Nejdelší pauza mezi jednotlivými sezónami v dějinách české rally nijak nepoznamenala chuť do závodění Lukáše Frány. Společně s Pavlem Odvárkou si z prvního podniku letošního roku Rally Bohemia odvezli stříbro ve své třídě.
Ve startovní listině 47. Rally Bohemia nemohl chybět ani devětadvacetiletý klatovák Lukáš Frána. Do Mladé Boleslavi přivezl osvědčenou sestavu z předchozích let, tedy Pavla Odvárku na místě spolujezdce a vůz Citroën DS3 R3T Max. Pro Lukáše to byl ve městě automobilů již šestý start ve své kariéře a cílem bylo navázat na úspěšný loňský ročník, kdy bral stříbro ve třídě 5. Boleslavská soutěž měla v časovém harmonogramu letošního ročníku osmnáct rychlostních zkoušek s více než 157 ostrými kilometry.
Ve třídě 5, kam spadá Citroën DS3 R3T Max, startovaly v Mladé Boleslavi čtyři posádky. Pro kluky bylo zajímavým měřítkem i porovnávání časů s ostatními dvoukolkami. Sobotní etapa obsahovala 11 rychlostních zkoušek a největším nepřítelem posádek vedle náročné trati mělo být i počasí, což se brzy potvrdilo. Úvodní městská zkouška se ovšem Lukášovi s Pavlem moc nevydařila. Kluci sice zajeli druhý nejrychlejší čas ve třídě, ale na lídra třídy ztratili jedenáct vteřin. V dalším sledu erzet se však posádka rozjela a zajížděla slušné časy. „Bohemka byla obtížná jako vždy. Obzvláště, když měl v sobotu přijít déšť a představa jet na úzkých silnicích v lesích, kde bude spousta vytahaného bláta, nebyla moc příznivá. Ale podmínky byly pro všechny stejné. My jsme se po dlouhé pauze na závody hodně těšili. Ale hned první erzeta „Staroměstská“ se mi moc nepovedla a auto dvakrát chcíplo ve dvou vracácích, kde jsem tahal ručku. Bylo to i tím, že jsme jeli závodní režim ALS 1, který se jezdí za mokra a na který jsem toho doposud moc nenajel. Citroën neměl takový výkon, což jsem nečekal. Další rychlostní zkoušky dopadly nad naše očekávání. Na sobotní etapu jsme zvolili nastavení, které jsem ještě nikdy nejel a ani na něm netestoval. Byl to docela risk, ale vyplatil se, neboť se jelo velmi pěkně. S časy jsme se dostali blízko k Vaškovi Stejskalovi, někdy to bylo opravdu pár vteřinek a někdy pár desetinek a to nám dělalo radost,“ shrnul počínání v první etapě klatovský jezdec. Po odjetí jedenácti rychlostních zkoušek figurovala posádka Frána – Odvárka na průběžné druhé příčce ve třídě 5, 6. místě ve dvoukolkách a 32. příčce absolutní klasifikace.
Nedělní část závodu měla zbývajících sedm erzet včetně dvou průjezdů nejdelších rychlostní zkouškou rally 21,68 km „Radostín“. Navíc se mělo i počasí umoudřit a to slibovalo, krásné závody. Dvojici v Citroënu výborně vyšla v obou průjezdech rychlostní zkouška „Kvítkovice“, kde získala cenný skalp Václava Stejskala. Lukáš s Pavlem úspěšně dokončili všech osmnáct rychlostních zkoušek z Rally Bohemia a právem si na cílové rampě převzali poháry za druhou příčku ve třídě 5. Mezi dvoukolkami obsadila posádka sedmou příčku a v absolutní klasifikaci pak 32. „Na neděli byla předpověď mnohem lepší, bylo sucho a jelo se v obrovském tempu. Dali jsme setup, na kterém jsme testovali před Bohemkou. Velkou radost nám udělala první ranní zkouška, kde jsme Vaška porazili o pár vteřin. Do konce soutěže se nám to podařilo ještě dvakrát, byť obrovskou ztrátu na něj jsme smazat nedokázali. Potěšil mne i fakt, že na Vaška jsme ztráceli 0,9 vteřiny na kilometr během závodu. Může se to zdát být hodně, ale je třeba si uvědomit Vaškovy kvality a i to, že vloni jsme byli od něj mnohem mnohem dál. Za naším zrychlením je podstatná změna v nastavení a nové mapy s benzínem. Konečně jedeme to správné. Konkurence na Bohemce ve dvoukolkách byla obrovská a my měli skvělou možnost se porovnávat. Klukům na předních příčkách musím složit poklonu. My ještě musíme na sobě zapracovat, trochu upravit rozpis a malinko ještě doladit auto. Hlavně tedy musím já na sobě zapracovat, abych vše lépe vnímal, protože to už chce opravdu mít velké srdce a kuráž posílat auto v takových náletech. Já ale věřím, že postupně si na vše zvyknu a bude to jen lepší. Už nyní se i s Pavlem těšíme na další závod, který bude za necelý měsíc, daleko od nás přes celou republiku, ve Valašském Meziříčí. Chtěl bych tímto poděkovat klukům Jakubovi a Matoušovi z Voldřich Motorsport a Lukášovi z našeho týmu za servis při závodě, neboť to byl orchestr. Díky patří i tátovi, který do toho šel zase s námi i v téhle těžké pokoronavirové době. A poděkování patří také všem našim věrným sponzorům, rodinám a partnerkám za podporu,“ podělil se o dojmy z nedělní části rally Lukáš Frána.
Zbývá pouze už jenom dodat, že Kowax ValMez Rally 2020 má v kalendáři určený termín 8. - 9. srpna.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.