39. KOWAX Valašská rally ValMez bude podruhé v řadě součástí slovenského šampionátu, IV. ročníkem bude pokračovat i unikátní spojení valašského organizačního týmu a pořadatelů Rallye Tatry - Tatransko-Valašský pohár 2020.
Slovenská rally scéna prošla přes zimu změnami. Nejen ve vedení Rally komise, ale i aktuální stav závodění u našich východních sousedů se promítl do letošního kalendáře, který může zajímat i řadu českých posádek. Jeho konečná podoba čítá o jeden závod méně než loni - tři slovenské, dvě české a jedna polská soutěž společně tvoří jedenáct soutěžních dní. Valašská rally byla do kalendáře zařazena až na poslední chvíli, kdy už bylo jasné, že se o prvním květnovém víkendu neuskuteční rally v Krtíši. Právě dubnový termín soutěže, nově zařazení Valašky do šampionátu CEZ a společný Tatransko-Valašský pohár sehrál v rozhodování hlavní roli.
„V podstatě už ne vlastním přičiněním, ale přece jen se to podařilo. Valaška zůstává součástí MSR, z čehož mám velkou radost. Tím bude pokračovat i čtvrtý ročník Tatransko-Valašského poháru, z jehož budoucností jsem to neviděl optimisticky. Ale zařazením naší soutěže do MSR jsme se opět dokázali dohodnout a v této naprosto soukromé iniciativě obou pořadatelských týmů budeme za podmínek podobných loňskému roku pokračovat,“ říká šéf organizačního týmu Valašské rally Jaromír Tomaštík.
Zařazením soutěže do MSR v rally historických automobilů se otevírá šance startovat na Valašce i pro české týmy historiků. „Pokud toho využijí, otevírají se jim zajímavé možnosti. Nejenže se budou moci svézt na Valašce za zajímavých finančních podmínek, ale pokud zároveň trochu zapřemýšlí, účastí na Valašce, v Tatrách, v Hustopečích či ve Fulneku (další partnerská soutěž VR) si mohou vyjet zajímavé body do Zóny Střední Evropa historických automobilů (CEZ HA), do MSR HA, Tatransko-Valašského poháru a to nemluvě o českém seriálu historiků,“ objasňuje Tomaštík.
Tatransko-Valašský pohár 2020 (dále TVP) se uskuteční už počtvrté. Historicky prvním vítězem se v roce 2017 stal královohradecký Lukáš Matěna, o rok později uspěl zlínský Petr Krajča a loni se už vítězem stal úřadující slovenský šampión Martin Koči (Škoda Fabia R5). Letos na organizaci a podmínkách nic nemění, do klasifikace poháru budou započítávány výsledky registrovaných účastníků v 39. ročníku KOWAX Valašské rally ValMez 2020 (3. – 5. dubna 2020) a v 47. ročníku Rallye Tatry (5. – 7. června 2020). Účast v TVP 2020 je pro zájemce bezplatná.
„Loni byla první cenou stoprocentní sleva startovného na obě soutěže TVP 2020, což prakticky zůstává neměnné. A podle našich informací košický jezdec a vítěz TVP 2019 Martin Koči této možnosti na Valašce využije,“ naznačuje Jaromír Tomaštík a pokračuje: „Rádi bychom společně přivítali i více zahraničních posádek (s licencí mimo CZ a SK), třeba z Polska. Ty zaplatí na Valašce startovné podle ZÚ, ale v Popradu budou moci startovat bez startovného.“
„Sme radi, že po roku budeme môcť opäť pod Tatranskými končiarmi privítať súťažiacich v TVP. České posádky sú srdečne vítané, tradícia nech napreduje a počet posádok v TVP stúpa,“ věří ředitel Rallye Tatry Stanislav Hanzeli.
Kromě vítězů se mohou těšit na zajímavé ceny i další nejúspěšnější posádky TVP 2020. Posádky na druhém až čtvrtém místě čekají kromě pohárů víkendové pobyty na zajímavých místech Vysokých Tater a Moravskoslezských Beskyd (vždy pro 4 osoby), na pátém a šestém místě získají poháry a autodoplňky.
Odkaz na Propozice Valašsko-Tatranského poháru 2020 a registrační formulář. Informačním kanálem 39. KOWAX Valašské rally ValMez 2020 a TVP 2020 jsou stránky www.valasskarally.cz a www.rallyetatry.sk, zájemci naleznou informace také na facebookových profilech obou soutěží - Valašská Rally ValMez a Rallye Tatry.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.