SONAX Mezinárodní mistrovství České republiky v Online Rally má za sebou úspěšnou premiéru. Historicky první soutěží v oficiálním virtuálním šampionátu Autoklubu České republiky se stala 1. eSport Rallye Český Krumlov, o jejíž organizaci se postarali pořadatelé stejnojmenné rally, která ve své reálné podobě musela být kvůli koronavirové epidemii pro letošní rok zrušena. Ovšem i digitální podoba krumlovské rally nakonec nabídla zajímavé atrakce a sportovní výkony.
Jihočeští organizátoři se do nové výzvy v podobě virtuálního závodu, která se odehrává v rámci legendární počítačové hry Richard Burns Rally, pustili s velkým nasazením. Ve spolupráci s Autoklubem ČR a promotérskou skupinou NRC zorganizovali slavnostní zahájení celého šampionátu, které proběhlo 22. května 2020 přímo v klubovém domě Autoklubu ČR v Praze. Při té příležitosti se jako jedni z prvních vydali na trať jezdci skutečných rally Petr Semerád, Jan Černý a René Dohnal na profesionálních simulátorech v barvách Czech Motorsport. Hned po nich ale do výsledkových statistik začala přibývat také jména z početného, téměř čtyřsetčlenného startovního pole.
Mnozí z jezdců, řadu papírových favoritů nevyjímaje, nakonec cíl nespatřili, protože jihočeská rally nabídla hned na úvod celého šampionátu mimořádně tvrdé podmínky. Pro Krumlov tolik typický déšť, mlha a téměř 80 kilometrů uklouzaných asfaltů bylo pro některé jezdce sousto nad jejich síly.
Samotnou soutěž zahájila téměř šestikilometrová speciálka, jejíž tři okruhy nejrychleji objel Marek Peter se Škodou Fabia R5 evo, záhy ho na čele vystřídal Dennis Zeťák s Citroënem C3 R5. Už po druhé rychlostní zkoušce soutěž přišla o jednoho z největších favoritů, to když se fabia Mariusze Chrasciny se startovním číslem 1 na dveřích zastavila s technickou závadou na přejezdu k další RZ a polský jezdec byl nucen odstoupit z průběžného třetího místa. Vlajka našich severních sousedů nicméně byla na špici vidět i nadále – Chrascinův krajan Adrian Klimas jedoucí s další škodou si totiž se Zeťákem nedaroval ani vteřinu a na čas se také ujal vedení. Zeťák nejvyšší příčku definitivně přejal po čtvrtém testu, nicméně Klimas mu nedovolil ani na vteřinu polevit. Polákova naděje ještě krátce svitla, když se červená cé-trojka roztočila do hodin v retardéru zhruba kilometr před cílem poslední vložky, nicméně Zeťák zachoval chladnou hlavu a s patřičnou porcí štěstí vedení v soutěži nakonec uhájil těsným rozdílem necelých tří sekund. Klimas tedy skončil druhý, poslední ze stupňů vítězů pak obsadil nejrychlejší domácí jezdec Štěpán Paulát s Volkswagenem Polo GTI R5. Nejrychlejší pětku, která se za vítězným Zeťákem vměstnala do rozdílu jedné minuty, pak doplnili Zdeněk Jílek a Tomáš Buriánek, oba s nejnovější evolucí fabie.
Nejvýkonnější vozy celého startovního pole bylo možné najít ve třídě R-GT, která však zároveň byla to nejméně početnou. Mezi dvanáctkou přihlášených gétéček hrály prim vozy Porsche, jejichž hegemonii chtěly narušit dva Abarthy 124. Jenže ten v rukou Jakuba Fridricha zůstal odstavený po havárii už na RZ 1 a Ondřej Gabrhelík s druhým fiatem dokonce vůbec neodstartoval. Třída R-GT se tak brzy stala značkovým pohárem devětsetjedenáctek.
Do role favorita byl před závodem pasován Jakub Hanzelka, který také z kraje rally podle očekávání míchal kartami na předních příčkách, jeho naděje na dobrý výsledek se ale rozplynuly na RZ 4, kdy diváci museli téměř minutu dolovat jeho vůz zpátky na trať. O to větší překvapení se poté dělo na čele – na vedoucí pozici se několik zkoušek vyhříval Jan Morávek, pro něhož to byl teprve druhý závod se speciálem GT v kariéře. Třebíčský jezdec se skvěle popasoval jak se silným vozem, tak s náročnými podmínkami, které v jižních Čechách silným „zadokolkám“ vůbec nesvědčily, a nakonec z konkurentů neodolal pouze velezkušenémuJuanu Marzoovi ze Španělska, který Morávka deklasoval rozdílem téměř tři čtvrtě minuty. Třetím v pořadí třídy RGT pak byl další domácí pilot Vojtěch Uhlíř.
Mezi dvoukolkami byly nejpočetněji zastoupeny vozy kategorie R2, leč co do rychlosti dominovaly silnější er-trojky a v nich většinou zahraniční jezdci. Největším domácím želízkem v ohni byl Ondřej Štolfa, který se až do páté vložky držel jen pár sekund od vedoucí příčky. Jenže právě na nejdelší rychlostní zkoušce celé rally, více než patnáctikilometrové Sorice, se jeho Honda Civic R3 tvrdě opřela do svodidel a Štolfova cesta krumlovskou rally tak skončila předčasně. První příčku po celou dobu - s výjimkou úvodní speciálky – držel slovenský jezdec Lukáš Fafrák s Renaultem Clio R3, jeho nejbližším pronásledovatelem po odstoupení Štolfy se stal Španěl Cristian Lamas s přeplňovaným Citroënem DS3 R3T-Max. Třetí místo pak ukořistil Adam Weglowski s další hondou.
V kategorii RC4 bylo českých vlajek vidět podstatně více, mezi téměř stovkou přihlášených do této třídy byla také řada těch, které přilákal oficiální Peugeot Online Rally Cup vypsaný pro účastníky s vozy 208 R2. Jeden z Peugeotů, konkrétně ten pilotovaný Michalem Streitem, byl nejen nejrychlejší ve třídě, ale probojoval se dokonce na neoficiální třetí místo mezi všemi dvoukolkami. Michal v mimořádně nabité třídě začínal až patnáctým časem a úvodní speciálce, postupně se ale vypracoval až do vedení, které si v závěru již nenechal vzít. O vyrovnanosti třídy svědčí fakt, že na prvním místě se v průběhu závodu vystřídalo hned šest jezdců. Jako druhý nakonec dojel argentinský host Enzo Sagreraa s přeplňovaným Fordem Fiesta R2T, třetí skončil Zdeněk Omelka i přesto, že s dvoukolkami teprve sbírá zkušenosti. Třetí místo v rámci Peugeot Online Rally Cupu pak připadlo dalšímu domácímu jezdci, Lukáši Staňkovi.
Nejslabší er-jedničky jsou sice určeny pro začínající jezdce, tentokrát se i v nich ovšem ukázala jména zkušených jezdců RBR. Nejmenší čas na trati z jezdců třídy RC5 strávil Polák Mateusz Przyszlakowski, jenž o téměř čtyřicet vteřin překonal svého nejbližšího rivala, krajana Artura Hazuku. Na třetím místě závod dokončil domácí David Rafaj. Všech dvanáct posádek, které v rámci této třídy soutěž dokončily, startovaly s vozem Citroën DS3 R1.
Mimořádně náročná eSport Rallye Český Krumlov úspěšně splnila roli zahajovacího podniku SONAX MMČR v Online Rally a účastníci se již mohou těšit na další blížící se soutěž. Tou bude ve dnech 16. – 21. června 2020 jihomoravská 1.e Rally Hustopeče, která nabídne prosluněné tratě ve vinicích, okořeněné řadou vložených šotolinových úseků.
Jakub Schimmer
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.