Česká posádka Filip Mareš – Jan Hloušek, kterou podporuje Autoklub České republiky, se poprvé společně postavila na start závodu seriálu mistrovství světa v rally. Úřadující juniorské mistry Evropy v této disciplíně rozhodně nečekal lehký úkol, Rally Sweden dlouhodobě patří mezi světové podniky a letošní ročník navíc měl doslova atypické podmínky. Ještě před startem závodu došlo kvůli absenci sněhu k výraznému zkrácení trati a v časovém harmonogramu nakonec zůstalo pouhých devět rychlostních zkoušek o celkové délce necelých 150 kilometrů.
Přestože závod se svou kilometráží podobal spíše podniku Mistrovství České republiky, naše posádka nehodlala ve své přípravě nic zanedbat a s týmem Kresta Racing testovala ve Švédsku již týden před soutěží. Cílem bylo hlavně dostatečně se sžít se švédskými podmínkami, které jsou opravdu specifické. Po testu následovaly seznamovací jízdy, ty byly kvůli zkrácené trase poměrně rychlou záležitostí, naopak shakedown se odehrával netradičně hned na dvou tratích. Zatímco na prvním úseku se česká posádka ještě rozkoukávala, druhý přinesl 17. čas absolutně a skalp loňského soka z ERC Gryazina nebo Brita Yatese. Čas ze čtvrtečního večera dával naděje na dobrý výsledek a nejen fanoušci netrpělivě očekávali první rychlostní zkoušky. Filip s Honzou se po prvních testech zařadili na dvaadvacáté místo absolutně a bylo jasné, že zkušenější soupeři pro ně budou tvrdým oříškem. Do konce první etapy sice semčický jezdec poskočil ještě o příčku výše, v cíli však nadšením neoplýval a celou posádku trápila ztráta na nejrychlejší. „Výhoda Seveřanů je tady znát, narodili se tady a jezdí odmala jak sněhu, tak na šotolině, jsou to jejich domácí podmínky. My bychom byli ve výhodě doma na asfaltu,“ řekl v cíli prvního dne navigátor Jan Hloušek.
Druhá etapa přinesla české posádce kýžené zrychlení a například v rychlostní zkoušce Finnskogen došlo druhý den ke zlepšení o více než 30 sekund! Pozitivní náladu podtrhl posun v celkovém pořadí do první dvacítky celkového pořadí. „Dnes už to bylo výrazně lepší, mám z toho o kus lepší pocit, ztráta na opravdu nejrychlejší se snížila a teď na poslední klasické rychlostní zkoušce to byla zhruba sekunda na kilometr, což je podstatně lepší než včera. Cítím to i na jízdě, mám z toho větší radost a myslím si, že víme, kam se ještě posouvat, ale už takhle je to pro nás slibné při prvním startu,“ okomentoval druhou etapu český jezdec.
Poslední den čekala posádky pouze jedna rychlostní zkouška. Filipovi s Honzou se podařilo udržet za zády dotírajícího Rusa Gryazina a udrželi tak pěkné dvacáté místo v absolutním pořadí. V kategorii WRC3 poprvé česká posádka nakoukla do TOP 5, a to v rámci poslední rychlostní zkoušky, celkově z toho bylo šesté místo a s tím osm bodů do tabulky seriálu. „Rally Švédsko hodnotím super, přestože byla zkrácená. Těch zkušeností, které jsme tady posbírali, je velká spousta, jsem z toho fakt nadšený. Kdykoliv budu mít další možnost startovat na mistrovství světa, tak za ni budu strašně rád a už teď se těším, až zkušenosti budeme moci zúročit příště,“ zhodnotil Filip Mareš svou premiéru v kolotoči WRC.
Video s hodnocením závodu: https://youtu.be/pu3q
Jakub SchimmerPR a média - motorsportAutoklub ČR
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.