Třetí adventní neděle byla časem studijním pro účastníky Spolujezdecké akademie. Již podruhé se sešli spolujezdci z různých šampionátů rozvíjet své schopnosti a dovednosti pro toto krásné řemeslo.
Na základě podnětů samotných posluchačů a účastníků byl tentokrát celý den rozdělen do několika samostatných studijních bloků. Autoklub ČR vyšel vstříc požadavkům a přáním a poskytl Spolujezdecké akademii celé jedno patro klubového domu se čtyřmi sály, ve kterých mohla probíhat výuka jednotlivých témat.
Den odstartoval tzv. Nultou hodinou, což byl nový prvek Akademie pro všechny začínající i pro ty, kteří ještě nikdy neměli možnost sedět na sedadle spolujezdce. Dozvěděli se první obecné informace o spolujezdeckém řemesle. Například jak vypadá a jak se chystá rozpis, co musí spolujezdec obsáhnout, s kým musí umět komunikovat a za co všechno nese zodpovědnost.
Po této Nulté hodině začal hlavní program v jednotlivých sálech, který zahrnoval čtyři různá témata – lidská výkonnost a omezení, řády a standardní propozice, jízdní výkaz a časové kontroly, analýza onboardů. U těchto témat se jednalo již o hlubší rozsah pozornosti spojený s nutností chtít studovat. Páté téma bylo společné, byla jím zdravověda a seznámení účastníků s řešením situace posádek při nehodě na rychlostní zkoušce.
„Druhý seminář byl skvělý z mnoha důvodů. Opět se sešli lidé, kteří projevují aktivní vůli se něčemu naučit. Důkazem bylo, že plánovaný konec semináře na pátou odpolední dodržen nebyl a rozcházeli jsem se před sedmou hodinou večer. Kdo nemohl zúčastnit se osobně, komunikoval aktivně přes sociální sítě, za což jim všem také děkuji. To, jak vnímají seminář sami účastníci, nechám na nich samotných, ale z jejich reakcí mám tak velikou radost, že to nelze popsat slovy. Je příjemné sledovat, jak se účastníci podporují, jak mezi sebou navázali kontakty a jak rychle se učí. Musím poděkovat svým kolegům, Veronice Havelkové, Romanu Švecovi, Petru Těšínskému a Rendovi Dohnalovi za jejich skvělé prezentace a za projevenou vůli pomáhat i v roce následujícím. Děkuji Autoklubu ČR, který nám opět poskytl prostory a materiály ke studiu,“ hodnotí celý den Jan Možný, organizátor seminářů.
Pro rok 2020 Spolujezdecká akademie připravuje další dva semináře a již nyní se pracuje na zpracování témat. Stále platí, že se mohou hlásit noví zájemci o účast na seminářích ve věku 17-30 let. I když Akademie má už přes 60 aktivních členů, vítá každého, kdo se chce rozvíjet a má vůli na sobě tvrdě pracovat. Stačí kontaktovat Jana Možného na níže uvedeném telefonickém čísle nebo e-mailu.
Spolujezdecká akademie za všechny své členy přeje příjemné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok.
Jan Možný, Autoklub ČR
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.