Česká posádka Erik Cais – Jindřiška Žáková startovala po úspěšné sezoně v seriálu mistrovství Evropy v závěrečné soutěži francouzského šampionátu Rallye du Var. Poprvé usedli do nového soutěžního speciálu týmu Orsák Rallysport Ford Fiesta R5 Mk2.
I když dvacetiletý Erik Cais závodil se čtyřkolkou kategorie R5 teprve podruhé a na jihu Francie panovalo bláznivé počasí, posádka svoji premiéru zvládla a dojela hned za první desítkou.
Když tým Orsák Rallysport dorazil v úterý před startem na test do francouzských Alp, nestačil se divit. Ve výšce 1400 m nad mořem byla všude bílá pokrývka a testovací trať zůstala schována pod 30 cm sněhu. „Náš francouzský spolupracovník Stéphane, bývalý mechanik týmu Loeb Racing, nám naštěstí sehnal náhradní krátkou testovací trať ve výšce 700 metrů, kde bylo sucho,“ začíná své vyprávění z Rallye du Var Erik Cais. „Samotný závod začal tiskovou konferencí, což pro mě byla nová zkušenost. Stál jsem na jednom pódiu s Loebem a Rosselem (letošní mistr Francie) a zpovídal nás dvojnásobný francouzský šampion Yoann Bonato. Super zábava!“
„Počasí bylo deštivé, cesty se brzy změnily v potoky a na mnoha místech stála voda. Pro mě osobně tyto kondice nejsou až takový problém. Dobře je znám z dob závodění v downhillu, při kterém jsem hodně času trávil tréninkem ve Francii. Francouzi déšť moc neřeší, proto se na kole jelo za každého počasí. Jedna ze vzpomínek se váže k Morzinu, kde jsem byl na měsíčním kempu. Tři dny brutálně pršelo a my jsme už neměli žádné suché oblečení. Volal jsem domů, co mám dělat, a táta se zeptal: Jezdí Bruny, Minár a Vergie (všichni mistři světa v downhillu)? Odpověděl jsem, že jezdí. V tom případě jezdi taky. Nebo sedni na první letadlo a můžeš jít do školy. Tady neprší. Když si na to vzpomenu, jsem rád za luxus vyhřátého auta. Tam je sucho, ať se kolem děje cokoliv. A já závodím.“
„Rally musela být zkrácena kvůli neprůjezdnosti některých rychlostních zkoušek, odjelo se jen 7 RZ. Erik hned při své premiéře s Fordem Fiesta R5 Mk2 dojel 11. absolutně,“ navazuje na Caisova slova Jaroslav Orsák. „To je opravdu super výsledek, když uvážíte, že před startem odjel s autem jen 60 km, a to na suchu. Voda pro Erika nebyla takovým problémem. Velkým problémem byla jeho nemoc. Už od pondělka byl hodně nachlazený a po odjetí seznamovacích jízd na tom byl opravdu špatně. S mechaniky jsme se na to už nemohli dívat, jak se cpe prášky. Začali jsme ho léčit sami po našem – slivovicí s medem. Chvíli protestoval, ale evidentně mu to pomohlo a mohl odstartovat. Za těchto okolností je výsledek prostě parádní.“
"Po příletu z Francie do Vídně jsme viděli, že je zase zle a první cesta vedla na pohotovost. Erik teď odpočívá a užívá antibiotika. Proto nebudeme bohužel startovat na Mikuláši. Je to škoda, chtěli jsme se za volantem střídat a bavit fanoušky smyky a kolečky. Tady nešlo o výsledek, ale pobavení se na závěr sezóny. Tak snad příště…“
Poděkování za start na francouzské Rally de Var patří především YACCO France, YACCO CZ a týmu Orsák Rallysport.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.