Po vynucené a dlouhé pauze se konečně naplno rozjíždí letošní motoristická sezóna. Úvodním podnikem Sonax MČR v rally je nadcházející Rally Bohemia, kde odstartuje také čtvrté pokračování populárního Peugeot Rally Cupu. V roce 2020 cupové posádky v České republice naposledy pojedou s vozem Peugeot 208 R2, který v následující sezóně vystřídá jeho nástupce - Peugeot 208 Rally 4. Tento speciál vychází z nového sériového modelu Peugeot 208, který byl nedávno oceněn titulem evropské Auto roku 2020.
Do úvodního podniku odstartuje minimálně sedm posádek seriálu Peugeot Rally Cup a budou to především nové tváře. Mezi nejvíce sledované debutanty bude patřit zejména Dominik Stříteský s velezkušeným Ondřejem Krajčou v roli navigátora. Dalšími nováčky v cupu bude Lukáš Krupička s Janem Ryšánkem, Jan Ludvíček s Janou Slukovou a David Soldát s Janem Winzigem. Po delší pauze se vrací Lumír Firla s Michalem Večerkou a na svoji domácí soutěž nastoupí také Dominik Brož s Petrem Těšínským. Chybět nebudou loňští juniorští mistři „dvoukolek“ – Jiří Pohlídal a Jan Kubala.
Na startovní rampě tentokrát neuvidíme úřadující mistry ČR ve dvoukolkách a vítěze Peugeot Rally Cupu 2019 – Reného Dohnala s Romanem Švecem. Nicméně do pátečního shakedownu tato dvojice přece jen vyrazí. René Dohnal fanouškům krátce představí nový speciál z dílen Peugeot Sportu, zbrusu nový Peugeot 208 Rally 4. Je neskutečné, že se souhrou mnoha okolností dostaly první dva zákaznické vozy právě do České republiky. První z nich, s výrobním číslem 03, přivezl před týdnem Minařík Racing a právě tento vůz odjede premiérové prezentační jízdy na autodromu v Sosnové. „Hodně dlouho jsme pracovali na tom, abychom novou dvěstěosmičku dostali co nejdříve. Stálo nás to spoustu úsilí a jsem rád, že to nakonec vyšlo. Nicméně nás mrzí, že jsme auto přivezli jen před pár dny a nestihneme ho stoprocentně připravit na Bohemku, kterou s ním měl jet René Dohnal. Auto jsme dostali v šotolinové verzi, takže jsme ho museli přestavět na asfaltovou variantu. I když jsme pracovali každý den dlouho do noci, pár dní nám bude chybět. Nakonec jsme se ale dohodli, že odjedeme pár jízd v rámci pátečního shakedownu a náš nový vůz ukážeme alespoň touto cestou,“ komentuje nový přírůstek do své stáje Lubomír Minařík.
Druhým speciálem Peugeot 208 Rally 4 disponuje tým Brynda Racing a také „nulačtyřku“ uvidíme brzy v plném nasazení.
Nový Peugeot 208 Rally 4 je podle prvních ohlasů velmi agilním vozem a několik zahraničních jezdců dokonce odsunulo plánované ukončení své kariéry po prvních testovacích kilometrech s tímto speciálem, který nahradí současné „dvěstěosmičky“ ve všech evropských 208 cupech. „Nový Peugeot 208 Rally 4 je v Česku dřív, než jsme čekali, nicméně právě včas na předpremiéru na soutěži, která bude v tomto roce zřejmě nejsledovanější rally u nás. Jsem rád, že oba nové speciály vlastněné českými týmy dostanou už se letos příležitost ukázat, co v nich je, a přesvědčí i další týmy, aby si tento vůz pořídily pro příští cupovou sezónu. Věřím, že nová 208 Rally 4 naváže na sportovní i prodejní úspěchy svého předchůdce,“ očekává od nového speciálu ředitel značky Peugeot v ČR – Marco Venturini.
Na Rally Bohemia uvidí diváci několik generací a variant soutěžních speciálů se znakem lva na kapotě. Mimo současných cupových „dvěstěosmiček“ a jejich nástupce se v rámci Eco Rally představí také elektrická verze Peugeot e-208. Příznivce rallysportu určitě potěší také nestárnoucí Štěpán Vojtěch s legendární 206 WRC, která se do historie automobilových soutěží zapsala nesmazatelným písmem.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.