Nejdelší pauza mezi jednotlivými sezónami v dějinách české rally nijak nepoznamenala chuť do závodění Lukáše Frány. Společně s Pavlem Odvárkou si z prvního podniku letošního roku Rally Bohemia odvezli stříbro ve své třídě.
Ve startovní listině 47. Rally Bohemia nemohl chybět ani devětadvacetiletý klatovák Lukáš Frána. Do Mladé Boleslavi přivezl osvědčenou sestavu z předchozích let, tedy Pavla Odvárku na místě spolujezdce a vůz Citroën DS3 R3T Max. Pro Lukáše to byl ve městě automobilů již šestý start ve své kariéře a cílem bylo navázat na úspěšný loňský ročník, kdy bral stříbro ve třídě 5. Boleslavská soutěž měla v časovém harmonogramu letošního ročníku osmnáct rychlostních zkoušek s více než 157 ostrými kilometry.
Ve třídě 5, kam spadá Citroën DS3 R3T Max, startovaly v Mladé Boleslavi čtyři posádky. Pro kluky bylo zajímavým měřítkem i porovnávání časů s ostatními dvoukolkami. Sobotní etapa obsahovala 11 rychlostních zkoušek a největším nepřítelem posádek vedle náročné trati mělo být i počasí, což se brzy potvrdilo. Úvodní městská zkouška se ovšem Lukášovi s Pavlem moc nevydařila. Kluci sice zajeli druhý nejrychlejší čas ve třídě, ale na lídra třídy ztratili jedenáct vteřin. V dalším sledu erzet se však posádka rozjela a zajížděla slušné časy. „Bohemka byla obtížná jako vždy. Obzvláště, když měl v sobotu přijít déšť a představa jet na úzkých silnicích v lesích, kde bude spousta vytahaného bláta, nebyla moc příznivá. Ale podmínky byly pro všechny stejné. My jsme se po dlouhé pauze na závody hodně těšili. Ale hned první erzeta „Staroměstská“ se mi moc nepovedla a auto dvakrát chcíplo ve dvou vracácích, kde jsem tahal ručku. Bylo to i tím, že jsme jeli závodní režim ALS 1, který se jezdí za mokra a na který jsem toho doposud moc nenajel. Citroën neměl takový výkon, což jsem nečekal. Další rychlostní zkoušky dopadly nad naše očekávání. Na sobotní etapu jsme zvolili nastavení, které jsem ještě nikdy nejel a ani na něm netestoval. Byl to docela risk, ale vyplatil se, neboť se jelo velmi pěkně. S časy jsme se dostali blízko k Vaškovi Stejskalovi, někdy to bylo opravdu pár vteřinek a někdy pár desetinek a to nám dělalo radost,“ shrnul počínání v první etapě klatovský jezdec. Po odjetí jedenácti rychlostních zkoušek figurovala posádka Frána – Odvárka na průběžné druhé příčce ve třídě 5, 6. místě ve dvoukolkách a 32. příčce absolutní klasifikace.
Nedělní část závodu měla zbývajících sedm erzet včetně dvou průjezdů nejdelších rychlostní zkouškou rally 21,68 km „Radostín“. Navíc se mělo i počasí umoudřit a to slibovalo, krásné závody. Dvojici v Citroënu výborně vyšla v obou průjezdech rychlostní zkouška „Kvítkovice“, kde získala cenný skalp Václava Stejskala. Lukáš s Pavlem úspěšně dokončili všech osmnáct rychlostních zkoušek z Rally Bohemia a právem si na cílové rampě převzali poháry za druhou příčku ve třídě 5. Mezi dvoukolkami obsadila posádka sedmou příčku a v absolutní klasifikaci pak 32. „Na neděli byla předpověď mnohem lepší, bylo sucho a jelo se v obrovském tempu. Dali jsme setup, na kterém jsme testovali před Bohemkou. Velkou radost nám udělala první ranní zkouška, kde jsme Vaška porazili o pár vteřin. Do konce soutěže se nám to podařilo ještě dvakrát, byť obrovskou ztrátu na něj jsme smazat nedokázali. Potěšil mne i fakt, že na Vaška jsme ztráceli 0,9 vteřiny na kilometr během závodu. Může se to zdát být hodně, ale je třeba si uvědomit Vaškovy kvality a i to, že vloni jsme byli od něj mnohem mnohem dál. Za naším zrychlením je podstatná změna v nastavení a nové mapy s benzínem. Konečně jedeme to správné. Konkurence na Bohemce ve dvoukolkách byla obrovská a my měli skvělou možnost se porovnávat. Klukům na předních příčkách musím složit poklonu. My ještě musíme na sobě zapracovat, trochu upravit rozpis a malinko ještě doladit auto. Hlavně tedy musím já na sobě zapracovat, abych vše lépe vnímal, protože to už chce opravdu mít velké srdce a kuráž posílat auto v takových náletech. Já ale věřím, že postupně si na vše zvyknu a bude to jen lepší. Už nyní se i s Pavlem těšíme na další závod, který bude za necelý měsíc, daleko od nás přes celou republiku, ve Valašském Meziříčí. Chtěl bych tímto poděkovat klukům Jakubovi a Matoušovi z Voldřich Motorsport a Lukášovi z našeho týmu za servis při závodě, neboť to byl orchestr. Díky patří i tátovi, který do toho šel zase s námi i v téhle těžké pokoronavirové době. A poděkování patří také všem našim věrným sponzorům, rodinám a partnerkám za podporu,“ podělil se o dojmy z nedělní části rally Lukáš Frána.
Zbývá pouze už jenom dodat, že Kowax ValMez Rally 2020 má v kalendáři určený termín 8. - 9. srpna.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.