Motoráři automobilky Volkswagen přicházejí s revoluční pohonnou jednotkou:
Na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem se představí zážehový motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním benzinu do válců, který z objemu pouhých 1,4 l dává výkon 125 kW/170 k a jehož točivý moment dosahuje v mimořádně širokém rozmezí otáček 1750 min-1 až 4500 min-1 špičkové hodnoty 240 Nm (a v rozmezí otáček 1250 min-1 až 6000 min-1 neklesá pod hranici 200 Nm!).
Klíčem k těmto zcela mimořádným parametrům je systém zdvojeného přeplňování do série uspořádaným turbodmychadlem a mechanickým Rootsovým kompresorem. Výsledkem tohoto unikátního řešení je kompaktní lehký agregát o objemu jen 1,4 l, jehož parametry jsou však srovnatelné s nepřeplňovaným zážehovým motorem o objemu 2,3 l, přičemž ovšem jeho spotřeba je o pětinu nižší!
Unikátní motor 1.4 TSI/125 kW je určený pro model Golf GT, který se na českém trhu objeví koncem tohoto roku.
Konstruktéři automobilky Volkswagen připravili i druhou výkonovou verzi motoru 1.4 TSI, která má výkon snížený na 103 kW/140 k a jejíž točivý moment vrcholí na hodnotě 220 Nm - s tou vyjede Golf v první polovině roku 2006.
Přeplňování spalovacích motorů je efektivní cestou k vyšším výkonovým parametrům, nižší spotřebě a čistším spalinám. Nejrozšířenější systém přeplňování turbodmychadlem má však zejména u menších motorů velkou slabinu v malém točivém momentu a nízkém výkonu v nižších otáčkách, kdy malé množství výfukových plynů nedokáže dostatečně roztočit turbínu dmychadla. Konstruktoři automobilky Volkswagen proto přišli s unikátním řešením: V nízkých otáčkách "dopuje" motor mechanicky poháněný Rootsův kompresor, který se připojuje a odpojuje samočinně prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky, zatímco ve vyšších otáčkách přebírá úkol zásobovat spalovací prostory dostatkem vzduchu tradiční turbodmychadlo.
Systém zdvojeného přeplňování, který zvolili konstruktéři automobilky Volkswagen, tedy eliminuje slabiny a naopak využívá přednosti obou tradičních způsobů přeplňování: Mechanicky poháněný kompresor dává dostatečný plnicí přetlak už od nejnižších otáček, přičemž po roztočení motoru do oblasti středních otáček, kdy starost o plnění motoru přebírá turbodmychadlo, se kompresor samočinně odpojuje a neodčerpává tak část výkonu motoru pro svůj pohon, což se samozřejmě odrazí v nižší spotřebě.
Tato koncepce přinesla skvělé výsledky: Malý šestnáctiventilový motor 1.4 TSI s přímým vstřikováním benzinu do válců mohutně "zatahuje" už od nejnižších otáček a dovoluje tak jízdu bez příliš častého řazení na nižší rychlostní stupně, což zároveň snižuje spotřebu paliva. Golf GT, poháněný motorem 1.4 TSI propojeným se standardně montovanou manuální šestistupňovou převodovkou, zrychluje z 0 na 100 km/h během 7,9 s, na pátý rychlostní stupeň se rozjede z 80 km/h na 120 km/h za pouhých osm sekund a pod plným plynem jede až 220 km/h. V normovaném režimu město/mimo město/kombinace činí přitom jeho spotřeba jen 9,6/5,9/7,2 l/100 km.
Volkswagen
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).