Vosa ve znaku závodního Jantar teamu roztahuje křídla do další motoristické disciplíny.
Po závodech automobilů do vrchu a nové akvizici v podobě startu 2 motocyklových jezdců na Rally Dakar 2021, vstupuje nyní československý tým i do české rally.
Počínaje Kowax rallysprintem, který odstartuje již tuto sobotu v okolí Valašského Meziříčí, se posádka Kryštof Zpěvák – Martin Fabián s vozem Opel Adam, stává součástí Jantar Teamu.
18ti letý jezdec Kryštof Zpěvák začal se závoděním v 16 letech ve slalomu a následně pokračoval v rallycrossu. Rallyovým fanouškům však příjmení Zpěvák není neznámé. Otec Daniel vodil po českých tratích od roku 2002 Hondu Civic VTi, Suuki Ignis S1600, Peugeot 208 R2 a naposledy v sezóně 2017 Škodu Fabii S2000. Proto přestup do rally byl logickou volbou i pro Kryštofa.
Po několika závodech Traiva Rallycupu v Kopřivnici, absolvoval první letošní start v Opel Adam Cupu na Bohemia Drive Rally Příbram, kde obsadil 5. místo.
V letošní sezóně plánuje posádka Jantar teamu Zpěvák – Fabián absolvovat všechny závody Opel Adam Cupu, která je součástí Rallysprint série a ve výhledu jsou i starty na zbývajících dvou soutěžích MČR v Pačejově a na Šumavě.
Opel Adam je skvělým náčiním pro začínající posádky, což potvrzují i slova Kryštofa Zpěváka: „Podle mě je Opel úplně ideální začátek, super příprava na větší auta a kromě výkonu má všechno co by měl závoďák mít ...velké brzdy, sekvenci, slušný podvozek... Je to do budoucna auto které mi může pomoci i do dalšího závodění se silnějšími vozy například díky stylu řazení, brzdění levou nohou. V cupu jsem jel zatím 1 závod, panuje tady fajn atmosféra a díky tomu že nás jede hodně je pořád s kým závodit.“
A jak vzniklo spojení této mladé posádky s Jantar teamem?
„S majitelem Jantar teamu Janom Miloňom se známe již poměrně dlouhou dobu a tak dobře vím, že je to člověk, kterému bije srdce pro motorsport. Nejenom,že je Janko výborný závodník, který prošel přes okruhové závody,kopce, Rally,motorky atd... ale je i skvělý manažer, který se nebojí pustit do takového projektu,jako je Dakar. Vzhledem k tomu, že jsem se dostal z pozice jezdce do pozice rádce, tak sem se rozhodl zavolat Janovi a požádat ho o pomoc v této nové roli. Spolupráce s Janom může přinést cenné informace a rychlejší posun kupředu. Ne nadarmo je majitel Jantar Teamu mistrem Evropy.“ prozradil Daniel Zpěvák začátek nového projektu.
Ján Miloň se věnoval rally 4 roky, když startoval s Fordem Escort RS Cosworth a Škodou Fabia WRC, tudíž i v této motoristické disciplíně čerpal své zkušenosti.
„Rally je pro mě královskou disciplínou a ve chvíli, kdy přišla možnost podporovat mladou posádku, neváhal jsem. Kryštof vstoupil do rally letos, ale vidíme v něm velký potenciál růstu a proto věříme, že spolupráce bude dlouhodobá s možností přestupu do silnějšího vozu v budoucnu.“
Posádka Kryštof Zpěvák – Martin Fabián odstartuje do sobotního Kowax rallysprintu se startovním číslem 81.
PR
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.