47. ročník Rally Bohemia je za námi a určitě můžeme říci, že přinesl spoustu zajímavých diváckých zážitků. Začíná být tradicí, že na tratích v okolí Mladé Boleslavi a Liberce posádky soupeří nejen s technicky náročnými trasami ale také s proměnlivým počasím. Především první sekce sobotní etapy prověřila jak strategická rozhodnutí týmů ohledně pneumatik, tak šikovnost posádek v jízdě na kluzké vozovce. O atraktivní souboje na předních příčkách se postaralo hned několik posádek, a to až do samotného konce soutěže.
Po náročné první etapě byl rozestup mezi prvními třemi posádkami pouhých 2.5 sekundy a to v pořadí Pech / Uhel, Kopecký / Hloušek, Huttunen / Lukka. Závěrečný den však nejlépe začala posádka Václav Pech / Petr Uhel jedoucí s vozem Ford Focus RS WRC a především na 22 km dlouhé rychlostní zkoušce Radostín pak dokázala soupeřům nadělit přes šest sekund a získaný náskok si udržet až do cíle. Vynikající výkon hned na první soutěži v rámci MČR s tímto vozem tedy znamenal pro posádku Pech / Uhel první místo v absolutním pořadí. V boji o druhou příčku zúročil své zkušenosti na zdejších tratích Jan Kopecký se svým spolujezdcem Janem Hlouškem se svou Škodou Fabií Rally2 evo. I díky drobným chybám Finského dua si tovární posádka Škody Motorsport dojela pro druhé místo absolutně s odstupem 6.4 sekundy na vítěze. Bronzovou příčku při své premiéře na Rally Bohemia získala finská posádka Jari Huttunen / Lukka Mikko jedoucí s Hyundai i20 R5.
V kategorii 2WD se ve druhé etapě již pořadí nezměnilo. Pro vítězství ve dvoukolkách si tak dojela s náskokem jedné minuty a necelých deseti sekund posádka Dennis Rädström / Johan Johansson s vozem Ford Fiesta Rally4. Stříbrnou příčku obsadili Jan Dohnal a Ivo Vybíral na voze Renault Clio S1600. A s Rnaultem Clio RS R3T patří třetí příčka posádce Václav Stejskal / Stanislav Viktora s odstupem téměř čtyř minut na vítěze této kategorie.
V rámci historických vozidel zvítězila posádka Miroslav Janota / Petr Novák s vozem Opel Kadett Coupe. Na druhé příčce se umístili Tomáš Enge se svou spolujezdkyní Lucií Engovou jedoucí s Fordem Escord RS 2000. Stupně vítězů uzavřeli Jiří Kašpar a Pavel Adámek se Škodou 130 LR.
Výsledky výrazně ovlivnilo vyloučení posádky Navrátil / Král, jejichž Ford Sierra RS Cosworth bohužel neodpovídal homologaci a museli tak své dosavadní první místo opustit.
Již potřetí se v rámci Rally Bohemia veřejnosti představily vozy s alternativním typem pohonu. Do této soutěže v jízdě pravidelnosti letos odstartovalo 27 posádek.
Absolutním vítězem ECO energy Rally Bohemia se stala posádka Novotný / Jakušev s elektromobilem Peugeot e-208. Letošní favorit a loňská vítězná posádka Hataš / Němcová pokazila hned úvodní zkoušku pravidelnosti Kokořín, a i přes to, že další sekce dotahovala ztrátu, nakonec to stačilo jen na čtvrté místo. Druhé místo vybojovala posádka Hunčovský / Hunčovská s elektromobilem Škoda Citigo-e iV. Na třetím místě skončila posádka Žďárský / Nábělek s vozem KIA e-Niro.
Do nově vypsaného poháru Rally výrobců elektromobilů se hned napoprvé přihlásilo 7 automobilek, které nasadily dohromady 11 posádek. Zvítězila automobilka Peugeot CZ s náskokem 190 bodů. Na druhém místě se umístila KIA MOTORS CZECH, kterou na stupně vítězů doprovodila Tesla ČR.
Rally spotřeby elektromobilů se zúčastnilo celkem 22 posádek. Vítězem se stala posádka Huňáček / Formánek s vozem KIA e-Soul, před posádkou Nývlt / Nývltová na stejném voze, z čehož se dá usoudit, že v rámci ECO energy Rally Bohemia byly elektromobily KIA nejúspornější. Na stupně vítězů se vešla i posádka Hunčovský / Hunčovská s elektromobilem Škoda Citigo-e iV.
Konečné výsledky a další informace ke všem částem Rally Bohemia 2020 naleznete na www.rallybohemia.cz. K dispozici je zde také archív internetového Rádia Rally Bohemia, s veškerými rozhovory s jezdci přímo z rychlostních zkoušek a dalšími informacemi. Zajímavosti k soutěži můžete najít také na facebooku: https://www.facebook.com/rallybohemia.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.