Zdravíme fanoušky automobilových soutěží a ty posedlé rally především. Přichystali jsme pro Vás zprávu z již osmého závodu Traiva Rally Cupu 2019. Počasí nám přálo, když testovací polygon Tatry Truck v Kopřivnici byl zalit sluníčkem opožděného babího léta. Termín před vsetínskou rally k nám přilákal na testování několik předních českých posádek, které využili našeho poháru pro vypilování nastavení techniky a navrácení se zpět do soutěžního rytmu. Pojďme se společně podívat, jak si třicítka účastníků v tuto krásnou podzimní sobotu vedla.
Začneme jak jinak než u historických vozidel. Tito srdcaři do Kopřivnice zavítali v počtu čtyř. Pro Lubomíra Konšela s Ladou VFTS to byla v našem poháru nevydařená premiéra, když musel v páté rychlostní zkoušce odstoupit pro poruchu motoru. Po absenci v sedmém závodě k nám opět zavítal Jirka Vichta s Martinem Čmelem a jejich modrým broukem. Z tohoto závodu si odváží body a pohár za třetí místo. Minule si to u nás očíhnul, aby tentokrát vylepšil své umístění a zároveň potrénoval před posledním závodem rallysprint série. Řeč byla o Martninu Klepáčovi a jeho Peugeotu 205 GTi, jenž dokončil na druhém místě mezi historiky. Pepa Peřina se svým BMW E30 zajel stejný součet časů jako druhý Martin Klepáč. Avšak Pepa byl rychlejší již na první rychlostce, a tak bere body a pohár za první místo mezi historiky. Celkově se umístil na 16 příčce.
Nyní se přesouváme mezi moderní vozy s jednou poháněnou nápravou. Do kategorie F2 se přihlásilo celkem 15 účastníků a dva nám odstoupili předčasně. Tím prvním odsoupivším byl Daniel Polášek. Ten se nevyhnul jezdecké chybě, když se v druhé rychlostce nešťastně opřel o svodidla a poškodil svou Hondu Civic. Další nevydařená premiéra se uskutečnila v podobě Jirky Pohlídala a jeho Renaultu Clio Sport. Na jednom z rozbitějších úseků čtvrté zkoušky bouchl spodní kryt motoru o olejovou vanu, značně ji poškodil, což znamenalo ztrátu oleje a následné odstoupení. Dravá jízda se nevyplatila Rostíkovi Kovařčíkovi. Přední část u své Felicie viditelně odlehčil kontakty s okolní krajinou, a tak není divu, že se tentokrát umístil jako třináctý. Svůj premiérovy start dotáhl do cíle Zdeněk Jelínek. Se svým Saxem VTS se umístil na dvanáctém místě v kategorii. Na jedenácté pozici ve dvoukolkách se umístila jediná ryze dámská posádka ve složení Lenka Kaločová a Silvie Dřímalová. S Renaultem Clio Sport hájí barvy týmu SK DER. Velmi dravě vodil po polygonu své BMW Daniel Konečný. Oproti minulému závodu si polepšil o čtyři příčky a dokončil jako desátý v kategorii F2. Při své premiéře v Traiva Rally Cupu dokončil na devátém místě Ondřej Tarina. Ten využívá služeb dieselového speciálu Seat Leon. Dominik Jakeš se postupně sžívá s Hondou Civic. Každým odjetým kilometrem zrychluje. V rámci kategorie si polepšil o tři příčky, když tentokrát dokončil na místě osmém. Štefan Jordanov se v našem poháru uvedl sedmým místem. Se svým BMW E36 Compact jel velmi svižně bez zbytečných časových ztrát. Z nedalekého Polska k nám zavítal další nováček cupu, který jezdí pod pseudonymem Pan Jarek. S Fiestou R2 startoval teprve podruhé, jel velmi čistě a využíval potenciálu vozu. Start posloužil jako test, který korunoval šestým místem mezi dvoukolkami. Před Rally Vsetín se přijel po dlouhé pauze rozjet Petr Lukašík. S Peugeotem 208 R2 bude startovat i ve Vsetíně a přejeme hodně štěstí. Od nás z polygonu si odváží nejen páté místo. Čtvrtým místem si první příčku v hodnocení sezóny dvoukolek pojistil rychlík z Polska Sebastian Puzoň. Sebastian tentokrát předvedl soustředěný výkon bez zbytečných ztrát. Avšak o necelých deset sekund byl rychlejší Petr Lukašík. Kromě Peugeota si v Kopřivnici vyzkoušel také poslední evoluci Fordu Fiasta R2T od Sparrow racing. Test to byl úspěšný, neboť s Fiestou bere pohár a body za třetí místo mezi dvoukolkáři a odváží si také mnoho nových zkušeností. Letos u nás potřetí a opět s jiným vozem, řeč je Rafalu Kreciohovi, který po Opelu a Peugeotu tentokrát přivezl rychlou Fiestu R2. Postupně se sžil s autem a propracoval na druhou příčku mezi dvoukolkami. Ze sprintového mistrovství k nám zavítal také Adam Březík. Ten pojal svůj start jako testování a nastavování dvěstěosmičky před vsetínskou rally. Na té bude bojovat o celkové první místo v šampionátu. U nás natestoval na výbornou, když dvoukolky vyhrál a celkově se umístil na osmém místě.
Nyní se dostáváme mezi velká auta skupin N4 a F4. Zde odstoupil pouze jeden jezdec. Byl jím Silvero na teamové Impreze 22b zapsané do skupiny N4. Silvero s tímto vozem odstoupil po první rundě pro poruchu spojky. Body za šesté místo mezi enky si tentokrát odváží Pert Mikuláštík. Jeho jezdecký projev je velmi pohledný, když u své Imprezy GT neváhá zatáhnout za ruční brzdu a zatáčku vykroužit dveřmi napřed. Poprvé se u nás předvedl i Ondřej Smetana. Pro svou premiéru u nás si vybral Mitsubishi Lancer Evo IX. Úspěšně absolvoval celou trať a odváží si páté místo ve skupině N. Zbyněk Šantavý startoval zatím na všech pohárových závodech, tentokrát v rámci hodnocení skupiny zajel nejlepší výsledek, když si odváží čtvrté místo. Dalším soutěžícím, který má odjety všechny závody je Radek Fiala, tradičně na Lanceru desáté evoluce. V rámci hodnocení skupiny N mu patřilo třetí místo a celkově se umístil na místě sedmém. Od pátého závodu můžeme na tratích Traiva Rally Cupu vídat také Vladimíra Odehnala s Imprezou STi N12 v barvách GT2 Motorsport. Tentokrát zajel výborně a vybojoval druhou příčku mezi enky a umístil se jako šestý v absolutní klasifikaci. Traiva Rally Cup získal dalšího pravidelného účastníka v podobě Lubomíra Světínského a další Imprezy STi N12. Jezdí velmi rychle a přesně, a tak není divu, že opět bere zlato v kategorii N a bronz v absolutní klasifikaci. Mezi nejrychlejšími vozy kategorie F4 bere pomyslnou bramboru Lukáš Pondělíček. Zvlašť poslední rundu si užíval a dal řádně pokouřit všem pneumatikám na jeho krásné Fabii S2000. Pohár a body za třetí místo mezi speciály F4 a čtvrté absolutně putuje do rukou organizátora Traiva Rally Cupu Silvestra Mikuláštíka. Ten využívá služeb Imprezy WRC. Druhé místo absolutně i v kategorii F4 tentokrát patří Martinu Březíkovi na Škodě Fabii R5, když zaostal za prvním o pouhých 5 sekund. Martin si k nám odskočil na test před posledním podnikem Rallysprint série. Nejrychlejším jezdcem osmého dílu Traiva Rally Cupu 2019 se stal Roman Odložilík. Svou Fabii R5 převlékl do červených barev Calrson, v kterých odjede vybrané soutěže zbytku sezóny. Roman využil svůj start jako test na Rally Košice, kde se umístil na výborné bronzové příčce.
Devátý díl Traiva Rally Cupu 2019 se uskuteční v sobotu 16. listopadu opět na testovacím polygonu Tatra Truck v Kopřivnici. Zveme všechny nadšence, které baví rally a věříme, že se u nás opět ukáže špička českého mistrovství. Děkujeme všem členům organizačního týmu za odvedenou práci, jezdcům děkujeme za předvedené výkony a gratulujeme k jejich umístění. Loučíme se s Vámi mottem našeho cupu GO Hard or GO Home. V listopadu naviděnou.
Výsledky:
https://www.ewrc-results.com/final/60981-traiva-rallycup-koprivnice-viii-2019/
Martin Bill
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.