Česká posádka Filip Mareš – Jan Hloušek, kterou podporuje Autoklub České republiky, se poprvé společně postavila na start závodu seriálu mistrovství světa v rally. Úřadující juniorské mistry Evropy v této disciplíně rozhodně nečekal lehký úkol, Rally Sweden dlouhodobě patří mezi světové podniky a letošní ročník navíc měl doslova atypické podmínky. Ještě před startem závodu došlo kvůli absenci sněhu k výraznému zkrácení trati a v časovém harmonogramu nakonec zůstalo pouhých devět rychlostních zkoušek o celkové délce necelých 150 kilometrů.
Přestože závod se svou kilometráží podobal spíše podniku Mistrovství České republiky, naše posádka nehodlala ve své přípravě nic zanedbat a s týmem Kresta Racing testovala ve Švédsku již týden před soutěží. Cílem bylo hlavně dostatečně se sžít se švédskými podmínkami, které jsou opravdu specifické. Po testu následovaly seznamovací jízdy, ty byly kvůli zkrácené trase poměrně rychlou záležitostí, naopak shakedown se odehrával netradičně hned na dvou tratích. Zatímco na prvním úseku se česká posádka ještě rozkoukávala, druhý přinesl 17. čas absolutně a skalp loňského soka z ERC Gryazina nebo Brita Yatese. Čas ze čtvrtečního večera dával naděje na dobrý výsledek a nejen fanoušci netrpělivě očekávali první rychlostní zkoušky. Filip s Honzou se po prvních testech zařadili na dvaadvacáté místo absolutně a bylo jasné, že zkušenější soupeři pro ně budou tvrdým oříškem. Do konce první etapy sice semčický jezdec poskočil ještě o příčku výše, v cíli však nadšením neoplýval a celou posádku trápila ztráta na nejrychlejší. „Výhoda Seveřanů je tady znát, narodili se tady a jezdí odmala jak sněhu, tak na šotolině, jsou to jejich domácí podmínky. My bychom byli ve výhodě doma na asfaltu,“ řekl v cíli prvního dne navigátor Jan Hloušek.
Druhá etapa přinesla české posádce kýžené zrychlení a například v rychlostní zkoušce Finnskogen došlo druhý den ke zlepšení o více než 30 sekund! Pozitivní náladu podtrhl posun v celkovém pořadí do první dvacítky celkového pořadí. „Dnes už to bylo výrazně lepší, mám z toho o kus lepší pocit, ztráta na opravdu nejrychlejší se snížila a teď na poslední klasické rychlostní zkoušce to byla zhruba sekunda na kilometr, což je podstatně lepší než včera. Cítím to i na jízdě, mám z toho větší radost a myslím si, že víme, kam se ještě posouvat, ale už takhle je to pro nás slibné při prvním startu,“ okomentoval druhou etapu český jezdec.
Poslední den čekala posádky pouze jedna rychlostní zkouška. Filipovi s Honzou se podařilo udržet za zády dotírajícího Rusa Gryazina a udrželi tak pěkné dvacáté místo v absolutním pořadí. V kategorii WRC3 poprvé česká posádka nakoukla do TOP 5, a to v rámci poslední rychlostní zkoušky, celkově z toho bylo šesté místo a s tím osm bodů do tabulky seriálu. „Rally Švédsko hodnotím super, přestože byla zkrácená. Těch zkušeností, které jsme tady posbírali, je velká spousta, jsem z toho fakt nadšený. Kdykoliv budu mít další možnost startovat na mistrovství světa, tak za ni budu strašně rád a už teď se těším, až zkušenosti budeme moci zúročit příště,“ zhodnotil Filip Mareš svou premiéru v kolotoči WRC.
Video s hodnocením závodu: https://youtu.be/pu3q
Jakub SchimmerPR a média - motorsportAutoklub ČR
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.