Na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem se představí zážehový motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním benzinu do válců, který z objemu pouhých 1,4 l dává výkon
125 kW/170 k a jehož točivý moment dosahuje v mimořádně širokém rozmezí otáček 1750 min-1 až 4500 min-1 špičkové hodnoty 240 Nm
(a v rozmezí otáček 1250 min-1 až 6000 min-1 neklesá pod hranici
200 Nm!).
Klíčem k těmto zcela mimořádným parametrům je systém zdvojeného přeplňování do série uspořádaným turbodmychadlem a mechanickým Rootsovým kompresorem. Výsledkem tohoto unikátního řešení je kompaktní lehký agregát o objemu jen 1,4 l, jehož parametry jsou však srovnatelné s nepřeplňovaným zážehovým motorem o objemu 2,3 l, přičemž ovšem jeho spotřeba je o pětinu nižší!
Unikátní motor 1.4 TSI/125 kW je určený pro model Golf GT, který se na českém trhu objeví koncem tohoto roku.
Konstruktéři automobilky Volkswagen připravili i druhou výkonovou verzi motoru 1.4 TSI, která má výkon snížený na 103 kW/140 k a jejíž točivý moment vrcholí na hodnotě 220 Nm - s tou vyjede Golf v první polovině roku 2006.
Přeplňování spalovacích motorů je efektivní cestou k vyšším výkonovým parametrům, nižší spotřebě a čistším spalinám. Nejrozšířenější systém přeplňování turbodmychadlem má však zejména u menších motorů velkou slabinu v malém točivém momentu a nízkém výkonu v nižších otáčkách, kdy malé množství výfukových plynů nedokáže dostatečně roztočit turbínu dmychadla. Konstruktoři automobilky Volkswagen proto přišli s unikátním řešením: V nízkých otáčkách "dopuje" motor mechanicky poháněný Rootsův kompresor, který se připojuje a odpojuje samočinně prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky, zatímco ve vyšších otáčkách přebírá úkol zásobovat spalovací prostory dostatkem vzduchu tradiční turbodmychadlo.
Systém zdvojeného přeplňování, který zvolili konstruktéři automobilky Volkswagen, tedy eliminuje slabiny a naopak využívá přednosti obou tradičních způsobů přeplňování: Mechanicky poháněný kompresor dává dostatečný plnicí přetlak už od nejnižších otáček, přičemž po roztočení motoru do oblasti středních otáček, kdy starost o plnění motoru přebírá turbodmychadlo, se kompresor samočinně odpojuje a neodčerpává tak část výkonu motoru pro svůj pohon, což se samozřejmě odrazí v nižší spotřebě.
Tato koncepce přinesla skvělé výsledky: Malý šestnáctiventilový motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním benzinu do válců mohutně "zatahuje" už od nejnižších otáček a dovoluje tak jízdu bez příliš častého řazení na nižší rychlostní stupně, což zároveň snižuje spotřebu paliva. Golf GT, poháněný motorem 1.4 TSI propojeným se standardně montovanou manuální šestistupňovou převodovkou, zrychluje z 0 na 100 km/h během 7,9 s, na pátý rychlostní stupeň se rozjede z 80 km/h na 120 km/h za pouhých osm sekund a pod plným plynem jede až 220 km/h. V normovaném režimu město/mimo město/kombinace činí přitom jeho spotřeba jen 9,6/5,9/7,2 l/100 km.
Volkswagen