaktní rozměry nové převodovky napomohly k nejmenšímu poloměru otáčení UX 250h v dané třídě; nový systém zpětného vedení chladicího oleje zase přispívá k hladkému a bezporuchovému chodu.

Hospodárnější jednotka řízení energie (PCU)

Nová jednotka PCU, mnohem menší a lehčí než v případě původního modelu RX 400h, je upevněna přímo nad převodovkou, což přispívá ke kompaktním rozměrům a nižší hmotnosti celé hybridní soustavy, resp. zvětšení místa uvnitř motorového prostoru. A v neposlední řadě je zde nová menší výkonová karta s účinným oboustranným chlazením. K dalšímu potlačení hlučnosti napomohla optimalizace výkonového filtru.

Přes 50 % času v režimu s nulovými emisemi

Model UX 250h, pohybující se převážně v rušných ulicích města, posouvá přínosy hybridní technologie Lexus s autonomním dobíjením na novou úroveň. Při nedávném testování v Belgii se ukázalo, že 57 % času zůstává benzínový motor UX 250h zcela vypnutý, přičemž bezmála 45 % hnací síly vozu pochází z elektromotoru, resp. 34 % energie nutné k pohonu kol se jednoduše produkuje brzděním nebo zpomalováním.

Kompaktní pohon všech kol E-Four AWD

Dnešním trendem jsou městské crossovery s jen omezenými požadavky na jízdy mimo zpevněné cesty; UX 250h AWD proto disponuje mnohem menším a kompaktnějším zadním elektromotorem než relativně velká 50kW jednotka z RX 400h. Pohon všech kol E-FOUR pro UX 250h používá samostatný vyhrazený motorgenerátor s vysokým točivým momentem, začleněný do diferenciálu zadní nápravy. Při akceleraci, průjezdu zatáčkami nebo jízdě na kluzkém povrchu se výkon automaticky rozděluje mezi přední a zadní kola (v poměru od 100:0 až po 20:80) prostřednictvím stabilizačního systému VSC.

img-responsive

Lexus podrobil crossover UX 250h přímému srovnání s průkopnickým hybridním SUV Lexus RX 400h | foto: Lexus


3. DESIGN EXTERIÉRU

Od uvedení RX 400h proběhla u značky Lexus velká řada změn, v neposlední řadě i na poli designu. Hold je třeba vzdát dovednostem řemeslných mistrů z japonského závodu Lexus na ostrově Kjúšú – závodu speciálně vybudovaného za účelem výroby hybridních modelů uvedené luxusní značky. První hybridy Lexus se tehdy pyšnily na míru navrženými koly, specifickou maskou chladiče a transparentním provedením zadních svítilen.

img-responsive

Lexus podrobil crossover UX 250h přímému srovnání s průkopnickým hybridním SUV Lexus RX 400h | foto: Lexus

„Zatímco z ikonických tvarů RX 400h čiší elegance a vytříbenost, UX 250h vedle něj vypadá mnohem dynamičtěji díky vymodelovaném křivkám a výrazné charakteristické masce Lexus. Z pohledu jízdních schopností oceňuji jeho četná aerodynamická vylepšení a nízkou polohu za volantem ve prospěch potěšení z jízdy,“ komentuje Herwig Daenens.

img-responsive

Lexus podrobil crossover UX 250h přímému srovnání s průkopnickým hybridním SUV Lexus RX 400h | foto: Lexus

Nejnovější UX 250h zaparkované vedle průkopnického stájového kolegy zaujme výraznějším designem a mnohem sportovnějším postojem, který ještě akcentuje ostře vymodelovaná karoserie, charakteristická maska chladiče Lexus a LED světlomety se třemi zdroji s motivem písmene L. Zadní celistvé skupinové svítilny jsou nejen poutavé na pohled, ale i mimořádně aerodynamické. Lamely začleněné do světel potlačují víření vzduchu ve prospěch stability zádě vozu při projíždění zatáček nebo za bočního větru. Crossover UX 250h, nyní nejprodávanější model značky Lexus v Evropě, zpřístupňuje hybridní pohon Lexus s autonomním dobíjením mnohem širšímu spektru zájemců.

img-responsive

Interiér Lexusu RX 400h nabízí nevyvratitelný pocit luxusu a kultivovanosti | foto: Lexus

4. DESIGN INTERIÉRU A TECHNOLOGIE

Po usazení za volant v prostorné kabině RX 400h na nás dýchne nevyvratitelný pocit luxusu a kultivovanosti tohoto SUV. Kožené čalounění, obklady po celé v kabině a všechny ovládací prvky vykazují dlouhou trvanlivost a stále vypadají jako nové. Pozoruhodný je i seznam výbavy RX 400h vč. technologií jako je např. vícezónová klimatizace, prémiový hudební systém Mark Levinson s 11 reproduktory nebo xenonové světlomety (HID), které by u prémiových vozů neurazily ani v dnešní době.

„RX 400h se uvnitř chlubí prostorností a kultivovaností a i po 15 letech každodenního používání stále vypadá velice svěží. Je zajímavé, že interiér UX 250h s interiérem od řemeslných mistrů Takumi obsahuje řadu designových prvků, které jsme v roce 2010 původně vyvinuli pro supersport Lexus LFA. Věci jako kokpit a přístroje natočené směrem k řidiči, kožená sedadla obepínající postavu nebo volant inspirovaný modelem LFA mne dnes vyložené lákají ke svezení,“ uvedl Herwig Daenens.

img-responsive

Lexus UX 250h nabízí inovace kdysi vyhrazené jen vlajkovým modelům | foto: Lexus

Nejvíce ze všeho však vyniká posun v oblasti technologií palubní komunikace. Majitelé UX 250h se dnes mohou těšit z inovací kdysi vyhrazených jen vlajkovým modelům, ať již jde o 10,3" displej multimediální soustavy s panoramatickým zobrazováním okolí vozu, extra velký head-up displej nebo systém prostorového ozvučení Mark Levinson Premium Surround Sound se 13 reproduktory. Patrně ze všeho nejvýznamnější je však skutečnost, že zatímco RX 400h byl prvním SUV se systémem integrovaného řízení dynamiky vozidla (VDIM), nové UX 250h přichází s průkopnickým bezpečnostním paketem Lexus Safety System+, jehož součástí je i předkolizní bezpečnostní systém (PCS), nyní s funkcí rozpoznávání chodců za denního světla i po setmění, resp. rozpoznávání cyklistů ve dne.

Vytisknout

Diskuze: Není hybrid jako hybrid. Lexus ukázal zajímavé mezigenerační srovnání

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lucid Air bude mít dojezd více než 800 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy

Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

Mercedes W124 300E

Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Nokian představil prémiové zimní i celoroční gumy pro osobní vozy a SUV

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

  2. Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

  3. Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

  4. Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

  5. Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

  6. Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud